آخرین اخبار

اختلاف در بین نیروهای بسیج عراق؛ ماندن در کنار ایران یا بغداد

گروه شبه نظامی شیعه واحدهای بسیج مردمی عراق در درون به دو شاخه و دسته رقیب تقسیم شده است: برخی از آنان مایل به پیوستن به ارتش عراق هستند و برخی دیگر مایل به مستقل باقی ماندن و نزدیکی به ایران.

اشتراک گذاری
16 مرداد 1396
17 بازدید
کد مطلب : 30473
 اسپرو- همزمان با اوج‌گیری مبارزه علیه داعش در عراق گزارش‌های زیادی در روزهای گذشته درباره نیروهای شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران منتشر شده‌اند.
در تازه‌ترین گزارش از سوی سایت افشاگر و تحقیقی «اینترسپت» با استناد به تصاویر مستندی که Somme Hammer مستندساز نروژی تهیه کرده است، این سایت اشاره می‌کند که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به ائتلاف امریکایی ضد‌داعش کمک کرده است.
این سایت می‌نویسد: «در فیلم «هاشم المهیی» از فرماندهان «کتائب التیار الرسالی» از اقدامات شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران که در سال‌های گذشته علیه نیروهای امریکایی می‌جنگیدند اما اکنون بخشی از ائتلاف امریکا برای شکست داعش هستند، می‌گوید: «مبارزه عیله امریکایی‌ها نسبت به داعش ساده‌تر بود».
او در برابر دوربینی در نزدیکی خط مقدم جبهه نبرد در فلوجه ایستاده بود و می‌گفت: «برای مقابله با امریکایی‌ها کمین می‌کردیم، بمب کنار جاده‌ای کار می‌گذاشتیم و با انفجار تمام سربازان کشته می‌شدند».
این سایت در ادامه اشاره می‌کند که این فیلمساز با اعضای واحدهای شبه نظامی کرد موسوم به واحدهای خلق مردمی در سوریه که علیه داعش می‌جنگند نیز در این فیلم کوتاه سه اپیزودی صحبت کرده است اما دسترسی‌اش به اعضای گروه های شیعه مورد حمایت ایران منحصر بفرد و کم‌سابقه بوده است.
این سایت در ادامه می‌نویسد: «البته باید توجه داشت که نیروهای بسیج مردمی یکپارچه نیستند.  زیرمجموعه‌هایی با ایدئولوژی‌های مختلف در ان حضور دارند برخی از آنان وفادار به آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعه در عراق هستند و عموما تحت کنترل عراق بوده‌اند اما جناح‌های دیگری در درون آن مستقیما از ایران دستور می‌گیرند و می‌خواهند به عنوان بدیل‌های محلی و عراقی سپاه و نیروی قدس ایران در عراق عمل کنند.»
در این فیلم یکی از اعضای گروه شبه‌نظامی بسیج مردمی عراق می‌گوید: «بدون کمک خدا و ایران، عراق زمانی که با هر نیرویی از امریکایی‌ها و یا نیروهای دیگر مواجه شد، نجات نمی‌یافت».
این سایت می‌افزاید: «واقعیت آن است که حضور روزافزون این گروه‌های شبه‌نظامی منجر به ایجاد تنش با دولت عراق تحت نخست وزیری حیدر البعادی شده است. هنوز معلوم نیست که علیرغم کمک آنان به مبارزه علیه داعش در آینده جه بر سرشان خواهد آمد. با پایان گرفتن تدریجی جنگ عیله داعش، گروه‌های شبه نظامی به نظر می‌رسد به طور فزآینده‌ای در جهت انتقال موضع به سوی ایفای نقش سیاسی در عراق حرکت می‌کنند. اخیرا در گزارشی اشاره شده بود که آنان در حال کسب قدرت و مناصب در نظام آموزشی عراق هستند که برخی از جوانان عراقی را از احتمال وقوع انقلاب فرهنگی در آن کشور ترسانده است».
این سایت می‌نویسد: «در ماه‌های اخیر عبادی درباره شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انتقاداتی را مطرح کرده است اما مقامات ایرانی درباره هرگونه اقدام علیه نیروهای مورد حمایت خود در عراق پس از پایان جنگ علیه داعش هشدار داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با شکست قریب الوقوع داعش درگیری میان جناح‌های مختلف ائتلاف ضد‌داعش افزایش یابد. وضعیت درباره گروه‌های شبه نظامی شیعه بیش از سایر گروه‌ها صدق می‌کند چرا که عبادی آنان را تهدیدی برای قدرت خود می‌داند و می‌خواهد مهارشان کند. یکی از اعضای گروه های شبه نظامی شیعه می‌گوید که مبارزه وظیفه‌ای دینی برای آنان است و هیچ منافع دولتی‌ای نمی‌تواند آنان را بازدارد. او می‌گوید: «ما اسلامگرا هستیم و آنچه توسط مقام‌های مذهبی و مراجع دستور داده می‌شوند را اجرا می‌کنیم نه آنچه دولت دستور می‌دهد». در نتیجه، عبادی کار دشواری را برای مهار آنان در پیش دارد.
سایت تحلیلی «المانیتور» نیز اخیرا در گزارشی اشاره کرد که گروه شبه نظامی شیعه واحدهای بسیج مردمی عراق در درون به دو شاخه و دسته رقیب تقسیم شده است: برخی از آنان مایل به پیوستن به ارتش عراق هستند و برخی دیگر مایل به مستقل باقی ماندن و نزدیکی به ایران.
این سایت می‌نویسد: «برخی از اعضای این گروه از آیت‌الله سیستانی تقلید می کنند. او تلاش می‌کند اطمینان حاصل کند که وابستگی نیروها فقط به عراقی‌ها است نه هیچ نیرو خارجی دیگری.  گروه سرایا السلام بازوی نظامی مقتدی صدر نیز در جهت مشابهی حرکت کرده و بسیاری از فرماندهان آن گروه خواستار تقویت نهادهای نظامی عراقی هستند. در حالی که برخی از گروه های دیگر شیعه عراقی خود را به طور خالص عراقی نمی‌دانند و درصدد ایفای نقش در پروژه منطقه‌ای ایران و حضور در محور مقاومت تحت رهبری ایران هستند. برخی از فرماندهان ارشد در گروه بسیج مردمی عراق سعی می کنند نیرویی مشابه سپاه را در عراق ایجاد کنند. در نتیجه، آنان تلاش می‌کنند هویت مستقل خود از نیروهای عراقی را نشان دهند.
«احمد الاسدی» سحنگوی گروه بسیج مردمی عراق می گوید: «ما افتخار می‌کنیم که در ایران نیرویی انقلابی وجود دارد که توانسته از دولت و انقلاب ایران دفاع کند». او خواستار ایجاد نیرویی مشابه سپاه در عراق شده است».
المانیتور در ادامه اما می‌نویسد که این دیدگاه مغایر با دید صدر و سیستانی است چرا که آنان خواستار خروج جوانان عراقی هستند که برای جنگ به سوریه رفته‌اند و دیدگاهی ملی‌گرایانه‌تر دارند.
المانیتور می‌نویسد رقابت میان این دو طیف در درون گروه شبه نظامی شیعه بسیج مردمی عراق آشکار است اما از دید این سایت به نظر می‌رسد که طیف حامی نزدیکی به ایران دست بالا را دارند چرا که بودجه خود از ایران تامین می‌کنند و حمایت مداوم از تهران دریافت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *