آخرین اخبار

پاسخ‌های نوبخت به شایعه‌ها علیه دولت درباره برنامه ششم

معاون رئیس‌جمهور گفت: همراه با لایحه بودجه سال 95، برنامه ششم را هم به مجلس خواهیم داد تا مجلس بنابر صلاحدید آن را بررسی کند و برای جلوگیری از اتلاف وقت مجلس به‌خاطر اینکه امسال انتخابات هم در پیش‌رو است، تمامی احکام و موادی را که همراه با برنامه باید به مجلس برود یکجا و طبق لایحه‌ای هفته گذشته به مجلس تقدیم کردیم.

اشتراک گذاری
04 فروردین 1396
14 بازدید
کد مطلب : 27372

اسپرو- پس از حدود یک دهه، دو سالی است که مردم و مسوولان نسبت به ارائه به‌موقع لایحه بودجه کشور به مجلس شورای اسلامی عادت کرده‌اند که البته این وعده از ابتدای تشکیل دولت یازدهم مطرح شده بود و تا به امروز نیز شاهد انضباط مالی دولت بوده‌ایم.

در همین راستا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با «آفتاب»، در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه برنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای بودجه سال 95 به چه شکلی خواهد بود و این برنامه در چه تاریخی به مجلس ارایه خواهد شد، گفت: طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه، یک برنامه مالی یکساله است که پیش‌بینی منابع و مصارف، در ماده واحده سال مربوطه انجام می‌شود؛ لذا ما ابتدا بخشنامه‌ای را به دستگاههای دولتی ابلاغ می‌کنیم مبنی بر اینکه که شما چه منابعی را می‌توانید پیش‌بینی کنید و چقدر می‌توانید مصارف داشته باشید. انشاءلله امسال هم مانند سال پیش لایحه بودجه سال 95 را در موعد مقرر و قانونی به مجلس تقدیم می‌کنیم.
نوبخت ادامه داد: مضاف‌براین، سال 1395 اولین سال برنامه ششم توسعه است که ما در این برنامه سیاست‌ها و اهدافی داریم و پیش‌بینی می‌کنیم که چه مقدار از این اهداف را در این سال (1395) تحقق می‌بخشیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تفاوت‌های بودجه 95 با سنوات قبل به چه شکلی است، گفت: بودجه سال 95 نسبت به بودجه‌های سنواتی دارای تفاوت‌هایی است و آن اینکه امسال لایحه بودجه را بدون تبصره به مجلس ارایه می‌کنیم. در سال‌های پیش، همیشه تبصره‌هایی همراه پیش‌بینی اعداد و ارقام به مجلس می‌بردیم که همیشه تکراری بود و وقت مجلس را می‌گرفت به همین دلیل در سال گذشته همه تبصره‌ها را یکجا به مجلس بردیم و به تصویب رساندیم و امسال نیز قصد داریم بودجه را شفاف و فقط با اعداد و ارقام بدون تبصره به مجلس ببریم.
نوبخت به تفاوت دیگر بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: یک تفاوت دیگر این است که بودجه‌ریزی امسال بر مبنای عملکرد، تهیه می‌شود البته این کار فرآیند پیچیده و پیشرفته‌ای دارد که معمولاً در میان‌مدت تعیین می‌شود؛ منتها چون ما از سال 1393 بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد را شروع کردیم، امسال یک گام جلوتر می‌رویم؛ یعنی بودجه‌ریزی ما نسبت به سال‌های گذشته بیشتر عملیاتی‌تر می‌شود. پس دو اختلاف بودجه ما با بودجه‌های سال پیش این است که اول بودجه بدون تبصره و البته همچنان سر موعد مقرر به مجلس ارائه می‌شود و دیگر اینکه بودجه را بر مبنای عملکرد ارائه می‌دهیم.
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ششم توسعه نیز به مجلس ارائه می‌گردد، با اشاره به اینکه همراه با لایحه بودجه سال 95، برنامه ششم را هم به مجلس خواهیم داد تا مجلس بنابر صلاحدید آن را بررسی کند،‌ به «آفتاب» گفت: برای انجام این کار و استفاده بهینه از وقت همان مشکل تکراری ‌بودن تبصره‌های سنواتی مطرح بود لذا برای جلوگیری از اتلاف وقت مجلس و به‌خاطر اینکه امسال انتخابات هم در پیش رو است، تمامی احکام و موادی را که همراه با برنامه باید به مجلس برود یکجا و طبق لایحه‌ای هفته گذشته به مجلس تقدیم کردیم.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شایعاتی مطرح است که دولت قصد دارد برنامه ششم را سال آینده به مجلس بعدی ارایه بدهد! نیز گفت: ما اصلا وقت این را نداریم که یکسال فرصت را از دست بدهیم. در شرایط پساتحریم فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی ایجاد شده که اثربخشی این فعالیت‌ها نیاز به برنامه دارد.
معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه برنامه ششم همان برنامه پساتحریم است ادامه داد: نمی‌توانیم یکسال زمان را از دست بدهیم و باید با برنامه از فرصت‌های پسا‌تحریم استفاده کنیم.
وی افزود: برنامه ششم یک اختلاف ماهوی با برنامه‌های گذشته دارد و آن اینکه که قرار نیست در برنامه ششم همه چیز در اولویت قرار بگیرد. منابع ما محدود است و با این منابع محدود همه مشکلات کشور را نمی‌توانیم حل کنیم بنابراین برنامه ششم ضمن اینکه یک برنامه جامع‌نگر است اما یک برنامه مسئله‌محور نیز است.
نوبخت ادامه داد: تاکید ما روی یک‌سری مسائل خاص است که به سه گروه تقسیم می‌شود. یکی مسائلی که اگر به آنها در برنامه ششم توجه نکنیم با بحران مواجه می‌شویم مثل آب، محیط زیست و صندوق بازنشستگی. دوم؛ موضوعات خاصی که می‌تواند به‌ عنوان لکوموتیو حرکت اقتصادی ما باشد و ما را دنبال خود بکشد و پیشران است؛ مانند گردشگری، صنعت، فنآوری‌های نو…، سوم؛ سرمایه‌گذاری در مکان‌های خاص؛ در جایی که بخواهیم متمرکز شویم و سرمایه‌گذاری کنیم مثل سواحل مکران در جنوب کشور که مستقیماً از طریق اقیانوس هند بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز ما را به اقصی‌نقاط جهان مرتبط می‌سازد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه اخیراً شاهد ورود هیأت‌های خارجی به کشور هستیم در اینخصوص چه اقداماتی انجام می‌دهید، گفت: ما این کشورها را به سه گروه تقسیم‌بندی کردیم که عبارتند از: کشورهایی که رقابت‌پذیری آن‌ها بر مبنای رشد عوامل تولید است؛  کشورهایی که رشد آن‌ها بر پایه بهره‌وری است و کشورهایی که رشد آن‌ها بر پایه نوآوری است و می‌دانیم که هرکدام از این کشورها در چه زمینه‌ای توانایی دارند که ما به آن نیاز داریم.
نوبخت با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام طرح‌هایمان را دسته‌بندی کرده‌ایم، ادامه داد: مثلاً در هر کدام از در بخش‌های صنعت و معدن یا کشاورزی، طرح‌هایی تعریف کردیم که بررسی می‌کنیم این کشورها در کدام یک از این بخش‌ها و طرح‌ها می‌توانند مفید واقع شوند. بدین‌ترتیب هم از ظرفیت‌های جهانی و هم از ظرفیت‌های محلی برای پیشبرد برنامه ششم استفاده خواهیم کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوال دیگر «آفتاب» درباره ویژگی‌های بسته اقتصادی دولت که اخیراً رونمایی شد، گفت: بسته اقتصادی یک برنامه میان‌مدت برای تحرک اقتصادی است که در یک بخش، از تسهیلات پولی ارزان‌قیمت بانکی استفاده می‌کنیم و در یک بخش هم از ابزارهای مالی استفاده می‌کنیم.
وی در پایان گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با سه برنامه کوتاه‌مدت چند‌ماهه، یکساله (بودجه 95) و برنامه ششم برای توسعه کشور فعالیت می‌کند. البته اول قرار بود برنامه ششم را بعد از بودجه ارائه دهیم؛ منتها چون تصمیم گرفته شد که زودتر برنامه را ارائه بدهیم هفته گذشته همه پرسنل را دعوت کردیم و به همکاران نیز گفتیم: «هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود/ کجاست مرد که با ما سر سفر دارد…».

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *