آخرین اخبار

جهاد با انگیزه‌ش درونی ایجاد می‌شود / جنگ نرم جنگ باورها و ارزش‌هاست

اسپرو/ حمیدشفایی- مدتی بود سوژه پرداختن به زندگی یک طلبه ذهنم را به خود درگیر کرده بود. بالاخره بعد از کلی تحقیق و پرس‌وجو توانستم طلبه جوانی را مدنظر قرار بدهم و برخی از صفحات کمتر دیده شده زندگی‌اش را ورق بزنم. این شخص حجت الاسلام سلیمان صمدی که از روحانیون رودباری می باشند و […]

اشتراک گذاری
27 خرداد 1396
314 بازدید
کد مطلب : 28726

اسپرو/ حمیدشفایی- مدتی بود سوژه پرداختن به زندگی یک طلبه ذهنم را به خود درگیر کرده بود. بالاخره بعد از کلی تحقیق و پرس‌وجو توانستم طلبه جوانی را مدنظر قرار بدهم و برخی از صفحات کمتر دیده شده زندگی‌اش را ورق بزنم. این شخص حجت الاسلام سلیمان صمدی که از روحانیون رودباری می باشند و از اخلاق و محسنات فراوانی برخوردار هستند. وقتی با ایشان تماس گرفتم قرار بر این شد که بدلیل دوری راه و محل سکونت ایشان، برای مصاحبه بصورت تلفنی به گفتگو بپردازیم که ماحصل در ادامه از نظر شما همراهان همیشگی خواهد گذشت. با ما همراه باشید.

 

*خودتان را معرفی بفرمایید

بنده سلیمان صمدی متولد شهریور 1353 شهرستان رودبار زیتون هستم.

*تا چند سالگی در رودبار بودید؟ اصالتا اهل کدام محله هستید؟

تا سن ۱۶سالگی یعنی تا سال ۶۹ در رودبار بودم و از مهر سال ۷۰ وارد حوزه علمیه شدم. با افتخار اهل محله ی لاکه( یا بهتر بگویم محله ی امام حسن مجتبی علیه السلام) پایین بازار، رودبار هستم.

*چطور شد که وارد حوزه‌ی علمیه شدید؟ آیا از راهی که انتخاب کردید راضی هستید؟

اول دبیرستان در رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی بودم که در شهرمان زلزله شد و در همان روزهای اول مقام معظم رهبری به این شهر سفری داشتند؛ برای بنده توفیق ملاقات با ایشان حاصل شد از آن روز به بعد تصمیم گرفتم وارد حوزه شوم. دروس سطح یک را در مدرسه ی علمیه جامع رشت در محضر حضرت آیت‌ا… سیدمجتبی رودباری که از شاگردان حضرت امام(ره) و آیت‌ا… خوئی(ره) در نجف بودند تلمذ کرده و وسطوح دو، سه و چهارم را در شهر مقدس قم مدرسه علمیه دارالشفاء و دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرات آیات مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، جوادی آملی و فاضل لنکرانی تلمذ نموده و در حال حاضر سالهاست در درس خارج فقه مقام معظم رهبری شرکت دارم. در عید قربان 1376 توفیق ملبس شدن به لباس مقدس پیامبر(ص) را توسط مقام معظم رهبری داشتم.

*مشوق شما چه کسی بود؟

مشوق بنده حضرت آیت‌ا… رودباری بودند و بنده از انتخاب این راه راضی‌ام و رسیدن به اهداف معنوی در خود را صرفا در همین راه می‌دانم.

*از سوابق و فعالیت های خود برای خوانندگان نشریه بگویید.

از سال 1382 تا کنون مسئولیت هایی در نهاد انقلابی و مقدس نمایندگی ولی فقیه در سپاه استانهای قم، کرمانشاه، همدان، قزوین و هم اکنون در تهران مشغول انجام وظیفه بوده و هستم. هم اینک نیز در تهران زندگی می کنم و علاوه بر اشتغال در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، کرسی تدریس دارم.

کارشناس مذهبی صداوسیمای در برنامه های مذهبی، دبیر اجرایی 9 جشنواره هنری و ادبی در سازمان بسیج هنرمندان کشور، مسئول معاونت فرهنگی اجتماعی و علمی پژوهشی سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور، عضو سخنوران و روشنگران فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین در خصوص شبکه های اجتماعی در سطح کشور، تدریس در دانشگاه های آزاد کرمانشاه، همدان، قزوین، تاکستان و تهران از دیگر فعالیت های اینجانب در طول این سالها بوده است.

*شما چند سالگی ازدواج کردید؟ و چند فرزند دارید؟

سال 1378 از دواج کردم با مهریه ی ۱۴ قطعه سکه تمام بهار آزادی که در همان سالها ۵۰۰ و ۱۰۰۰سکه هم رایج بود و دارای دو فرزند هستم. فرزند اول محمدمبین که در کرمانشاه تاریخ۲۲/۶/۸۳ بدنیا آمد و فرزند دوم فاطمه که درتاریخ ۲۲/۶/۹۰در قزوین متولد شد و هر کودکی با این پیام بدنیا می آید که خداوند هنوز از انسان نومید نیست.

*از سختی‌های کار طلبگی بگید؟ اینکه یک طلبه‌ در جامعه امروز با چه مشکلاتی روبروست؟

طلبه ها هم مانند سایر اقشار مردم دغدغه های معیشت و برآورده کردن نیاز خود و خانواده را دارند با این تذکر که لباس روحانیت نوعی مسوولیت اجتماعی و هویتی می آورد که نسبت به قداست و جایگاه این لباس باید بعضی مواقع رعایت بیشتری داشت . در زمینه ی تحصیل علوم دینی و مسایل اجتماعی و سیاسی هم نیاز به مطالعه و روزآمد کردن اطلاعات مختلف بیش از پیش احساس می شود . طلبگی را نمی توان یک شغل دانست بلکه روش زندگی خدامدارانه و خدمت رسانی به هموطنان است که انشاالله بتوانم از عهده این مسئولیتها برآیم .

*مسئولیت داشتن با لباس روحانیت مکمل کار فرهنگی و هنری شماست یا مانع؟

یکی از وظایف مهم روحانی که جایگاهش را در اجتماع معرفی می‌کند، فرهنگی بودن و هنرمند بودن است. این دو واژه با کار روحانی هیچ‌گونه تعارضی ندارد بُعد چهارم روح انسان استعداد هنری است. حتی این با همه ابعاد انسانی کار دارد لذا مبلغین دین نیز بایستی به این بعد تسلط داشته باشند.

*یک طلبه‌ در جامعه امروز با چه مشکلاتی روبروست؟

مشکل امروز تبلیغ دین و معنویت بسیار بیش از گذشته است. مردم به واسطه ی آگاهی ظاهری بیشتر، در میان سیلی از اطلاعات درست و غلط قرار گرفته اند و در مقابل رفتار نادرست عده ی قلیلی از هم لباسان بنده هم بر نمی تابند . شایعات پیرامون طلاب علوم دینی رواج دارد و کنجکاوی جوانان هم بر این شایعات دامن می زند . با این همه آنچه ذهن مرا بیش از هر زمان مشغول کرده ترس از سست شدن اعتقادات اخلاقی و دینی جامعه است که در نهایت بنیان خانواده و اعتماد اجتماعی و رعایت اصول شهروندی در عرصه های اجتماعی , اقتصادی و سیاسی را تحت شعاع قرار می دهد. بنا به صعوبت کار عرض می شود که طلاب با ابزار خطابه و رفتار خود به جنگ سیلی از تبلیغات مزورانه ی خارجی و داخلی می روند .

*برخورد مردم با شما چگونه است؟

مردم همواره بزرگوارانه رفتار می کنند اما گاهی عده ای قلیل بنا به مزاح یا حتی انتقام گیری از اوضاع بد زندگی خود به طعنه و کنایه یا رفتار تند روی می آورند که اگر در لحظه موجب تکدر خاطر شود اما در صورت حلم و واکنش درست به یقین اجر اخروی شایانی را برای قشر طلبه خواهد داشت. راضی هستیم به رضای حضرت دوست. در موارد بسیار مردم بنده و امثال بنده را به عنوان محرم راز و معتمد و مشاور در نظر می گیرند که امیدوارم لایق این عنایت الهی باشم.

*اهمیت به روز بودن یک طلبه رو تا چه حد مهم می‌دانید؟

یک طلبه با توجه به اعتماد اقشار مختلف مردم و الگو گیری از وی باید به اوضاع جامعه شناخت قابل توجهی داشته باشد و نسبت به علوم امروزی , ابزار امروزی و فرهنگ جاری در جامعه باید جلوتر از بقیه پیگیر باشد . فقه شیعی و اجتهاد هم برای پاسخ به نیازهای روزآمد جامعه شکل گرفته است. اشراف داشتن به مسایل اولین قدم برای یافتن پاسخ و رفتار منطقی و سازنده در هر زمینه است. من اعتقاد دارم روحانی کم سواد نسبت به علوم زمانه ,مردم را به مقوله ی دین بی اعتماد می کند.

*رویکرد شما در مقابله با جنگ نرم چیست؟

جنگ نرم جنگ باورها و ارزش‌هاست، نمی‌توان از جنگ نرم سخن به زبان آورد؛ اما به آن باور نداشته باشیم. رهبر فرزانه انقلاب کار هنری و فرهنگی را جهاد نامیدند. جهاد فرهنگی بسیار سخت است. جبهه‌ی ما جبهه‌ی فرهنگی است. جهاد امری است که با انگیزه‌ش درونی ایجاد می‌شود.

*شما از فضای مجازی استفاده می‌کنید؟

فضای مجازی امکان استفاده از اطلاعات مفید و اخبار ایران و جهان را می دهد . می توان با کاربران دیگر ارتباط پیدا کرد و چه بسا فضایی برای تبلیغ و نشر علوم اسلامی و فضایل اخلاقی را نیز فراهم بیاورد . بنده سعی می کنم در این فضا در حدی که فرصت اجازه می دهد فعال باشم .

*بیشتر به چه هنری علاقه و گرایش دارید؟

شاخه‌های هنر آنقدر زیاد است که همه‌ی مردم هنرمند هستند و بنده نیز مثل همه. اما بخاطر تاثیرگذاری بیش از حد سینما و تئاتر به این دوشاخه هنری علاقه‌ی بیشتری دارم. البته تاکنون در فیلمانه نویسی و ساخت مستندها ، کلیپ های سیاسی و اجتماعی نیز فعالیت هایی داشته ام.

*در روز چه مقدار زمان برای خواندن کتاب صرف می کنید و رابطه شما با کتابخوانی چگونه است؟

کتاب خوب زیاد خوانده‌ام و از آن بیشتر کتاب خوب نخوانده در کتابخانه‌ام به چشم می‌خورد. در کل به کتاب‌های مذهبی، طب اسلامی و متافیزیک علاقه دارم و در این سال ها به لطف خداوند متعال نویسنده چند کتاب بوده ام. از جمله کتاب درمان گیاهی اعتیاد و مشروبات الکلی به روش طب سنتی ایرانی اسلامی، کتاب مقایسه عوارض جانبی و مضرات داروهای شیمیایی و گیاهی، مترجم کتاب عربی ردالشیخ الی الصبی، چهار عنوان کتاب در خصوص شبکه های اجتماعی، ماهواره، موبایل و خانواده، زندگی نامه و فیلمنامه داستانی شهید سردار مهدی شالباف یکی ازشهدای شاخص کشور و کتاب هزار مزار ایران با معرفی امام زادگان واجب التعظیم دو استان همدان و قزوین

*چه میزان به ورزش می پردازید؟

علاقه خاصی به ورزش های رزمی دارم و در گذشته در رشته کاراته سبک واداریو و بعدها نیز با فعالیت در رشته تکواندو موفق به کسب دان 3 و حکم مربیگری شدم.

*از نظر شما بزرگترین مشکل جامعه امروز چیست؟

اهم مشکلات جامعه ی امروزین ایران عزیز را عدم هویت یابی درست می دانم. هویت فردی و هویت اجتماعی مردم به ویژه جوانان دچار سردرگمی و تلاشی شده است . انسان بی هویت بی تردید زندگی درستی نخواهد داشت . بسیاری از مفاسد اجتماعی , اقتصادی و سیاسی ناشی از همین بی شخصیتی و بی هویتی است . دختری که نمی تواند شخصیت درست اجتماعی بیابد به سراغ بی حجابی تند و زننده می رود .

پسران جوان برای اینکه سری در میان مردم برآورند به حرکات ناشایست یا کسب مال نامشروع می پردازند . کلا زندگی مادی موجب شده که کسی اگر جایگاه مالی و یا اجتماعی نداشته باشد را اصلا انسان به حساب نیاورند .

مورد احترام بودن و هویت داشتن از نیاز های مهم بشر است . هویت اجتماعی و ناخودآگاه اجتماعی ما نیز دچار خسارت شده و گویی خود را عقب مانده از دنیا می بینیم. مهاجرت نخبگان از کشور و تفریحات ناسالم در سفرهای خارجی و بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ناشی از این خلا است که باید دستگاه های فرهنگی روشهای ترمیم آن را بیابند . احساس امنیت، آزادی، لذت، هویت توسط رسانه ها و سبک بد زندگی از مردم گرفته می شود. حتما شنیده شده که احساس امنیت یا آزادی در جامعه از وجود آن ها مهمتر است.

*توصیه شما به جوانان؟

توصیه و نصیحت به جوانان آنچنان کارساز نیست من فقط از این قشر توانمند و آینده دار خواهش می کنم قدر امنیت، عافیت و آزادی همراه با استقلال کشور خود را بدانند . حتما در اعمال مسئولین کشور اشکالاتی وجود دارد اما این ربطی به باورهای دینی و آیینی ما ندارد . گناه در کمین هر کس در هر جایگاهی هست ولی این از اشعه ی خورشید تابان اسلام چیزی نمی کاهد .

جوان عزیز ما بداند که هموطن او در جایگاه نظامی , سیاسی و اجتماعی از آن دلسوز حقوق بشر ظاهری که در باطن در خدمت استعمار گران هستند بیشتر دلش برای ایران و جوانانش می سوزد . پدر به رغم دلسوزی و خوش طینتی گاهی اشتباه می کند اما این قضیه نباید موجب افتادن طفل در دامان دیو و دد بشود. جوانان عزیز دنبال کشف حقایق و تلاش مضاعف برای ساختن زندگی خود باشند و معجزه را تنها در مطالعه، تلاش و مجاهده ی خود ببینند نه در اتفاقات زودگذر سیاسی رنگارنگ .

*در خصوص ارزش های ماه مبارک رمضان و شب های قدر برایمان بگویید.

در عظمت و صفات ماه مبارک رمضان به ویژه شبهای مبارک قدر احادیث و روایات معتبری وجود دارد که اکثر هموطنان نسبت به آن شناخت وافر دارند اما از منظر شخصی ماه مبارک رمضان فرصتی برای بررسی و تحلیل یک ساله ی زندگی هر کسی می تواند باشد . تحمل گرسنگی و تشنگی آدمی را به ضعف خود بیش از هر زمان واقف کرده و مرگ را به خود نزدیک می بیند در این شرایط گویی از نقطه ای بالاتر عملکرد خود را نظاره می کنی و به دور از حرص و حسد و حسرت دنیایی، می توان اعمال خود را ارزیابی کرد. راز و نیاز با وجود صمد هستی بخش آفریننده هم لذت وافری دارد و هم ترس و حسرت عظیم که خداوند عالم تا چه میزان ریوف و مهربان و بخشنده است و بنده ی عاصی چگونه در غفلت زندگی می کند .

شب های قدر مثل رودخانه ی زلال خروشانی ست که معرفت و معنویت در آن جاری ست و هر شخص به قدر وسعت روح و بضاعت زندگیش، توان بهره مندی از آن را دارد. کاش ظرفیت کمال یابی ما وسیع باشد تا برکت اعمال ما در این دقایق و لحظات بیشتر شود. روح حقیقت جوی انسان در این اوقات صیقل یافته، نعمت و تقدیر یک سال پیش رو نیز در همین ایام نوشته می شود. شب های قدر شب های عاشقی است، لذت ناب بندگی لحظاتی که قدرتمندان دنیا، ثروت عالم و تمام لذایذ بشری کوچک وکم اهمیت می شود و بنده تنها در برابر رب العالمین خود را می یابد. شب های قدر زمان بازیابی خود و دانستن قدر و بهای واقعی زندگی است.

 

نقش دانشگاه در جامعه

دانشگاه جایگاه مهمی در شکل گیری شخصیت افراد جامعه دارد . دورانی که شخص کنجکاوانه در پی یافتن پاسخ به سوالات گسترده موجود در ذهنش بر می آید . دانشگاه می تواند جامعه را به اوج ببرد یا خدای نکرده به انحطاط بکشاند . روح تحلیل و پژوهشگری باید دانشگاه ها نهادینه شود .

استعدادهای کشور باید در این فضا به خودباوری برسند . این از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هست . خواسته های جوانان حتی اگر ناصواب هم باشد در این فضا تبدیل به نیاز اجتماعی می شود . در برابر نیاز اجتماعی و فردی فراگیر در جامعه , بدترین پاسخ سرکوب است . سرکوب نیاز نه تنها دردی دوا نمی کند بلکه آتش آن را تندتر می کند و موجب سواستفاده دشمن می شود .

اگر نیازها و درخواستهای نه چندان عالی و مهمی هم در جوانان ریشه دوانده باید به شکل معقول هدفمند و صبورانه هدایت شود . مثلا در بحث موسیقی وقتی همه جا در زندگی مردم به شکل گسترده وجود دارد باید صبورانه آن را تحلیل و به شکل درستی هدایت کرد . موسیقی و سرودی که در خدمت اهداف عالی ایران اسلامی باشد . دانشگاه محل برخورد این دیدگاه هاست و شکل گیری تصور جوان از سرگرمی , لذت و خوشی دنیوی و اخروی حتی احساسات وطن خواهانه و مذهبی نیز در همین فضا رشد می کند .

 

توصیه شما برای ازدواج جوانان

در رابطه با ازدواج بحث بسیار گسترده است , حتی قضایا و توصیه های احتمالی در شهر های بزرگ و کوچک حتی روستا متفاوت است و روش کلی نمی توان ارایه داد ولی در جامعه ی امروزی باید به مباحث ریشه ای تری مانند تصور از زندگی خوب و خوشبختی پرداخت . جوان امروز چه الگویی از خوشبخت شدن و لذت بردن از زندگی دارد ؟ آیا صرف رسیدن به اهداف مادی کافی است ؟

تلویزیون و رسانه ها و حتی خانواده ها به دختران و پسران جوانشان چه الگویی برای زندگی آبرومندانه می دهند ؟ چقدر جوانان امروزین به لذت دعا و مناجات با خدای خود واقفند ؟ توکل به حضرت سبحان چه مقدار در اعتقادات جوانان ریشه دارد , لذت دیدار فامیل به ویژه والدین همان صله ی ارحام یا لذت کمک به همنوعان همچنین فرهنگ کار و کم توقعی مادی و عمق روابط انسانی چقدر در میان جوانان ایران اسلامی ریشه دوانده است . جوان تحصیل کرده ی امروزی اگر خوب با مفاهیم اصیل زندگی آشنا شود برای انتخاب شریک زندگی و نحوه ورود به زندگی مشترک نیز تصمیمات درستی می گیرد . اشتغال و آموختن مهارت های مختلف همراه با عواطف انسانی و توکل به صانع و بخشنده ی تام به یقین راه گشاست .

کلام پایانی:

همچنان تاکید می کنم که باید قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی را بدانیم و شکر گزار این نعمت بزرگ باشیم. تاریخ صلابت و مظلومیت صراط مستقیم جریان ناب انقلابی با هدایت مقام معظم رهبری را ثبت خواهد کرد و امید است وظیفه ی خود را در این برهه ی زمانی حساس انجام دهیم. جنگ نرم فرهنگی و تبلیغی در جریان است و نظام سلطه ی بین المللی در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری زیادی کرده تا سلوک و روش جمهوری اسلامی را به طور نامحسوس تغییر دهد. در راه حفظ ارزشهای نظام و پاسداری از خون پاک شهدا هیچ راهی به غیر از اعتماد به غیرت و مسئولیت پذیری جوانان ایران اسلامی وجود ندارد و باید هر چه زودتر عرصه برای فعالیت جهادی و ارزشمدارانه ی این عزیزان فراهم شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *