آخرین اخبار

تیتر تکراری «قاچاق چوب در استان گیلان»

چندی است تیترهای مختلف با یک موضوع مشخص که از درگاه خبر گزاریهای رسمی منتشر شده که همه حاکی از کشف قاچاق چوب در استان گیلان است.

اشتراک گذاری
02 بهمن 1396
6 بازدید
کد مطلب : 39596
اسپرو- طبق برآوردی که از خبرگزاری های مختلف جهت کشف چوب قاچاق بدست آورده ایم نشان از ان می دهد در ماه دی  تنها در استان گیلان بالغ بر ۱۷۰ تن چوب قاچاق کشف شده که ارزش ریالی آن حدود ۱۳۰ میلیون تومان می باشد.ابعاد و تاثیرات این ارقام شاید به ظاهر خیلی بزرگ نیست اما در یک سال و حتی آثار سوء آن در آینده بسیار تکان دهنده است.

 

چندی است تیترهای مختلف با یک موضوع مشخص که از درگاه خبر گزاریهای رسمی منتشر شده  که همه حاکی از کشف قاچاق چوب در استان گیلان است. بعضی نمونه هایی اخیری که  تنها در ماه دی ماه کشف و اعلام شده اند به شرح زیر است:

کشف ادکلن و چوب جنگلی قاچاق در رودسر و ماسال گیلان
۲۰ تن چوب قاچاق در فومن کشف شد
کشف ۲۳ تن چوب قاچاق در غرب گیلان
کشف حدود ۳۰ تن چوب قاچاق در گیلان
کشف ۴ تن چوب قاچاق در ماسال
کشف بیش از۲۰۰ اصله چوب جنگلی قاچاق در رشت
کشف و ضبط۲۰ تُن انواع چوب قاچاق در شهرستان لاهیجان
کشف افزون بر ۱۲ تن چوب قاچاق در املش و ماسال
کشف ۱۴تن چوب قاچاق در آستارا

طبق برآوردی که از خبرگزاری های مختلف جهت کشف چوب قاچاق بدست آورده ایم نشان از ان می دهد در ماه دی  تنها در استان گیلان بالغ بر ۱۷۰ تن چوب قاچاق کشف شده که ارزش ریالی آن حدود ۱۳۰ میلیون تومان می باشد.ابعاد و تاثیرات این ارقام شاید به ظاهر خیلی بزرگ نیست اما در یک سال و حتی آثار سوء آن در آینده بسیار تکان دهنده است.این در حالی است که هدر رفتن منابع این چنینی به ساد گی قابل بازگشت نبوده و سال ها طول می کشد تا ۱ نهال به رشد کافی برای مصارف فراورده های چوبی رسیده و به طور اصولی و حساب شده برداشت و به بهره برداری برسد. این معضل هم از لحاظ اقتصادی ضرر سنگینی به منابع طبیعی گیلان و کشورمان که سرمایه ی آیندگان این سرزمین نیز می باشد، تحمیل می کند و از لحاظ زیست محیطی، تخریب جنگل ها و از بین رفتن زیست بوم هزاران نوع پوشش گیاهی و زیست گاه انواع مختلفی از حیوانات و پرندگان بومی و مهاجر که به نوعی تنها نقطه به جا مانده از ایران است که با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه نیست،به مخاطره می افکند.این معضل در اقصی نقاط استان گیلان قابل رویت است و با مراجعه به گزارشهای مراکز انتظامی شهر های مختلف استان،به سادگی می توان به ابعاد آن پی برد.همچنین باید توجه داشت که بخشی از این جنگل خواری ها دور از چشم عموم صورت گرفته و این آمار و ارقام تنها بخشی از این رویداد فاجعه بار است که کشف و ضبط شده اند.

 

در برابر این حجم از قاچاق چوب چه کسانی باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند؟ آیا می توان این گونه استنباط کرد که در مقابل بحران قاچاق چوب به انداه کافی نهادهای درگیر آمادگی لازم را برخوردار نیستند؟ آیا منابع طبیعی به عنوان متولی حفاظت از جنگل ها از بودجه و حمایت کافی در این زمینه برخوردار است؟ خود این نهاد تا چه اندازه در زمینه برخورد قانونی با قاچاقچیان چوب فعال است؟

باید دید مسائلی این چنین آیا حساسیت های کافی در سطح مسائل ملی را به خود می گیرد و مسئولان دولتی و ارگان های ذی ربط در سطح استان نگاه مقتضی به این امر داشته اند یا چنین معضلاتی کما فی السابق به گماشتن چند جنگل بان در ابعاد چند صد هکتاری از سوی سازمان منابع طبیعی مورد رسیدگی قرار می گیرد ! با بررسی تجربی و نگاه به تحرکات و فعالیت ها در مسائل زیست محیطی به خصوص در استان گیلان و با نگاه اجمالی به مسائلی همچون سراوان،گوهر رود و زرجوب پاسخ به این سوالات و ابهامات دور از ذهن نیست.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *