آخرین اخبار

چهره به چهره با اهالی روستای پس طالکوه از بخش خورگام

اهالي روستاي طالكوه در گفتگو چهره به چهره:
سال هاست كه وعده ها در صندوقچه دل مردم خاك مي خورد

اشتراک گذاری
22 دی 1394
611 بازدید
کد مطلب : 13212

اسپرو- روستاي طالكوه با دارا بودن يك شهيد والامقام، يك آزاده و بيش از 20 جانباز؛ از توابع بخش خورگام است كه در 17 كيلومتري مركز بخش و 55 كيلومتري مركز شهرستان واقع شده است. معتمدين اين روستا با اشاره به اينكه 400سال از قدمت تاريخي طالكوه مي گذرد، علت نامگذاري آن را به اين نام، سكونت پادشاهي به نام طال در ارتفاعات عنوان كرده اند. گويش اصلي اهالي خونگرم اين روستا به زبان كردي كرمانج است. در ادامه در گفتگوي چهره به چهره؛ مردم از مشكلاتشان برايمان مي گويند.

photo_2016-01-09_11-05-10

عضو شوراي اسلامي روستاي طالكوه: 16 سال است كه فقط خبر آسفالت را مي شنويم

هادي رضايي زاده، با بيان اينكه مدت 16سال از خدمتگزاري اش به مردم ولايتمدار طالكوه در شوراي اسلامي روستا مي گذرد، تصريح كرد: طالكوه با جمعيتي بالغ بر 64 خانوار و 186 نفر؛ جزء روستاهاي پراكنده و گسترده اي است كه شامل محله هاي طالكوه، شاه نرگسان، پائين طالكوه و باروت كوب محله مي باشد كه به همين خاطر نمي توانيم به طور كلي آنطور كه بايد در امر خدمت رساني موفق ظاهر شويم و اگر بخواهيم مثلا براي شن ريزي روستا اقدام كنيم، تنها مي توانيم براي ساماندهي يكي از اين محله ها آستين بالا بزنيم و مشكل به قوت خود باقي خواهند ماند.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: پيشه اصلي اهالي طالكوه كشاورزي و دامداري است و متأسفانه بدليل عدم اشتغال و ادامه تحصيل فرزندان؛ روز به روز بر تعداد مهاجرين افزوده مي شود. بطوري كه هم اكنون ساكنين فعلي را بازنشستگان، افراد مُسِن و يا تحت پوشش كميته امداد تشكيل مي دهند. رضايي زاده با بيان اينكه سهميه آرد بخش خورگام 282كيسه كاهش يافته است، عدم تخصيص سرانه ماهيانه آرد به اهالي طالكوه بر اساس آمار واقعي ساكن روستا را از ديگر معضلات مردم اين روستا خواند و افزود: با دستگيري دولت از طريق فرمانداري و بخشداري مي توانيم در راستاي رفع كمبودها گام برداريم. وي بيان داشت: رفاه، حقي است كه اهالي طالكوه از آن محروم شده اند و فقط 16سال خبر آسفالت را مي شنويم و هنوز به آينده خوشبين هستيم.

عضو شوراي اسلامي طالكوه: مردم روستا از حمايت مسئولين در بهسازي و بهره برداري از چشمه نا اميدند

وجه اله محجوب در گفتگو با ما ضمن اشاره به عدم بهره مندي ساكنين اين روستا از سطل زباله، آلودگي محيط زيست و رها سازي زباله ها را در دامان طبيعت جزء خسارات جبران ناپذيري بيان كرد و افزود: نماينده، فرماندار و برخي از مسئولين ادارات با حضور در مسجد طالكوه؛ قول مساعد در رفع مشكل آب، راه و گاز دادند كه هيچ كدام از اين وعده ها عملي نشد و سال ها است كه اين وعده ها در صندوقچه دل مردم خاك مي خورد.

وي افزود: وقتي كه وعده ها به مرحله اجراء نمي رسند، مردم اين كم كاري را از چشم ما مي بينند، اين در صورتي است كه مسئولين وعده مي دهند اما انجام نمي دهند. براي رفع مشكل كم آبي، 200ميليون تومان در نظر گرفتند كه بنا به اعلام دولت در اتمام پروژه هاي ناتمام؛ اين مبلغ به 30ميليون كاهش يافت و دقيقاً همين مبلغ براي تحقيقات اوليه ژئوفيزيك اختصاص داده شد.

وي در ادامه تاكيد كرد: ما منتظريم كه وضعيت چاه آب را مشخص كنند. چون مردم روستا از حمايت برخی مسئولين در بهسازي و بهره برداري از چشمه نا اميدند. محجوب ادامه داد: اگر مسئله آب در روستاي طالكوه به همين منوال باقي بماند، نمي توان در برابر هجمه مهاجرت ايستادگي كرد و متاسفانه در فصل تابستان بايد شاهد دعوا و مرافعه اهالي با يكديگر باشيم.

از اهالي روستاي طالكوه: از خودمان شروع كنيم/ ادعا را كنار بگذاريم

حشمت زارعي، از اهالي این روستا طالكوه با ابراز اينكه خاكي بودن كوچه هاي روستا، عدم آسفالت جاده اصلي، عدم نامگذاري كوچه هاي روستا و عدم ساماندهي آب هاي سطحي از بارزترين مشكلاتي است كه گريبانگير ما شده است كه در پاسخ به اين مشكلات؛ تنها عدم برخورداري از بودجه را از مسئولين مي شنويم.

زارعي در ادامه گفت: روند پيشرفت و توسعه در روستاي طالكوه بسيار كند است. به نحوي كه به نظر مي رسد حضور دهيار بعد از شش سال هنوز نتوانسته در اجرايي نمودن طرح هادي مثمره ثمر باشد. وي افزود: ادعا را بگذاريم كنار، در عمران و آباداني اصولي طالكوه، كوتاهي شده است.

از ساكنين: مشكل اصلي و حياتي طالكوه معضل كم آبي است

عارف رضايي زاده در ادامه گفت: در حال حاضر مشكل اصلي و حياتي طالكوه، معضل كم آبي است و با وجود سه منبع آب، آب شرب به میزان نیاز وجود ندارد و اكثر اهالي در فصل تابستان بايد مبلغ زيادي را براي تهيه هر تانكر آب بپردازند.

وي با اشاره به اينكه اداره آب و فاضلاب روستايي بايد عملكرد قويتري را از خود در منطقه به منصه ظهور برساند، اذعان كرد: 17سال گذشته مردم براي كنتور گذاري پول داده اند ولي آبفار شهرستان براي نصب آن 17 سال است كه امروز و فردا مي كند و قطعا سال به سال مقوله كم آبي بحراني تر خواهد شد. رضايي زاده خاطر نشان كرد: با احداث چاه آب و تعويض شبكه آبرساني مي توان شرايط عادي معيشتي را براي مردم مهيا كرد.

جهاني: پاي خدمت رساني جهاد كشاورزي در منطقه لنگ مي زند

مصيب جهاني، از ديگر ساكنين با اشاره به اينكه پاي خدمت رساني جهاد كشاورزي در منطقه لنگ مي زند، اظهار كرد: با همياري مردم توانستيم 5/2كيلومتر جاده بين مزارع احداث كنيم كه حدود 400متر جاده قابل ترميم و 150متر نيز بدليل عدم همكاري اداره منابع طبيعي؛ همچنان باقي مانده است و با اين حال از 700هكتار زمين كشاورزي اين روستا، كمترين بهره برداري ها صورت مي گيرد.

photo_2016-01-09_11-08-33  photo_2016-01-09_11-05-19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *