آخرین اخبار

نخستین کارت زرد دنیای فوتبال به نام چه کسی است؟

نخستین کارت زرد دنیای فوتبال در دیدار افتتاحیه جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک و در دیدار شوروی و مکزیک مورد استفاده قرار گرفت.

اشتراک گذاری
14 اسفند 1395
68 بازدید
کد مطلب : 26813
اسپرو-  کارت زرد و قرمز اکنون در همه بازی ها دیده می‌شود اما همیشه این‌چنین نبوده است. پیشتر داوران بدون کارت بازیکنان متخلف، به خصوص آن‌هایی که خطای شدید انجام می‌دادند یا اعتراض می‌کردند را بدون کارت اخراج می‌کردند. این بازیکنان به صورت شفاهی اخطار می‌گرفتند و در صورت تکرار خطا یا اعتراض، اخراج می شدند. با این حال این اتفاق خیلی کم رخ می‌داد و بازیکنان سطح بالا خطای بیشتری رویشان انجام می‌شد.

در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس، شرایط غیر قابل تحمل شد. پله با خطاهای شدید بازیکنان بلغارستان متوقف می‌شد. این وضعیت در دیدار برابر پرتغال نیز تکرار شد که در نهایت این مهاجم برزیلی آسیب دید و هیچ بازیکنی اخراج نشد. نابی استایلز که ستاره آن زمان تیم ملی فوتبال انگلیس بود نیز جام جهانی را با تحمل خطاهای شدید گذراند. در این بازی‌ها راتین، کاپیتان تیم ملی آرژانتین به علت اعتراض به کرایتلین، داور آلمانی در دیدار برابر انگلیس از بازی اخراج شد. هنوز هم داورها برای اخراج از چیزی استفاده نمی‌کرد و به صورت شفاهی این کار را انجام می‌دادند.

پس از این رقابت ها نیاز به یک وسیله برای اخطار دادن به بازیکن احساس شد. باید به داوران در این زمینه کمک می‌شد تا بتوانند بازی را بهتر مدیریت کنند. به همین خاطر روشی جدید برای برخورد با بازیکن متخلف معرفی شد. به داوران کارت زرد و قرمز داده شد که از کارت زرد برای اخطار و کارت قرمز برای اخراج استفاده کنند. داوران می‌توانستند برای ممانعت از تکرار خطا کارت زرد نشان بدهند و یا در صورت حرکت غیر ورزشی و یا خشونت آمیز، با نشان دادن کارت قرمز بازیکن متخلف را اخراج کنند.

برای نخستین بار از کارت زرد و قرمز در افتتاحیه جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک در دیدار مکزیک و شوروی استفاده شد. تشنشر داور آلمانی قضاوت این بازی را بر عهده داشت. تماشاگران حاضر در ورزشگاه، بازی زیبایی را مشاهده نکردند و توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد اما از نزدیک شاهد اتفاقی تاریخی بودند. نخستین کارت زرد در تاریخ فوتبال در این بازی نشان داده شد. این کارت به بازیکن تیم مهمان یعنی کاجی آساتیانی داده شد. بازیکن اهل شوروی با خطای شدید روی ولارده در دقیقه ۲۷ کارت زرد دریافت کرد.

آساتیانی که نخستین کارت زرد جهان فوتبال را دریافت کرد، زندگی‌اش نیز به شکل تلخی پایان یافت. سال‌ها پس از این بازی خبر درگذشت او اعلام شد. آساتیانی ۵۵ ساله به طرز بدی جان خود را در تفلیس از دست داد. او در آن شهر پس از برعهده گرفتن مدیریت دپارتمان ورزشی گرجستان، به تجارت مشغول بود. به گزارش پلیس این کشور، آساتیانی توسط افراد ناشناسی که در ماشین پارک شده‌ای منتظرش بودند، مورد تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. آنها پس از به قتل رساندن آساتیانی فرار کردند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *