آخرین اخبار

از مشکلات آب شرب، نوسان برق و بیکاری تا سوء استفاده برخی از هنجار شکن

رستم آبادی ها اصولا به زندگی در مشکلات عادت کرده اند؛ یک روز با کمبود امکانات ورزشی، یک روز با مشکلات فشار کم برق، یک روز با مشکلات زباله ها، روزی دیگر با . . .

اشتراک گذاری
21 مرداد 1396
88 بازدید
کد مطلب : 30737

 

  اسپرو/پویان دلیری – کاوش ولی زاده-رستم آباد، یکی از هفت شهر بزرگترین شهرستان استان گیلان؛ شهری که در کرانه غربی رود خروشان اسپرو (سفیدرود) قرار گرفته و دارای قدمتی به درازای تاریخ است. رستم آباد در 15 کیلومتری شهر رودبار و در بخش مرکزی قرار دارد و با جمعیتی بالغ بر بیش از 20000 نفر دارای جاذبه های توریستی و طبیعی بسیاری است که در تمامی ایام سال میزبان مهمانان و گردشگران از سراسر ایران پهناور می باشد. پارک سرخ سنگان، ییلاق سلانسر، پارک جنگلی کاج، امامزاده طاهر و … خود گواه رونق گردشگری در این شهر است. از نظر تاریخی شاید بتوان رستم آباد را یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های تاریخ بشری خواند چرا که آثار باستانی یافت شده در این شهر صحت این ادعا را تایید می کند. از نظر آب و هوایی نیز این شهر حرفی برای گفتن دارد و به قولی نه گرم و خشک است و نه و سرد و کوهستانی؛ زمین های پهناور رستم آباد نیز علاوه بر این آب و هوای مساعد علتی شده تا این شهر هر سال میزبان شالیکاران زحمت کشی باشد که در گرمای طاقت فرسای تابستان عرق می ریزند و زحمت فراوان می کشند. می توان اقلیم رستم آباد از لحاظ کشت محصولات متنوع کشاورزی در شهرستان رودبار بسیار خاص نامید چرا که دارای محصولات بسیاری اعم از: برنج، گندم، جو، زیتون، مرکبات، انار و… است که حداقل این تنوع محصولی را در کمتر شهری از شهرستان و یا استان کشت میشود.

 

تاکنون در باب جغرافیای شهری رستم آباد حرف به میان آوردیم اما حال تصور کنید شهری با این همه استعداد و منابع خدادادی دارای مشکلات بسیاری است که نیازمند توجه و حمایت مسئولین زحمت کش و محترم شهری و شهرستانی است.  شاید در بین مردم خونگرم این شهر کسی آنچنان درگیر این مسائل نباشد اما عده ای هم هستند که آرزویشان شهری آباد تر و رویایی تر است. وقتی به میان مردم رفتیم تا با آن ها گفتگویی کنیم، حرف هرکدام خبر از مشکلات تکراری می داد که باید سال ها پیش حل می شد. مردم مشکلاتشان را گفتند و ماهم نوشتیم، تقاضا کردند منعکس کنیم تا مسئولین محترم از درد های این شهر کهن با خبر شوند و اقدام نمایند. با این وصف به سراغ تعدادی از شهروندان محترم شهر شهید پرور رستم آباد رفتیم تا مشکلات این شهر را از زبان ایشان جویا شویم.


برق منطقه پشته بسیار ضعیف است و هرشب قطعی برق داریم

جاوید شعاعی یکی از شهروندان رستم آباد در گفتگو با ما گفت: شهر ما دارای مشکلات بسیاری است که به برخی از آن ها اشاره می کنم. اول به سراغ جاده منتهی به مزار پشته می رویم که علاوه بر خاکی بودن دارای دست انداز بزرگی نیز می باشد و عبور و مرور را دشوار کرده است. منطقه پشته در مرکز شهر رستم آباد واقع شده و دارای یک رودخانه است که متاسفانه این رود دارای آلودگی های محیطی بسیاری است. شعاعی ضمن بیان اینکه این رود در دل شهر رستم آباد قرار گرفته گفت: آلودگی های این رود باعث آزار اطرافیان و ساکنینی شده است که در اطراف این رودخانه زندگی می کنند و بوی بد ناشی از آلودگی های آن نیز باعث شده تا مردم از وضع موجود ناراضی باشند چرا که این روند بر زندگی شان تاثیر منفی دارد. حتی سطل زباله ای در کنار این رود وجود ندارد تا مردم زباله هایشان را در آن بریزند. مردم وقتی می بینند سطلی برای این کار وجود ندارد، زباله هایشان را مستقیما در رودخانه می ریزند.

شعاعی افزود: جدول های شهری هم از این قائده مستثنی نیستند و بسیار آلوده و متعفن می باشند چرا که دفع فاضلاب های شهری مستقیما به درون این جدول ها صورت می گیرد. این شهروند در ادامه اشاره ای هم به کیفیت نامطلوب آب شرب رستم آباد کرد و اظهار داشت: متاسفانه مردم ما برای تامین آب شرب خود مجبورند به چشمه های کلورز، شمام یا جوبن پناه ببرند تا بتوانند آب مصرفی خود و خانواده شان را فراهم کنند چرا که آب شرب رستم آباد همچون برخی از شهرهای شهرستان کیفیت بسیار مناسبی ندارد. درباره کیفیت جاده ها هم باید بگویم جاده سلانسر یک پل ارتباطی به منطقه ای گردشگری است اما متاسفانه به دلیل نداشتن جاده مناسب از تمام پتانسیل آن برای این امر استفاده نمی شود. با رسیدگی به این جاده میتوان تعداد گردشگر بیشتری جذب کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات افت فشار برق در فصل تابستان است. برق منطقه پشته بسیار ضعیف است و ما هرشب بین 30 دقیقه الی دو ساعت قطعی برق داریم. شاید علت این امر فصل گرما و استفاده مردم از وسایل سرمایشی باشد اما از مسئولین تقاضای بهینه سازی بیشتری را در این زمینه داریم.


شرایط پارک های این شهر برای حضور خانواده ها مناسب نیست

رحیم قلندری از دیگر شهروندان رستم آباد در گفتگو با شکوفه های زیتون اظهار داشت: متاسفانه وضعیت آسفالت کوچه ها مناسب نیست. ما از کیفیت آب شرب رضایت نداریم و آلودگی های زیست محیطی نیز مشکلی است که گریبان گیر رستم آباد شده است. جدول شهری باید حداقل 20 سانتی متر از کنار جاده فاصله داشته باشد ولی اینجا اینگونه نیست و فاضلاب در سطح جاده جاری می شود. از دیگر مشکلات ما نبودن زیبایی و نشاط شهری در رستم آباد است؛ شما کدام شهر را دیده اید که در ورودی آن ها این شکلی باشد؟ باید در ورودی شهر یک میدان داشته باشیم و از شهردار هم تقاضای این مهم را داریم.

قلندری در ادامه در خصوص پارک سرخ سنگان اظهار داشت: چندین سال است که قول ساخت یک فواره در این پارک را داده اند اما هنوز این پارک به حال خود رها شده است. شرایط فعلی این پارک به گونه ای است که خانواده ها نمی توانند در آن حضور یابند چرا که به محلی برای حضور برخی از افراد ناهنجار تبدیل شده است.


پتانسیل بالقوه گردشگری رستم آباد را بالفعل کنیم

فرج الله طوافی یکی دیگر از شهروندان رستم آباد به مشکلات جوانان پرداخت و گفت: در این شهر برای جوانان چه تدابیری اندیشیده شده است؟ رستم آباد یک شهر با طبیعت بکر است و می توان با فعالیت در حوزه گردشگری رونقی به اقتصاد این شهر بخشید. متاسفانه در زمینه جذب گردشگر و سرمایه گذار آنچنان که باید موفق نبودیم. نبود استاندارد های لازم در زیرساخت ها در این حوزه خود نیز مسبب مشکلات هرچه بیشتر شده است. کاش می توانستیم با اقدامات ساده مانند نصب آلاچیق ها در مزارع برنج و حاشیه سفیدرود گردشگران را جذب کنیم تا به وضعیت اقتصاد این شهر سروسامان ببخشیم و برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم. طوافی تصریح کرد: سلانسر خود به یک منطقه با پتانسیل بالقوه گردشگری تبدیل شده است که استعداد تبدیل شدن به پتانسیل بالفعل را دارد.

این شهروند رستم آبادی در ادامه گفت: امیدوارم در تصمیم گیری ها از تفکرات همه استفاده شود چرا که همیشه ثابت شده خرد جمعی بسیار موثر خواهد بود. به عنوان یک شهروند از امکانات رفاهی رضایت ندارم به طور مثال اگر مشکلی در کوچه یا خیابان باشد خود به شخصه باید این مشکل را برطرف نماییم.

فرج الله طوافی در ادامه با اشاره به مشکلات جوانان گفت: باید از توانمندی های جوانان استفاده شود و حداقل امکانات برایشان فراهم شود به عنوان مثال با توجه به تعداد بسیاری از جوانان پر انرژی و با استعدادی که در این شهر هستند ما زمین ورزشی مناسبی نداریم که امیدواریم مسئولین به وعده خود در خصوص افتتاح استادیوم رستم آباد در سالجاری جامه عمل بپوشانند.

این شهروند در پایان به مساله تکرای آب شرب رستم آباد پرداخت و بیان کرد: آب شرب ما دارای کیفیت مطلوبی نیست. امیدواریم مسئولین با تعامل و نشست با یکدیگر این مشکل را برطرف کنند.

 


حمایت از جوانان بسیاری از مشکلات را حل می کند

رحمان قلی دخت یکی دیگر از شهروندان رستم آبادی از نبود پارک ها و اماکن تفریحی ابراز گلایه نمود و گفت: محل مناسبی برای تفریح با خانواده در دل شهر وجود ندارد. وضعیت شهر به گونه ای است که ساعت 9 شب دیگر محلی برای برای تفریح وجود ندارد و شهر رفته رفته به حالت خاموشی فرو می رود.

وی افزود: با توجه به این کمبودها طبیعتا مردم رستم آباد هم از شور و نشاط کافی برخوردار نیستند. از مسئولین تقاضا می کنیم تنها به اعلام آمار اکتفا نکنند. از مسئولین خواهش می کنیم تا به جوانان بها دهند و از آن ها حمایت کنند اگر از جوانان حمایت شود می توانند با کار آفرینی و ایده های نو بسیاری از مشکلات را حل کنند.

 


پارک فرشتگان  محلی برای تجمع معتادان شده است

محسن عالمی یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با شکوفه های زیتون اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات رستم آباد معضل آب شرب می باشد. مشکلات این شهر تکراری است و بارها در رسانه ها منتشر شده اما همچنان پابرجاست. یکی از مشکلات همیشگی نبود امکانات تفریحی و رفاهی است که به چند نمونه اشاره می کنم. پارک سرخ سنگان شمام سال هاست که به حال خود رها شده است. پارک فرشتگان که به تازگی تعمیر و بازسازی شده هم اکنون به مکانی برای تجمع افراد معتاد تبدیل شده است. چیزی که باعث می شود این مشکل نمود بیشتری پیدا کند نزدیک بودن این پارک به مدرسه است. اگر نوجوانانی که در آن مدرسه هستند با یکی از این صحنه ها رو به رو شوند، چه پیش خواهد آمد؟ عالمی در ادامه با اشاره به وضعیت سیلاب و آب گرفتگی در محله شمام گفت: در فصل بارندگی آب جمع شده در محله شمام باعث ایجاد سیلاب و آب گرفتگی می شود و همین امر موجب خسارات شدیدی به ساکنین این محل شده است. در حوزه جاده ها باید گفت که جاده های ما نیاز به بهسازی و روکش دارند. جاده امامزاده طاهر که یک مکان مذهبی است و در تمامی ایام میزبان زائرین بسیاری است از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. بارها اتفاق افتاده که این جاده قربانیانی در مسیر خود بگیرد اما هنوز وضعیت آن تغییری نکرده است.

 


کوچه و خیابان های شهر اغلب تاریک هستند

محمد طوافی یکی دیگر از شهروندان گفت: در فصل بهار و تابستان شاهد افت فشار بسیاری در حوزه آب و برق هستیم. به غیر از این مشکل ما مشکلات دیگری نیز داریم که می توان به آلودگی جوی های فاضلاب اشاره کرد. در جاده ها نیز چراغ های مناسبی برای روشنایی معابر نداریم و جاده هایمان اغلب اوقات کم سو و تاریک هستند. این شهروند ضمن گلایه از وضعیت آلوده زیست محیطی ایجاد شده در کوچه و خیابان ها گفت: سطل زباله به تعداد کافی نداریم و همین امر موجب آلودگی روز افزون محیط زیست ما می شود. بوی تعفن زباله ها ما را می آزارد. متاسفانه شهر ما دارای سیمای زیبایی نیست.

 


استعمال موادمخدر در اماکنی که قرار بود تفریحی باشد

یکی دیگر از شهروندان که تمایل نداشت نامش ذکر شود با انتقاد از مسئولین گفت: متاسفانه ساخت اماکنی که قرار بود مکان های تفریحی برای جوانان و خانواده ها شود با بی تدبیری برخی تبدیل به مکانی برای استعمال پنهانی مواد مخدر برای معتادان شده است. از مسئولین محترم تقاضا داریم توجه خود را به این مورد بیشتر کنند. اگر نسلی از بین رود نیروی کاری از بین رفته و چرخه اقتصاد نیز تضعیف خواهد شد. شاید جوانان ما از سر بیکاری یا نبود امکانات ورزشی به این سمت و سو کشیده شده اند اما تقاضای من از مسئولین رسیدگی به این وضعیت می باشد چرا که این مساله شاید در آینده تشدید شده و به سنین پایین تر سرایت کند. شاید بتوان با ایجاد فضا های شاد، اماکن و رقابت های ورزشی بیشتر، امکانات رفاهی و ورزشی، ایجاد موقعیت هایی برای کاریابی جوانان و … این مشکل را از ریشه خشکاند. گزارش به پایان رسید و مشکلات باز هم بیان شد. مشکلات رستم آباد تکراری است و همانطور که گفتیم مردم این شهر به زندگی در مشکلات عادت کرده اند و این مشکلات به بخشی از زندگی روزمره شان تبدیل شده است. مردم مشکلات شان را بیان کردند و ما هم آن را بر حسب وظیفه خطیر خود انعکاس دادیم. هر وقت که رسانه ای در میان مردم حاضر می شود مردم با خوشحالی از آن ها استقبال می کنند چون امید دارند که صدایشان به گوش مسئولین رسیده و مشکلات شان با این گزارش ها حل شود. در پایان ما هم همانند مردم از زحمات مسئولین تشکر می کنیم و تقاضای حمایت های بیشتر از این شهر را داریم. یادمان باشد رستم آباد پس از جدا شدن آزاد راه اصلی دچار نوعی انزوای اقتصادی شد و وابستگی خود را به مسافرین گذری که از این شهر عبور می کردند را از دست داد. مسئولین محترم شهرستان با همت و تلاش های خود، رستم آباد را در راه رسیدن به توسعه و اقتصادی مستقل و بدون وابستگی به آزادراه یاری کنید. رستم آباد مناطق بکر و گردشگری بسیاری دارد که با سرمایه گذاری در این حوزه می توان اشتغال ایجاد نمود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *