آخرین اخبار

چهره به چهره با اهالی روستای جمشیدآباد

در گفتگوی چهره به چهره مطرح شد:

شالیزارهای تشنه و مردمان کوزه بدست جمشیدآباد بدنبال کورسوی اُمید

اشتراک گذاری
14 بهمن 1394
448 بازدید
کد مطلب : 14727

اسپرو- هنوز چند کیلومتری از رستم آباد دور نشده به چشم اندازی می رسیم که ما را یاد سرزمین افسانه ای قصه مادربزرگ می اندازد، رودخانه ای کم آب اما زیبا، شالیزارهای یکدست و پلکانی و کوه درفک و جنگل های انبوه با درختان تناور. در مجاورت این همه زیبایی، روستایی قرار دارد با تابلویی زنگ زده و کهنه و نام چهار شهید والا مقام که تمثال رنگ و رو رفته شان غم عجیبی را به دل انسان می اندازد.

جمشيدآباد1

جمشید آباد روستایی زیبا در دل جنگلی انبوه با مردمانی سرشار از صفا و مهربانی و میهمان نواز که عطر و بوی مهربانی شان همانند بوی نان تنور پیرزن روستا گرم و دلچسب است. روستایی که مردمانش به زبان شیرین تالشی و تاتی صحبت و لبخند مهربانشان اشتیاق گفتگو با آنها را دو چندان می کند.

از سربالایی تند جمشیدآباد که به سمت بالای روستا حرکت می کنی یاد سال گذشته می افتی که چاله های وحشتناک و دست اندازهای غول پیکر جاده دل و جگر هر خودرویی را در می آورد. حالا خدارو شکر آسفالت تازه، یاد گذشته را از ذهن انسان دور می کند، صدای مرغ و خروس های اهالی نشان از یک زندگی ساده و بی آلایش روستایی را نوید می دهد، در نگاه اول به نظر می رسد جمشیدآباد مشکل آنچنانی ندارد اما وقتی سفره دل اهالی باز می شود آنوقت است که باید مثنوی هفتاد من کاغذ را بنویسی، زن و مرد روستا از کمبود آب شرب و عدم رسیدگی مسئولین به این منطقه گلایه دارند.

جمشيدآباد2

کمی بالاتر به مدرسه می رسی، مدرسه ای که به نظر بدلیل تعداد کم دانش آموزان تعطیل شده است، مردم جمشیدآباد فوق العاده قانع هستند. در این روستا شغل اکثر قریب به اتفاق مردم کشاورزی و دامداری است و در آب و هوای معتدل جمشیدآباد انواع میوه هم به بار می نشیند. جمشیدآباد به عینه یک بهشت کوچک است که در آن مشکلاتی وجود دارد که این شماره برای شنیدن درد و دلهای ساکنان، در یک روز زمستانی هفته، میهمان سفره پربرکت و قانع اهالی با صفای این روستا شدیم.


لطیفی از ساکنین روستا:

اهالی این روستا برای تهیه نان بایددو برابر پول خرید آن را صرف هزینه ایاب و ذهاب نمایند

لطفعلی لطیفی در گفتگو با ما اظهار داشت: این روستا تابلویی از زیبایی های خاص است که با توجه به ارتفاع از سطح سفید رود مناظر طبیعی و دیدنی فراوانی دارد اما از لحاظ امکانات دارای مشکلات و کمبودهایی نیز می باشد. وی با بیان اینکه حدود 150 خانوار در نزدیک ترین روستا به شهر رستم آباد زندگی می کنند، گفت: متاسفانه اولین مشکل روستا نبود نانوایی است که در فصل سرما بدلیل دوری از شهر و نیاز به وسیله نقلیه برای رفت و آمد دچار مشکل هستیم، همچنین در فصل بهار و تابستان که اهالی روستا به کشاورزی مشغول هستند باید ساعات زیادی از وقت خود را با دو برابر هزینه صرف خرید نان نمایند.

لطیفی در ادامه به کمبود آب و عدم ساماندهی مناسب آب کشاورزی در این روستا اشاره نمود و گفت: زمین های کشاورزی این روستا که مهم ترین آن شالیزارهای نزدیک جاده اصلی است، در سالهای اخیر به دلیل کمبود و عدم ساماندهی آب زراعی و لوله کشی های زیاد در بستر رودخانه دچار خشکسالی است و تنها یک سوم آن به زیر کشت می رود. وی در ادامه از مسئولین خواست تا در ساماندهی رودخانه و چشمه های این روستا به کمک کشاورزان بیایند و از نابودی کشاورزی این روستا جلوگیری نمایند. این کشاورز جمشیدآبادی در پایان گفت: برخی از مسئولین در گذشته با حضور در این روستا قول مساعد دادند تا با احداث پمپ از سفیدرود به شالیزارهای این روستا، آب مورد نیاز را تامین نمایند که متاسفانه باگذشت زمان هنوز این امر محقق نشده است.


محمد مرادپور:

نزدیک ترین روستا به شهر رستم آباد خط تلفن ثابت ندارد

مرادپور یکی دیگر از اهالی روستای جمشیدآباد در گفتگو با ما گفت: مدرسه این روستا سالهای پیش به دلیل کمبود دانش آموز تعطیل شد و این مکان به تازگی در اختیار بسیج روستا قرار گرفته است تا با فعالیت فرهنگی در این محیط از آن استفاده بهینه صورت گیرد. وی از جمله مهم ترین کمبود این روستا را با توجه به نزدیکی این روستا به شهر رستم آباد، نداشتن خط تلفن ثابت عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توجه به مسافت نزدیک جمشیدآباد به شهر رستم آباد، مسئولین این امکان را فراهم نمایند تا اهالی جمشیدآباد از خط تلفن ثابت برخوردار و بهره مند گردند.


فرخی:

با ساماندهی آب چشمه و ساخت منبع آب مناسب، مشکل کم آبی  روستا برطرف می شود

فرشید فرخی از جوانان این روستا، او اولین مشکل جمشیدآباد را نبود آب شرب کافی دانست و افزود: آب چشمه های موجود در این روستا می تواند با ساماندهی و احداث منبع ذخیره مناسب، به عنوان آب شرب اهالی این روستا تامین شود اما متاسفانه عدم استفاده از لوله با قُطر مناسب در شبکه آبرسانی و انشعابات زیاد از آن سبب شده تا در ساعاتی از روز با قطعی آب مواجه شویم و در فصل تابستان دچار کمبود آب شرب هستیم.

وی از مسئولین و دست اندرکاران اجرایی شهرستان خواست تا با کمک مالی و در اختیار گذاشتن امکانات کافی به شورای روستا به مشکل کمبود آب شرب جمشیدآباد پایان دهند. فرخی در ادامه به وجود برخی از مرغداری ها در نزدیکی روستا اشاره کرد و گفت: متاسفانه در روزهای گرم سال بوی ناشی از فعالیت این واحدهای صنعتی سبب هجوم حشرات موزی همچون مگس در منازل شده که موجب نارضایتی اهالی این روستا گردیده است.

فرخی در پایان به معدن شن و ماسه مجاور این روستا اشاره و اظهار کرد: انتظار داریم تا بخش ناچیزی از درآمد این واحد معدنی برای عمران و آبادانی روستا هزینه شود تا شورای محل با استفاده از این منابع مالی بتواند با فراهم نمودن امکانات ورزشی و بهبود وضعیت سطح کوچه های روستا و همچنین تهیه پمپ آب برای تامین آب کشاورزی برای شالیکارانی که بدلیل کمبود آب از کشاورزی و امرار معاش بازمانده اند، کمبودها را جبران نمایند که این مهم همکاری و تعامل بین مسئولین شهرستان و بخش خصوصی را علی الخصوص مدیران این معدن را می طلبد و مردم انتظارات زیادی از این عزیزان ندارند.


بهبودی:

هنوز برخی از تیربرق های روستا  چوبی است

معراج بهبودی یکی از جوانان این روستا به وجود تیر برق های چوبی در این روستا اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی از کوچه های این روستا هنوز تیر برق های چوبی وجود دارد که دچار فرسودگی هستند و این در حالی است که شاید تعداد انگشت شماری از روستاهای شهرستان با این شرایط مواجه هستند. وی در ادامه به ابراز نارضایتی از امکانات ورزشی این روستا پرداخت و گفت: شورای این روستا زمینی را علیرغم میل جوانان محل، در پایین دست این روستا برای ورزش والیبال اختصاص دادند که بدلیل مسافت زیاد و دوری راه با استقبال کمتری از سوی اهالی روبرو است. بهبودی افزود: در بالا دست این روستا نیز یک زمین فوتبال وجود دارد که بدلیل ارتفاع زیاد و عدم فنس کشی مناسب دور زمین و نبود حتی یک شیر آب برای استفاده از این مکان ورزشی برای ورزش دوستان عملا ورزش را برای همگان مشکل ساز نموده است.

نعمتی:

روزهای بارانی تردد در کوچه های جمشیدآباد سخت است

هادی نعمتی از اهالی این روستا وضعیت کوچه های جمشیدآباد را نامناسب دانست و گفت: بدلیل عدم وجود آسفالت و شن ریزی نامناسب سطح کوچه ها و همچنین عدم ساماندهی فاضلاب منازل، وضعیت سطح کوچه ها برای تردد در روزهای بارانی بسیار نامناسب است. نعمتی از مسئولین خواست اگر شرایط به گونه ای نیست که سطح کوچه ها آسفالت شود، حداقل با شن ریزی مناسب این وضعیت را بهبود بخشند.


رجبی:

طرح هادی در این روستا یک واژه غریبه است

حمیدرضا رجبی از دیگر جوانان جمشیدآباد با بیان اینکه طرح هادی به دور ترین نقاط شهرستان رسیده اما هنوز در این روستا برخی از اهالی مفهوم طرح هادی را نمی دانند و طرح هادی یک واژه غریبه است، از مسئولین خواست تا با اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه و اجرای به موقع طرح هادی در روستای جمشیدآباد، اهالی این روستا نیز از آن بی بهره نمانند.

رجبی در ادامه به عدم ساماندهی وسایل نقلیه عمومی در این روستا برای رفت و آمد اهالی به شهر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو خودروی عمومی و یک خودروی شخصی برای رفت و آمد ساکنین این روستا فعالیت می کنند که در ایام تعطیل و برخی از ساعات روز مردم روستا از آن بی بهره هستند و به اجبار هزینه های بیشتری را برای رفت و آمد به شهر متحمل می شوند.

  جمشيدآباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *