آخرین اخبار

با زباله به جنگ طبیعت نرویم

در سال های گذشته به دلیل توجه نکردن به عرصه های طبیعی بخش قابل توجهی از طبیعت بکر در مناطق مختلف شهرستان تخریب شده است که باید هر چه سریع تر برای جلوگیری از ادامه این روند، اقدامات جدی از سوی مردم و مسئولین صورت گیرد.

اشتراک گذاری
14 مرداد 1396
39 بازدید
کد مطلب : 30328
 

 

اسپرو/ حمیدشفایی_ صدای طبیعت همچون آهنگ دلنواز روح ما را تازه می کند و به ما زندگی دوباره می بخشد. صدای شرشر آب صدای جیک جیک گنجشگ ها و صدها صدای دیگر که از آن لذت می بریم. ما انسان ها طبیعت را بسیار دوست داریم اما بیشتر از همه موجودات به آن آسیب می رسانیم. ما باید برای طبیعت مانند هر موجود زنده ی دیگری احترام بگذاریم و برای آن ارزش قائل باشیم . طبیعت جلوه گاه زیبایی خلقت خداوند است و هر یک از ما برای حفاظت و ماندگاری آن باید احساس وظیفه کرده و به وظیفه خود عمل کنیم.

 

 

مشکلی که موجب نگرانی شده رعایت نکردن انضباط اجتماعی از سوی برخی از ماست، برای تفریح خود زباله ها را در طبیعت رها می کنیم، اما نمی دانیم چه آثار بدی برای خودمان دارد که متاسفانه با توجه به زباله های تولیدی در طبیعت دیری نخواهد گذشت این خاک پاک به زباله دان تبدیل شود. اما با کمی احساس مسئولیت و فرهنگ سازی برای خودداری از ریختن زباله در طبیعت همه ما می توانیم در راستای حفظ طبیعت این نعمت بزرگ خدادادی گام برداریم. بطور مثال در هنگام رفتن به دامان طبیعت، کیسه های زباله ای را به همراه داشته باشیم و زباله تولیدی خود را جمع آوری کنیم و بجای رها کردن آن در طبیعت به محل دفع زباله انتقال دهیم.

 

از خودمان که بگذریم قطعا به مسافرانی برمی خوریم که برای مسافرت و خوش گذرانی در ایام تعطیلات به استان های شمالی و گیلان به ویژه طبیعت بکر و کم نظیر شهرستان رودبار در مناطق مختلف سفر می کنند.  ورود مسافران به مناطق مختلف و روستاهای سرسبز در شهرستان رودبار با توجه تنوع اقلیمی و آب و هوایی، گرچه می‌تواند موجب رونق و توسعه اقتصادی این مناطق شود، اما حجم زباله‌ای که برخی از این مسافران تولید و در عرصه‌های جنگلی، مراتع، حاشیه جاده‌ها و رودخانه‌ها رها می‌کنند در طی سال‌های اخیر علاوه بر زشت جلوه دادن این طبیعت زیبا، محیط‌زیست و سلامت شهروندان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

 

در سال های گذشته به دلیل توجه نکردن به عرصه های طبیعی بخش قابل توجهی از طبیعت بکر در مناطق مختلف شهرستان تخریب شده است که باید هر چه سریع تر برای جلوگیری از ادامه این روند، اقدامات جدی از سوی مردم و مسئولین صورت گیرد. هرچند در برخی از مناطق گردشگری که مسافران بیشتری را به خود می بینند زباله دان هایی نصب شده است اما کافی نبوده و یا متاسفانه زباله ها کنار رودخانه و داخل طبیعت رها می شوند و یا تنها تعداد اندکی از زباله دان ها که برای جمع آوری آنها اقدام می شود در بیشتر مواقع توسط افراد مسئول محلی سوزانده و یا در کنار رودخانه رها می شود.

 

به یاد داشته باشیم که هر تن زباله حدود 400 متر مكعب گاز گلخانه اي دي اكسيد كربن متصاعد مي كند و از هر تن زباله 400 تا 600 ليتر شيرابه خارج مي شود كه مي تواند تاثير خطرناكي روي آب و خاك داشته باشد و در صورت عدم رعایت نکات زیست محیطی و حفظ زیست بوم ها از هر گونه آسیب، تخریب و رهاسازی زباله ها، قطعا شاهد از بین رفتن محیط زیست و وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *