آخرین اخبار

زجر ۵ دولت با ارثیه احمدی‌نژاد

چالش‌های مسکن مهر از همان زمان که به دولت یازدهم به ارث رسید، برای دولت روشن بود و بدزخم‌بودن آن، به گفته مسئولان، مشخص.

اشتراک گذاری
25 مرداد 1396
42 بازدید
کد مطلب : 31143

 

  اسپرو- با اینکه دولت یازدهم با شرط و شروطی گفته این پروژه را (البته به‌طور مشخص در تهران) تا پایان امسال به پایان خواهد برد؛ اما عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم، می‌گوید با وجود تحویل مسکن مهر، همچنان مشکلات زیرساختی آن باقی خواهد ماند؛ آن‌هم تا سه یا چهار برنامه توسعه‌ای آینده؛ یعنی معادل ٢٠ سال! این عدد، رقم بزرگی است برای پروژه‌ای که کارشناسان مسکن و مصالح، از آن از همین اکنون با عنوان بافت‌های فرسوده نام می‌برند؛

یعنی
شرق نوشت:آماده‌شدن زیرساخت‌ها در شرایط عمق فرسودگی ساختمان. این علاوه بر آن است که مسکن مهر به گفته آخوندی، حاشیه‌نشینی را افزایش داده است. وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم با بیان اینکه مسکن مهر تا چهار برنامه توسعه‌ای دیگر هم درگیر مشکلات زیرساختی است، گفت:‌ مسکن مهر برای ازبین‌بردن حاشیه‌نشینی بود؛ ‌اما در حقیقت حاشیه دیگری به حاشیه‌نشینی اضافه کرد.

 

به گزارش تسنیم، عباس آخوندی با بیان اینکه ‌اکنون ٩ میلیون نفر در بافت فرسوده و ١٩ میلیون نفر در مسکن حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند، اظهار کرد:‌ در این سال‌ها راه‌حل‌های انجام‌شده، با مسئله سازگاری نداشته و با طرح‌هایی مانند مسکن مهر برای ازبین‌بردن حاشیه‌نشینی، در حقیقت حاشیه دیگری بر آن افزوده‌ایم.وی تصریح کرد: یکی از این مسائل، حاشیه‌نشینی است که اکنون ١١ میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم. معتقدیم این مشکل را باید در خود آن منطقه حل کرد.

 

این جمعیت امکان جابه‌جایی به نقطه دیگری را ندارد.آخوندی با بیان اینکه در مسکن مهر باید از ابتدا تناقضی را حل می‌کردیم؛ چراکه نباید برای مردم انتظار جدیدی ایجاد می‌شد، افزود: به همین منظور، تعهد دادیم این پروژه نیمه‌تمام را که تعهد دولت بوده، تکمیل کنیم و در این مدت، ٩٠٠ هزار واحد مسکن مهر را تحویل داده‌ایم و تقریبا همه آنها به‌جز ٩٠ هزار واحد آن در پردیس، البرز و برخی شهرهای استان خوزستان، به اتمام رسیده است.

 

وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم اظهار کرد:‌ کار ما برای ساخت مسکن مهر، انجام شده است؛ اما به دلیل نبود زیرساخت‌هایی مانند مراکز آموزشی، مراکز درمانی و تأسیسات مورد نیاز، باید بگویم تا سه یا چهار برنامه توسعه‌ای دیگر، مشکلات زیرساختی مسکن مهر، اموال شما نمایندگان خواهد بود.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم روز گذشته در رابطه با مسکن مهر، موضعی انتقادی گرفت و گفت: شأن دولت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و هدایت است؛ نه مباشرت در ساخت‌وساز.

 

بنابراین حرکت‌ها در دولت آینده با توجه به اتمام تعهدات ساخت مسکن مهر به این سمت‌و‌سو تداوم پیدا می‌کند.محمد شکرچی‌زاده افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد امکان مکان‌یابی بهتری برای پروژه‌های مسکن مهر در برخی از سایت‌ها، به‌ویژه پردیس، وجود داشته است تا هزینه‌های آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی اعم از تأمین آب، برق، گاز، تلفن و دیگر امکانات ضروری با مشکلات کمتری مواجه باشد.

 

وی ادامه داد:‌ اما جانمایی نادرست و غیرکارشناسی پروژه‌ها، موجب تحمیل هزینه‌های فراوانی به دولت و حتی متقاضیان مسکن مهر می‌شود.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: ‌بیشتر پیمانکاران پروژه‌های مسکن مهر، در دولت قبل انتخاب شده و درعین‌حال بخشی از اجرای پروژه‌های مدنظر به پیمانکاران خارجی واگذار شده بود؛ درحالی‌که امکان اجرای این پروژه‌ها از سوی پیمانکاران داخلی وجود داشته است.

شکرچی‌زاده اظهار کرد:‌ با توجه به برنامه‌ریزی‌ها‌ی صورت‌گرفته از سوی دولت، امید می‌رود با رفع مشکلات و موانع پیشِ‌روی مسکن مهر، پرونده این پروژه در کوتاه‌ترین زمان بسته شود.این در حالی است که با توجه به آمارهای موجود تا روز ۲۲ مرداد سال جاری، یک‌میلیون‌و ۸۳۹هزارو ۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد ۴۵ درصد بوده است.به گزارش ایسنا، تا روز ۲۲ مرداد سال جاری، بالغ بر یک‌میلیون‌و۸۳۹هزارو ۶۹۵ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد، ۸۲۹هزارو ۴۹۴ واحد و معادل ۴۵ درصد بوده است.همچنین تعداد واحدهای تحویل‌ داده‌شده، یک‌میلیون‌و۵۶۸‌هزارو ۴۵۲ واحد بوده که ۸۷۸ هزار‌و ۵۳۳ واحد، معادل ۵۶ درصد، در دولت یازدهم انجام شد.

 

تعداد واحدهایی که سند برایشان صادر شده نیز یک‌میلیون‌و۱۵۹هزارو ۴۳۱ واحد بوده که ۶۳۴ هزارو ۹۸۷ واحد آن، معادل ۵۵ درصد، از سوی دولت یازدهم صادر شده است. تاکنون یک‌میلیون‌و۳۳۳هزارو ۲۳۷ واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده که عملکرد دولت یازدهم ۸۵۴هزارو ۸۰۵ واحد و معادل ۶۴ درصد بوده است.


از سوی دیگر، برای یک‌میلیون‌و۳۷۶هزارو ۶۵۱ واحد انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب نصب شده و یک‌میلیون‌و۹۱هزارو ۸۴۶ واحد قرارداد خدمات و انشعابات ندارند.


همچنین ۴۷۸ مدرسه، ۴۴۲ مسجد، ۴۹ کلانتری و ۴۳ مرکز بهداشتی و درمانی تاکنون اتمام یافته که مربوط به خدمات روبنایی در پروژه‌های مسکن مهر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *