آخرین اخبار

از چالش احداث آزادراه برای رونق اقتصادی فرصت بسازیم / توتکابن از گردشگران منطقه بی نصیب است

توتکابن، پل اتصال بخش های مرکزی به رحمت آباد و بلوکات، عمارلو و خورگام؛ شهری که در کرانه شرقی سفیدرود با جمعیتی بالغ بر بیش از 1600 نفر در بخش رحمت آباد واقع شده است. این شهر یکی از هفت شهر شهرستان پهناور ما بوده و مرکز بخش خود نیز به شمار می آید. نام این شهر از درخت توت برگرفته شده چرا که در گذشته توتکابن مرکز پرورش درختان توت و کرم های ابریشم بوده است.

اشتراک گذاری
25 مرداد 1396
74 بازدید
کد مطلب : 31186

 اسپرو/ پویان دلیری و کاوش ولی زاده_ فاصله توتکابن تا مرکز شهرستان حدود 16 کیلومتر می باشد و نزدیک ترین شهر به این توتکابن، رستم آباد می باشد که در فاصله 2 کیلومتری کرانه غربی این شهر قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل و زمین های هموار می باشد که همین امر باعث ایجاد یک رونق در زمینه کشاورزی شده و امروزه می بینیم که برنج حاصل از مزارع توتکابن یکی از بهترین برنج های کشت شده در استان گیلان می باشد. توتکابن به علت قرار گرفتن در مسیر بخش های رحمت آباد، عمارلو و خورگام پذیرای گردشگران بسیاری است چرا که در تمامی ایام به ویژه ایام تعطیل گردشگران زیادی از این بخش ها دیدن می کنند. عمده اقتصاد این شهر بسته به گردشگرانی است که به بخش های ذکر شده سفر می کنند تا از مناطق داماش، سی دشت، شیرکوه، شاه شهیدان، بره سر و… بازدید می کنند یا به قصد کوه نوردی به ارتفاعات درفک می روند، پس می توان شهرستان رودبار را شهرستانی با پتانسیل گردشگری بالا و توتکابن را شهری با پتانسیل اقتصادی فوق العاده ای در زمینه کشاورزی و گردشگری دانست. نتیجه عبور گردشگران از توتکابن، ایجاد یک بستر برای رشد اقتصادی مناسب است که به واسطه اماکن تفریحی طبیعی و جنگل های سرسبز در بخش های ذکر شده به وجود آمده است. نزدیکی این شهر به رستم آباد باعث ایجاد یک پیوند قوی میان این دو شهر شده است که با توجه به وسعت و امکانات شهری بیشتر رستم آباد، توتکابن به نوعی دارای یک وابستگی به این شهر می باشد.

 

گزارش هفته پیش ما درباره مشکلات متعدد رستم آباد بود که به نظر شما خوانندگان محترم و همراهان همیشگی هفته نامه شکوفه های زیتون رسید؛ در آن گزارش به مشکلات آب شرب، نوسانات برق، مشکلات جاده و… اشاره شد که مردم رستم آباد در گفتگویی با ما به آن ها اشاره کردند اما وقتی به توتکابن مراجعه کردیم تا با مردم این شهر هم به گفتگوی چهره به چهره بپردازیم، در کمال تعجب مردم شهر توت تنها به یک مشکل عمده اشاره کردند و آن نیز تخلیه غیربهداشتی فاضلاب ها در زمین های کشاورزی بود. مردم توتکابن علاوه بر درخواست رفع این مشکل، خواستار گسترش و توسعه گردشگری این شهر نیز شدند که پیش تر درباره اهمیت آن صحبت شد. در ادامه با ما همراه باشید و گفتگوی ما با تعدادی از اهالی این شهر را از نظر بگذرانید.


*مهم ترین مشکل کشاورزی توتکابن دفع غیربهداشتی فاضلاب است

 

احمد اسماعیلی (ممتاز) یکی از شهروندان و کشاورزان توتکابنی با بیان اینکه حدود50 سال است که به کار کشاورزی مشغول هستم گفت: در بخش کشاورزی دارای مشکلات بسیاری هستیم که مهم ترین آن دفع غیربهداشتی فاضلاب ها در زمین های کشاورزی است. وی افزود: آب کشاورزی توتکابن از رودخانه همجوار تامین می شود که فاضلاب ها در طول مسیر در آن تخلیه شده و باعث ایجاد آلودگی می شود.

 

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه آلودگی آب سبب کاهش محصولات کشاورزی شده است اظهار داشت: ما کشاورزان نیاز به حمایت بیشتر دولت و مسئولین داریم، اگر از ما حمایت شود قطعا رشد بیشتری در این زمینه شاهد خواهیم بود که باعث پیشرفت کشاورزی منطقه می شود.


*برنامه ای برای بهره گیری از پتانیسل های این شهر وجود ندارد

محرم کاظمی یکی دیگر از شهروندان گفت: برای توسعه شهری نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولین داریم. بسیاری از شهرها هستند که با حمایت مسئولین شان پیشرفت کرده ، روز به روز آباد تر می شوند و مسیر توسعه را سریع تر طی می کنند.

کاظمی با اشاره به پتانسیل شهر توتکابن تصریح نمود: متاسفانه به علت نبود برنامه و انگیزه کافی برای استفاده از این پتانسیل ها، توتکابن از این رشد باز مانده است. وی افزود: این شهر در زمینه کشاورزی با توجه به اقلیم و زمین های حاصلخیز می تواند با کشت محصولات متنوع در سطح استان حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد اما در حال حاضر محصول کشاورزی ما برنج، گندم و جو است این در حالی است که زمین های کشاورزی بسیاری در بالا دست توتکابن وجود دارد که می توان با کشت محصولاتی چون بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، گوجه فرنگی و… در آن به کشاورزی منطقه رونق بخشید که ثمره آن اشتغالزایی برای قشر جوان جامعه می باشد.


*اقتصاد توتکابن اقتصادی مبتنی بر گردشگری است

امیر یعقوبی از دیگر شهروندان توتکابنی در گفتگو با شکوفه های زیتون با بیان اینکه اقتصاد این شهر به گردشگران وابسته است گفت: باتوجه به قرار گرفتن توتکابن در مسیر روستاهای گردشگر پذیر و خوش آب و هوای منطقه رحما آباد و خورگام، اقتصاد این شهر وابسته به گردشگر است که این مهم می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. باید از این مهم به خوبی در جهت پیشرفت شهر بهره بگیریم و مسئولان شهری و شهرستان با برنامه ای کارشناسی در این راستا گام بردارند و زیرساخت ها را برای توسعه شهری مهیا سازند.

یعقوبی در ادامه با اشاره به عدم وجود پارک ساحلی در این شهر تصریح کرد: توتکابن شهری است که در کنار سفیدرود قرار گرفته و می توان با ایجاد یک پارک ساحلی در کنار این رود به تعداد گردشگران افزود و رونق اقتصادی بیشتری ایجاد کرد. در زمینه فضای سبز شهری هم خیلی ضعیف هستیم و فضای سبز آنچنانی نداریم که عموم مردم و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند باید با داشتن اماکن تفریحی گردشگران را مدت بیشتری در توتکابن نگه داریم تا اقتصاد پویا تری داشتیم.

این شهروند در ادامه از مسئولین تقاضای حمایت کرد و گفت: می توانیم با احداث پارک ها و اماکن تفریحی گردشگران را به مدت بیشتری در این شهر نگه داریم و صرفا به عبور آن ها از این شهر اکتفا نکنیم. با دور ماندن رستم آباد از آزاد راه بازار این شهر دچار مشکلات اقتصادی شد اما این اتفاق برای توتکابن بصورت رخ نداد و تبدیل به فرصت شد که می توانیم از نزدیکی این شهر به آزاد راه استفاده بهینه ای کرد و اقتصاد این شهر را شکوفا کرد.


*تعداد سطل های زباله این شهر کافی نیست

میلاد رضایی یکی دیگر از شهروندان توتکابنی در گفتگو با ما گفت: خوشبختانه در توتکابن برخلاف دیگر شهرهای شهرستان مشکل آب شرب و نوسان برق نداریم که جا دارد از مسئولین ذی ربط تشکر کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات شهر توتکابن نبود سطل زباله به تعداد کافی است. رضایی افزود: تعداد سطل زباله های فعلی با توجه به وسعت شهر کافی نیست و در معابر و برخی از خیابان ها می توان به وضوح دید که زباله ها در رها شده که جلوه زشتی به شهر داده است. این شهروند توتکابنی ضمن قدردانی از زحمات مسئولین شهری  از آنها خواست تا با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت جامعه به این مشکل رسیدگی کنند.


*بانوان از اماکن تفریحی و ورزشی سهمی ندارند

یکی از شهروندان که تمایل نداشت نامش را فاش شود در گفتگو با ما گفت: شهر توتکابن از لحاظ امکانات رفاهی بسیار ضعیف است. وی اظهار داشت: نبود پارک ها و اماکن ورزشی برای بانوان یکی دیگر از کمبود ها است که شهروندان توتکابنی با آن دست و پنجه نرم می کنند که با وجود گردشگران بسیار زیاد، یک پارک تفریحی مناسب می تواند گردشگران را به شهر جذب و آنها را ماندگار کند. اگر بتوانیم امکاناتی رفاهی را فراهم سازیم علاوه بر زیباسازی شهر بسیاری از مشکلات مربوط به اشتغال و بیکاری هم حل خواهد شد و اقتصاد توتکابن رونق بیشتری می یابد.

 

این شهروند در ادامه اذعان داشت: توتکابن همیشه یک پل ارتباطی بین گردشگران و مناطق گردشگری بوده که با حمایت و توجه بیشتر به این شهر می توان صنعت توریست منطقه را توسعه داد.

 

وی افزود: هم اکنون شهرستان رودبار به واسطه طبیعت چشم نواز و اماکن تاریخی بسیارش یکی از قطب های گردشگری استان سرسبز گیلان می باشد که متاسفانه بدلیل عدم فراهم نمودن امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین نبود زیرساخت های مناسب برای جذب و ماندگاری گردشگران از بزرگترین صنعت غیرنفتی جهان سهمی ناچیز دارد. گزارش امروز به پایان رسید و خواسته های مردم توتکابن منعکس شد اما شاید بزرگترین مشکل این شهر همان معضل آب کشاورزی با آلاینده های بالاست که برخی نسبت به آن کم لطفی می کنند. یادمان باشد کشاورزان از ارکان مهم جامعه هستند پس باید به مشکلاتشان رسیدگی شود تا از ادامه مسیر سخت و چالش برانگیز کشاورزی دلسرد نشوند

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *