آخرین اخبار

همه فرصت‌ها برای احمدی‌نژاد از دست رفته است

بارها گفته بودم و در یک سال منتهی به انتخابات، به هر سؤالی که در محافل عمومی و خصوصی دراین‌باره شد، جواب رد می‌دادم. چندین بار از دولت آمدند و همین جا نشستند و از من پرسیدند که کاندیدا می‌شوم یا نه و من هربار گفتم که نیستم».

اشتراک گذاری
22 مرداد 1396
18 بازدید
کد مطلب : 30953
 اسپرو- قبل از انتخابات گفته بود نامزد نمی‌شود، حالا هم گفته است از ابتدا قصد نامزدی نداشتم. این در حالی است که برخی گمانه‌ها، حاکی از این بود که پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد، می‌توانست یکی از گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات اردیبهشت ٩٦ باشد. پرویز فتاح روز گذشته به خبرآنلاین گفته است: «من از ابتدا قصد کاندیداتوری نداشتم. بارها گفته بودم و در یک سال منتهی به انتخابات، به هر سؤالی که در محافل عمومی و خصوصی دراین‌باره شد، جواب رد می‌دادم. چندین بار از دولت آمدند و همین جا نشستند و از من پرسیدند که کاندیدا می‌شوم یا نه و من هربار گفتم که نیستم».

او گفته است: «احساس می‌کنم اینکه کاندیدای ریاست‌جمهوری نشدم، اشتباه نکرده‌ام. نه‌تنها ضرری نکرده‌ام؛ بلکه احساس می‌کنم واقعا سود می‌برم که این کار شرافتمندانه و باارزش را ادامه می‌دهم. حالا این را که کاندیداهای دیگر رویکرد اشتباهی داشتند، قضاوت نمی‌کنم؛ یعنی به همه اطمینان دادم؛ هم به دولتی‌ها که دوستان ما بودند، هم اصولگرایان که باز هم دوستان ما بودند، با صراحت پیغام دادم. جمله‌بندی‌ها خیلی صریح بود و طبق آن هم عمل کردم. این موضوع بیشتر اعتقاد شخصی من بود و اصلا نمی‌خواستم واقعا در این وادی باشم».
فتاح درباره ثبت‌نام احمدی‌نژاد، رئیس سابقش، هم گفته است: «رفتن آقای احمدی‌نژاد به وزارت کشور و ثبت‌نام‌کردن در انتخابات، کار درستی نبود؛ چون رهبری معظم نهی فرموده بودند. ما یک اعتقاد ولایی داریم، ولی برخی ممکن است این اعتقاد را نداشته باشند. ما معتقدیم نظامی که امام راحل پایه‌ریزی کرده، بر مبنای ولایت فقیه است؛ ولی فقیه جایگاه مدیریتی نیست، وجه اعتقادی دارد. ولی امر در قرآن ما یک واژه قرآنی است و اطاعت از آن لازم و واجب است؛ البته برای کسانی که بپذیرند. یک عده هم این منطق و تفکر را ندارند و جور دیگری می‌بینند، ولی ما که این نگاه را داریم، انتظار داشتیم آقای احمدی‌نژاد و حلقه اطراف ایشان تمکین می‌کردند. به نظرم یک اشتباه استراتژیک کردند؛ چون رهبری معظم بعضا نظراتی که می‌دهند، پدرانه است. یک پدر بعضا به فرزندش می‌گوید نرو، نکن! ولی فرزند ناراحت می‌شود؛ اما او پدر است و ما را دوست دارد و از باب دوست‌داشتن است که می‌گوید نکن. اگر رد‌صلاحیت ایشان مطرح نمی‌شد، الان چه فضایی درباره ایشان بود؟ فرصتی برای آینده او بود، ولی الان دیگر همه فرصت‌ها برای احمدی‌نژاد از دست رفته است. این حرکت در کل خیلی خردمندانه و منطقی ارزیابی نمی‌شود».

توصیه‌‌ای که نادیده گرفته شد
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، هم دو شب گذشته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا تلاش شد مانند آقای هاشمی ایشان (احمدی‌نژاد) هم انصراف دهند؟»، گفت: «انصراف را بله؛ چون در جایی کسی را دیدم که صحبتی کرده بود و خلاف واقعیت بود.

من هم درصدد پاسخ نیستم؛ اما در این دوره زمانی که به نتیجه رسیدیم، قبل از اینکه اسامی را به وزارت کشور اعلام کنیم، قرار شد به برخی از آقایان اطلاع دهیم، ازجمله ایشان که اگر می‌خواهند انصراف دهند، اصلا اصراری نیست». او گفته بود: «من به آقای دکتر الهام اطلاع دادم و گفتم چنین وضعیتی هست و ممکن است تا ساعات آینده، نتایج را اعلام کنیم و نظر به ایشان مثبت نبود و می‌توانید اعلام کنید و ما می‌توانیم مانند بقیه، در فهرست انصرافی‌ها قرارش دهیم. ایشان تردید داشتند و گفتند بعید است قبول کنند و دیگر پاسخی تا ساعتی که ما قرار بود اعلام کنیم، نیامد». «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس دولت‌های نهم و دهم، در جریان ثبت‌نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری برای این پُست ثبت‌نام کرده بود. این ثبت‌نام در حالی بود که مهر سال گذشته، مقام معظم رهبری در جریان درس خارج از فقه، کاندیداتوری احمدی‌نژاد را در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به صلاح ندانسته بودند.

ایشان گفتند: «یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ‌ملاحظه‌ صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور، به ایشان گفتم شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم، خب یک چیز عادی است». احمدی‌نژاد پس از این سخنان مقام معظم رهبری، در نامه‌ای خطاب به ایشان نوشت: «پس از آن حضرت ‌عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و این‌جانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم»؛ اما احمدی‌نژاد با ثبت‌نامی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار «حمید بقایی» انجام داد، ناظران را شگفت‌زده کرد؛ هرچند با اعلام اسامی نامزدهای احراز‌‌صلاحیت‌شده، اسمی از احمدی‌نژاد و بقایی دیده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *