آخرین اخبار

گمانه‌زنی رابرت فیسک از رابطه اسرائیل و عربستان

در واقع با این سخن به این موضوع اشاره کرد که درخواست اسرائیل برای بستن این شبکه درحال‌حاضر برای حمایت از خواسته‌های نظام عربستان است.

اشتراک گذاری
22 مرداد 1396
25 بازدید
کد مطلب : 30964
 اسپرو- رابرت فیسک اعلام کرد یکسان‌بودن سیاست‌های اسرائیل و عربستان جایی برای شک در ائتلاف کنونی عمیق و نانوشته میان این دو طرف باقی نمی‌گذارد. این تحلیلگر مشهور بریتانیایی در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت نوشت: طبیعی است زمانی که سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان یا بهتر بگوییم محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، به ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس اشاره می‌کند، می‌توان مطمئن بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز همان کار را خواهد کرد تا امنیت اسرائیل را در رده امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس به حساب آورد. او به این مسئله اشاره کرد که اسرائیل و عربستان هم‌زمان خواهان تعطیلی شبکه قطری الجزیره شدند و درحالی‌که جنگنده‌های اسرائیلی اهدافی را در سوریه هدف قرار می‌دهند، جنگنده‌های سعودی نیز یمن را هدف قرار می‌دهند. از سوی دیگر مداوای ثروتمندان عربستانی در بیمارستان‌های اسرائیلی نیز نشان‌‌دهنده وجود این ائتلاف است. رابرت فیسک این سؤال را مطرح کرد که چرا در گذشته هیچ اقدامی علیه شبکه الجزیره انجام نشده بود.

او در واقع با این سخن به این موضوع اشاره کرد که درخواست اسرائیل برای بستن این شبکه درحال‌حاضر برای حمایت از خواسته‌های نظام عربستان است. این تحلیلگر مشهور انگلیسی تصریح کرد: ایوب قرا، وزیر ارتباطات اسرائیل، همان موضع مقامات کشورهای شیخ‌نشین حوزه خلیج ‌فارس را اتخاذ کرده و گفت اسرائیل باید گام‌هایی را علیه رسانه‌هایی بردارد که این کشورها آن رسانه‌ها را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. رابرت فیسک خاطرنشان کرد این موضع‌گیری نیز مجددا نشان‌دهنده ائتلاف نانوشته‌ای میان عربستان سعودی و اسرائیل است.

فیسک افزود: نتانیاهو خواهان بستن دفتر الجزیره در قدس است و محمدبن‌سلمان نیز می‌خواهد دفتر الجزیره در قطر بسته شود و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، از ترس اینکه عربستانی‌ها را ناراحت نکند، یک گزارش دولتی درباره حمایت مالی از تروریسم را مخفی نگه داشت و این دقیقا همان دلیلی است که تونی بلر در بازجویی‌های به‌عمل‌آمده از سوی پلیس انگلیس درباره رشوه‌هایش از عربستان در ۱۰ سال گذشته، آن را مخفی نگه داشته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *