آخرین اخبار

اختصاص هزارمیلیارد تومان به سپاه قدس

روز گذشته کلیات و جزئیات طرح یک‌فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در مجلس بررسی شد و به تصویب رسید.

اشتراک گذاری
23 مرداد 1396
24 بازدید
کد مطلب : 31014

 اسپرو- در مهم‌ترین ماده این طرح، یعنی ماده ١٢ دولت مکلف به اختصاص ۱۰‌ هزار ‌میلیارد ریال بودجه به نیروی قدس سپاه پاسداران شد.

این ١٠ ‌هزار میلیارد ریال را دولت باید به منظور مبارزه با تروریسم در منطقه در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد. این طرح در حالی از تصویب مجلس گذشت که تنها یک مخالف داشت. صباغیان در نطق مخالفت خود تأکید داشت که این طرح باید سختگیرانه‌تر باشد و از این حیث با آن به مخالفت پرداخته بود. این طرح همچنین حمایت قاطع دولت و وزارت خارجه را هم به همراه داشت.

حمایت عراقچی
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه که در جریان بررسی طرح در مجلس حضور یافته بود، گفت: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه پاسخی بسیار قاطع و هوشمندانه برای مقابله با دشمنی و جنایات آمریکاست، این طرح بخشی از اقدامات هیئت نظارت بر برجام برای مقابله با مصوبه اخیر کنگره آمریکاست که وزارت خارجه و دولت از آن حمایت می‌کنند.

 

عباس عراقچی همچنین گفت: البته این طرح نسبت به کنگره آمریکا قوی‌تر است چون جنبه‌های بیشتری مانند جنبه‌های حمایتی و پشتیبانی از نیروهای مسلح، دولت و وزارتخانه‌ها و همچنین اتباع ایرانی را که مورد تحریم قرار گرفته‌اند، در بر می‌گیرد.

 

به گفته وی این طرح به‌لحاظ مقابله‌به‌مثل با اقدامات آمریکا بسیار هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر است، به‌خصوص از این حیث که برجام را نقض نکرده و اجازه بهانه‌جویی به طرف مقابل نمی‌دهد.

 

عراقچی در پاسخ به مخالفان کلیات این طرح گفت: مجلس قانون الزام دولت به اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام را به تصویب رسانده است که اگر نقض آشکار برجام مشاهده شود، ایران متناسب با این قانون واکنش نشان می‌دهد و به سمت احیای برنامه هسته‌ای می‌رود.

 

مواد مهم طرح

در ماده دو این طرح، عبارات و عناوینی که در این قانون مورد استفاده قرار گرفته‌اند به صورت زیر تعریف می‌شوند:
۱- نیروهای نظامی آمریکایی: عبارت‌اند از اعضای ارتش و شرکت‌های نظامی خصوصی که با آن همکاری دارند.
۲- نیروهای اطلاعاتی آمریکایی: عبارت‌اند از اعضای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، مانند سیا و آژانس اطلاعات ملی.
۳- منطقه: عبارت است از خلیج فارس و منطقه غرب آسیا.
۴- مشارکت مؤثر: حضور و همکاری شخص به نحوی که در اجرا یا تحقق اهداف فعالیت‌های موضوع این قانون نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
۵- اشخاص/شخص: عبارت است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی.
۶- فهرست تحریم: عبارت است از فهرست اشخاص مورد تحریم توسط جمهوری اسلامی ایران که توسط وزارت امور خارجه تنظیم می‌شود.

 

الزام حمایت ایران از شهروندان فلسطینی و لبنانی
همچنین براساس ماده ١٥ این طرح، مجلس دولت را مکلف کرد نسبت به نقض حقوق‌ بشر در سطوح ملی، منطقه‌ای یا جهانی توسط ایالات متحده یا با حمایت این کشور با استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی مشخصا و از جمله شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد درخصوص مواردی از قبیل جنایت علیه بشریت در یمن و… اقدامات مقتضی را انجام دهد و گزارش مربوطه را هر سه ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی تقدیم كند.

 

همچنین براساس مصوبه ماده ۱۶ این طرح، دولت موظف شد از شهروندان کشورهای منطقه از جمله فلسطین و لبنان که قربانی اقدامات نامشروع ایالات متحده یا حمایت‌های این کشور از اقدامات نامشروع و ناقض حقوق ایشان در منطقه شده‌اند، حمایت‌های لازم جهت تسهیل فرایند دادخواهی و تظلم را در مراجع ذی‌صلاح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به عمل آورند.

عدم صدور  روادید و توقیف اموال
همچنین بنا بر ماده ٦ این طرح، صدور روادید به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای اشخاص مندرج در فهرست تحریم ممنوع است. براساس ماده ۷ نیز، قوه قضائیه موظف است کلیه اموال و دارایی‌های اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه‌شده وفق این قانون را در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران توقیف نمايد و همچنین براساس ماده ۸ نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است کلیه تراکنش‌های مالی مربوط به اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه‌شده وفق تبصره‌های مواد ۴ و ۵ این قانون را که در نظام مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران انجام شود، متوقف و حساب‌های بانکی آنها را مسدود نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *