آخرین اخبار

بازی در پرورش رشد اخلاقی کودک موثر است

طاهره انصاری روانشناس و درمانگر کودک و خانواده در گفتگویی اظهار داشت : بازی در پرورش رشد اخلاقی کودک موثر است

اشتراک گذاری
21 دی 1396
26 بازدید
کد مطلب : 39131
 

اسپرو- با طاهره انصاری روانشناس کودک گفتگویی در خصوص  بررسی بازی در کودکان انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

بازی چه فعالیتی است و چه اثری بر رشد عاطفی، اجتماعی کودک دارد؟

بازی فعالیتی است که تنها به خاطر لذت آن انجام می شود و نتیجه نهایی آن مورد نظر نیست. کودک با کمال رضایت به این فعالیت می پردازد و هیچ گونه اجباری در کار نیست و هدف ،تنها مشغولیت و لذت بردن از آن است. بازی در پرورش رشد اخلاقی کودک نیز موثر است . در بازی کردن است که کودک رعایت مقررات و موازین سلوک گروهی را یاد می گیرد و صداقت و راستی را از خود نشان می دهد. بازی جنبه تشخیصی هم  دارد،روان شناسان معتقدند با دقیق شدن در بازی های کودکان اطلاعاتی را به دست آورند که از شیوه های دیگر بررسی شخصیت و رفتار کودک سخت است.

همچنین بازی برای کودک یک اموزش تلقی می شود، کودک در بازی با اسباب بازی ها، شکل ، رنگ، را درک می کند و مهارت ها را کسب می کند.

کودک از طریق بازی با همسالان خود، روابط اجتماعی با غریبه ها و حل مسایل و مشکلات ناشی از آن را می اموزد.بازی هایی هم هستند جهت کاهش هراس اجتماعی و رفع خجالت و کمرویی در کودکان که تاثیر زیادی بر کودک دارد.

*بازی چه اهمیتی بر رشد جسمی و روانی کودک دارد؟

اهمیت و ارزش بازی بر رشد کودک کاملا واضح است. بازی برای پرورش عضلات، هماهنگی اعضای بدن و حتی حساسیت و عصبانیت کاربردی است .بازی به کودک می آموزد که بین واقعیت و تخیل تفاوتی قایل شود. اگر کودک در سن کودکی بازی نکند،خودخواه و خودرای می شود. بازی کردن شیوه تبادل با دیگران و رعایت حقوق دیگران را به کودک می آموزد.

از نظر شما ملاک های بازی در کودک چه چیزی می تواند باشد؟

یکی از ملاک ها این است که بازی یک فعالیت بی هدف است. بازی یک فعالیت پیش تمرینی هست که کودک را برای زندگی در بزرگسالی آماده می کند. بازی یک فعالیت خودجوش است . در واقع بازی یک فعالیتی است که نیازهای کودک را تحقق می بخشد.

به نظر شما بازی در دقت و تمرکز کودک تاثیری دارد؟

بازی و تمرین باعث تقویت تمرکز و هماهنگی چشم و دست می شود. اگر کودکی در درسی تمرکز ندارد بازی هایی هستند که باعث تمرکز حواس کودک می شود و با تمرین می توان به درمان کودک پرداخت.به طور مثال خمیربازی و یا شن در اختیار کودک قرار دهید تا ابتدا اشکال ساده ای درست کنند، حتی می توانید مرواریدهایی در سایزهای مختلف به همراه نخ در اختیار کودک قرار دهید تا دستبند برای اعضای خانواده درست کند. همچنین بازی های زیادی هستند که درمانگران در درمان کودک استفاده می کنند.

بازی خیالی در چه سنی طبیعی است و آیا کودک باید بازی خیالی داشته باشد یا خیر؟

اگر کودکی از سن ۲سالگی بازی های تخیلی را شروع نکنند و دیرتر شروع کند و تا حدود سن مدرسه برسد باید مورد بررسی قرار گیرد. مثلا کودکان از سن ۲ سالگی به عروسک خود غذا می دهند . از کنترل تلویزیون به جای گوشی استفاده می کنند.والدین می توانند با فرزندشان وارد بازی شوند و نقشی را برعهده بگیرند و درون کودک خود را فعال کنند.

کودک باید در دوران کودکی به قدر کافی کودکی کند. هرگونه شتاب زدگی کودکانه برای خارج شدن از این مرحله و انتظار کارها و رفتاری منطقی و بزرگ داشتن از کودک، رشد یافتگی اورا به تاخیر می اندازد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *