آخرین اخبار

تهدید دامنه‌های اینترنتی ایرانیان

بزرگ‌ترین ثبت‌کننده دامنه‌ اینترنتی، حساب کاربران ایرانی را مسدود کرد

اشتراک گذاری
26 مرداد 1396
20 بازدید
کد مطلب : 31263

 اسپرو- شرکت ریسلو (Resello)، به‌ عنوان بزرگ‌ترین ثبت‌کننده دامنه‌های اینترنتی ایرانی، از ثبت دامنه اینترنتی com .net .org از سوي کاربران ایرانی جلوگیری می‌کند.

این مسئله واکنش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را به همراه داشته و قرار است کارگروه ویژه‌ای متشکل از شرکت‌های خصوصی متخصص برای حل این مشکل تشکیل شود. در پی تهدید اخیر و ناگهانی شرکت ریسلو (Resello) به ‌عنوان بزرگ‌ترین ثبت‌کننده دامنه‌های اینترنتی ایرانی، موجی از نگرانی در میان فعالان و شرکت‌های حوزه فضای مجازی در کشور ایجاد شده است.

مهرداد سیجانی، مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، دراین‌باره گفته است: «راهکار نهایی حل این تهدید که در واقع نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، ایجاد یک ثبت‌کننده بین‌المللی دامنه‌های GTLD ویژه ایرانیان است».

 

 

به گفته او، متأسفانه ایران با داشتن سهم بیش از ٤٠٠‌‌ هزار دامنه اینترنتی به دلایل مختلف، ازجمله تحریم و عدم توجیه اقتصادی، تاکنون اقدامی برای ایجاد یک ثبت‌کننده (registrar) با ماهیت ایرانی انجام نداده است و همواره شرکت‌ها خدمات ثبت دامنه GTLD خود را از شرکت‌های واسطه دریافت کرده‌اند. او به ارسال نامه تهدید‌آمیز شرکت ریسلو به مشترکان ایرانی اشاره کرد و افزود: «شرکت ریسلو در اقدامی غیرحرفه‌ای، نامه‌ای را با موضوع «عدم امکان ارائه خدمت جدید به دامنه‌های اینترنتی با مالکیت ایرانی» به نمایندگان فروش ایرانی ارسال کرده است. این شرکت در واقع اعلام کرده پیرو تغییراتی در سیاست کاری‌ آن شركت، از تاریخ ١٨جولای ٢٠١٧ محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی خود در نظر خواهد گرفت که عملا به منزله پایان فعالیت این شرکت پس از چهار سال در بازار ایران خواهد بود».

او ادامه می‌دهد: «در این ایمیل، ریسلو هشدار داده که از تاریخ يادشده کاربران ایرانی دیگر قادر به ایجاد حساب کاربری جدید، ثبت دامنه جدید و انتقال دامنه به پلتفرم ریسلو نخواهند بود و از تاریخ ١٨ آگوست امکان تمدید دامنه و سرویس‌های موجود از کاربران ایرانی سلب خواهد شد».  بنا بر اظهارات او، هدف تعدادی از شرکت‌ها و سایت‌ها در این ماجرا برای بزرگ‌نمایی بی‌دلیل موضوع و ایجاد هیجان و نگرانی، تنها به منظور جذب سهم بیشتر بازار و انتقال تعدادی دامنه صورت گرفته و هیچ نتیجه دیگری در پی ندارد. اقدام برخی شرکت‌های سودجوی داخلی در ارسال ایمیل به مشتریان فضای مجازی براي ایجاد نگرانی و تشویش، عملا نتیجه‌ای جز بدنامی برای اقدام‌کنندگان در پی نداشت.

به گفته او موضوع تحریم جدید دامنه‌های اینترنتی ایرانی هرچند به خودی خود مخاطره‌ای برای دامنه‌ها نیست اما برای شرکت‌های فعال و معتبر این حوزه که با وجود محدودیت‌ها هزینه‌های زیادی برای ارائه خدمات سالم به مشتریان ایرانی متحمل می‌شوند، ضربه‌ای که سرعت رشد و توسعه فناوری اطلاعات را کند می‌کند. او می‌گوید: «اگر دامنه اینترنتی کاربران نزد شرکت‌های باسابقه حوزه فضای مجازی ایران ثبت شده، جای نگرانی وجود ندارد چراکه این شرکت‌ها سال‌هاست در اصول خود به حفظ مالکیت دامنه مشتریان اهمیت زیادی می‌دهند و در این رابطه به دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت نیستند». به گفته او مقررات حاکم بر فضای ثبت IP و دامنه عملا اجازه سلب مالکیت دامنه را به هیچ کشور و شرکتی نمی‌دهد. او بیان می‌کند: «با وجود اینکه سود تجارت دامنه GTLD انگیزه کافی برای شرکت‌های بزرگ این صنعت ایجاد نمی‌کند اما در نظر داریم به منظور کمک به روند رشد فضای مجازی، تجارت‌های آنلاین و فضای استارت‌آپ‌های کشور و با تجمیع شرکت‌های معتبر و متخصص فضای مجازی، راه‌حل نهایی یعنی ایجاد ثبت‌کننده بین‌المللی برای ارائه خدمات ثبت دامنه‌های GTLD به ایرانیان را عملیاتی کنیم».

گفتنی است در ابتدا همه چیز با توجه به ملیت هلندی – هندی شرکت ریسلو در حد شایعه و دور از ذهن به‌نظر می‌رسید تا اینکه این شرکت با ارسال ایمیل‌هایی به نمایندگان فروش ایرانی خود، به‌صورت رسمی پایان فعالیتش در بازار ایران را اعلام کرد. با این حال اگر فردی مالک دامنه‌ای است که مطمئن نیست شامل این تحریم‌ها خواهد بود یا خیر، می‌تواند از سایت‌های بررسی‌کننده مانند who.is یا whois.sc استفاده کند و در صورت مشاهده نام شرکت Realtime Register B.V در جلوی نام ثبت‌کننده  (Registrar name) سریعا نسبت به انتقال دامنه خود به یک شرکت دیگر اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *