آخرین اخبار

از کمبود آب کشاورزی تا عدم ساماندهی رودهایی که به سفیدرود سرازیر می شوند

کشاورزی یکی از مهم ترین راههای اشتغال است که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد مردم دارد. اهمیت این موضوع زمانی افزایش می یابد که این اقتصاد مردمان یک شهر به کشاورزی وابسته باشد، پس شرایط باید به گونه ای باشد تا این بستر برای فعالان این حوزه باز بوده و شرایط برای فعالیت مهیا باشد اما از آنجایی که هیچ کاری بدون مشکل نمی شود طبیعتا کشاورزی هم دارای مشکلات خاص خود است.

اشتراک گذاری
25 مرداد 1396
56 بازدید
کد مطلب : 31178

 

اسپرو- یکی از بارزترین مشکلات شالیکاران و کشاورزان کمبود آب به ویژه در فصل گرمسیری است که همواره مورد بحث بوده و ماهم نمی دانیم این مشکل ریشه در کجا دارد و چگونه حل خواهد شد. به واسطه کشاورزی می توان مشاغل بسیاری را ایجاد کرد تا مشکل بیکاری را تا حدی کاهش داد. کشاورزان غذای میلیون ها نفر از انسان ها را تامین می کنند. در سطح شهرستان رودبار، جایی که اقتصاد مردم تا حد زیادی وابسته به محصولات کشاورزی نظیر: زیتون، برنج، گندم و… است که همگی آن ها حاصل سخت کوشی مردمان این دیار است. شاید اغراق نباشد که سفید رود را رکن اصلی کشاورزی شهرستان رودبار بنامیم چرا که بخش اعظمی از زمین ها توسط این رود خروشان سیراب می شوند و ثمرات خود را مدیون این رود هستند.

 

مردم شهرستان ما سالیان متمادی در حاشیه سفیدرود به کشاورزی پرداخته اند. همانطور که می دانیم سفیدرود سهم بزرگی در تولید برنج این شهرستان و استان دارد و این وابستگی به گونه ای است که اگر روزی این رود دچار کم آبی یا مشکلات دیگری شود، مزارع کشاورزی جوبن، رستم آباد، توتکابن، جمشید آباد و… تحت تاثیر قرار گرفته و محصولات برنج شهرستان که عمده تولیدشان در این مناطق است را کاهش می دهد. سوال مطرح شده این است، با توجه به اهمیت کشاورزی در زمینه های اقتصادی و تجاری که پیش تر ذکر شد، کشاورزان که رکن اصلی این مسیر هستند؛ در صورت به وجود آمدن مشکل کم آبی چگونه باید به فعالیت خود در این چرخه ادامه دهند؟ به همین علت ما به سراغ تعدادی از زیتون کاران و شالیکاران زحمت کش رستم آبادی رفته ایم تا مشکلات آنها را جویا شویم.


*برای آبیاری باغات زیتون مجبور به دریافت نوبت هستیم

 

هانی برزگر یکی از کشاورزان رستم آبادی که بیش از10 سال در منطقه کلورز به زیتون کاری مشغول است در گفتگو با شکوفه های زیتون گفت: متاسفانه مشکل کم آبی دغدغه همه کشاورزان است. برای آبیاری باغ های خود مجبور به صرف وقت زیادی هستیم به گونه ای که ساعات زیادی باید منتظر نوبت بمانم تا شاید بتوانیم باغ های خود را آبیاری کنیم. برزگر افزود: آب رود کلورز بسیار کم بوده و کفاف زیتون کاران را نمی دهد و مجبوریم نهر ها را ببندیم تا با کم آبی مقابله کنیم که همین امر موجب دشواری کار ما شده و ما را دلسرد می کند. بار ها مشکلاتمان را به متولیان امر منعکس کرده ایم اما هنوز اقدام عملی در این باره صورت نگرفته و ما همچنان منتظر هستیم. وی در ادامه ضمن تشکر از اداره جهاد کشاورزی اذعان کرد: این اداره با بستن برخی از نهر های فرسوده کمک بسیاری به ما کرد و از این بابت از آن ها تشکر می کنیم. در حوزه زمین های کشاورزی مجاور سفید رود هم دارای مشکلات کم آبی بسیاری هستیم که هر ساله باعث بروز مشکلاتی برای ما کشاورزان است. درخواست ما از مسئولین زه کشی نهر ها و حمایت در دیگر زمینه های مربوط به کشاورزی و زیتون کاری است.


*کم آبی در تابستان نمود بیشتری پیدا می کنند

 

حسین ولی زاده کلورزی از دیگر کشاورزان رستم آبادی کم آبی را یک مساله بسیار قدیمی عنوان کرد و گفت: هر ساله در فصل تابستان کم آبی نمود بیشتری پیدا می کند که همین امر موجب خساراتی به محصولات کشاورزان شده است. می توان برای حل مشکل کم آبی با احداث آب بند و ذخیره کردن آب در فصل زمستان، در فصل گرما از کم آبی شدید جلوگیری نمود. وی افزود: متاسفانه با صدور مجوز به برخی از واحد های صنعتی که از آب رودخانه کلورز استفاده می کنند، این مشکل تشدید شده است. متاسفانه مشکلات کم آبی تنها به باغات زیتون ختم نمی شود و ما شاهد این مشکلات در شالیزار ها هم هستیم. ولی زاده تشریح کرد: با شروع فصل برداشت برنج، آب سد را کم می کنند درحالی برنج زار ها به آب فراوان نیاز دارند. از مسئولین عزیز تقاضای حمایت و پاسخ به چند سوال را داریم: چرا رودخانه سفید رود که از این شهر می گذرد تا به بخش های دیگر استان آبرسانی کند، مردم این شهر و شهرستان باید در بخش کشاورزی دچار مشکلات کم آبی باشند؟ ما باید چطور شالیزارهای خود را آبیاری کنیم؟


*امرار معاش کشاورزان دارای دشواری است

 

حافظ دلیری کلورزی از دیگران کشاورزان رستم آبادی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاثیر خشکسالی و کم آبی در معیشت کشاورزان اشاره نمود و تصریح کرد: کشاورزان از لحاظ اقتصادی از قشر متوسط جامعه هستند، حال با این همه مشکلاتی که کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند که مشکلات کم آبی نیز  اضافه شده است. دلیری گفت: کشاورزان یکسال برای مزارع خود زحمت می کشند تا بتوانند محصولات خوبی را برداشت کنند و از این راه امرار معاش کنند. مشکل خشکسالی و عدم حمایت برخی از مسئولین موجب شده تا از کمیت و کیفیت محصولات کاسته شود و این به آن معناست که وضعیت اقتصادی کشاورز ضعیف تر شده و در معیشت شان دشواری به وجود می آید. وی در ادامه گفت: تنها منبع درآمد ما کشاورزان همین زمین ها و محصولات کشاورزی است که با دشواری های پیش آمده در زندگی ما هم خود را نشان می دهد.


*برنج محصولی است که به آب فراوان نیاز دارد

 

غلام حسین فرزانه از دیگر کشاورزان گفت: گرما و خشکسالی باعث شده تا برای ذخیره سازی، آب سد را ببندند که با توجه به کاهش آب سفیدرود کشاورزان دچار مشکلات آبیاری شالیزار های خود شده اند و این امر باعث شده تا برنجکاران خسارات فراوانی را متحمل شوند. وی تشریح کرد: برنج محصولی است که به آب فراوانی نیاز دارد و این آب باید از طریق سفیدرود تامین شود، در صورتی که آب کافی به این محصول نرسد نتیجه آن برنجی بی کیفیت خواهد بود. وی افزود: در خصوص کم آبی بارها به اداره آبیاری مراجعه کردیم اما نتوانستند جوابگوی کشاورزان باشند. مشکلات کمبود آب کشاورزی سالیان متمادی است که با این قشر همراه بوده و جزئی از کار ایشان می باشد. استفاده بی رویه برخی از واحد های صنعتی و آلوده سازی آب ها که از فاضلاب های صعنتی و مسکونی که به رودخانه ها ریخته می شوند نیز سختی کم آبی را دو چندان کرده اند. شهرستان رودبار زیتون ما امروز نام خود و وضعیت رفاهی ما امروز اقتصاد خود را به این درختان و مزارع وابسته هستند؛ متاسفانه در رستم آباد این باغ ها و مزارع امروز برای حیات و بقای خود در تلاش اند و جنگ با طبیعت اند اما…


براستی چه اتفاقی برای برای چشمه های آب و رودخانه ای که این باغ ها را سیراب می کردند رخ داده است؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *