• تاریخ: ۹۷/۰۱/۰۱
  • شناسه خبر: 42763

مصرف آجیل برای چه کسانى خطرناک است؟

رییس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه نمک سبب نگه داشتن مایعات در بدن و در نتیجه افزایش حجم و پرفشاری خون می شود، به مبتلایان به پرفشاری خون توصیه کرد در ایام نوروز از مصرف آجیل های شور پرهیز کنند. ...

اسپرو- فشارخون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد؛ اگر این نیرو افزایش یابد، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود.

به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به پرفشاری خون مبتلا است؛ فشارخون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.

دکتر مجید حاجی فرجی با اشاره به لزوم اصلاح فرهنگ پذیرایی نوروزی گفت: با وجود اینکه در فرهنگ ایرانی تنوع شیرینی ها و تنقلات به عنوان یک فرهنگ در مهمان نوازی ریشه دیرینه دارد، می توانیم بهترین پذیرایی را با موادغذایی ارزان و سالم از میهمانان داشته باشیم.

وی جایگزینی سبزیجات به جای شیرینی ها و آجیل های شور را در پذیرایی نوروزی پیشنهاد داد و افزود: گروه سبزیجات در پذیرایی ایرانیان جایی ندارد؛ درحالی که می توان از هویج، خیار، کلم بروکلی، ساقه کرفس و فلفل دلمه ای رنگی همراه با سس های خانگی که چرب نیستند، استفاده و آن را به سنت پذیرایی نوروز تبدیل کرد.

حاجی فرجی بر دقت در خرید مغزهای آجیل تاکید کرد و گفت: آلودگی به قارچ، کپک و همچنین سم آفلاتوکسین موجب تغییر رنگ و مزه آجیل می شود که از این طریق می توان آجیل های فاسد را شناسایی و از خرید آنها امتناع کرد.

وی تعارف را یکی از سنت های نیک ایرانیان عنوان و بر تعادل آن تاکید کرد و افزود: تعارف های زیاد باعث می شود افراد از موادغذایی بیشتری استفاده کنند و قند و نشاسته موجود در این مواد، سبب ذخیره چربی در بدن می شود که برای سلامت مضر است؛ درحالی که باید حق انتخاب محدود را برای میهمان درنظرگرفت.

رییس انجمن تغذیه ایران افزود: در ایام نوروز میهمانی ها چندین برابر ایام عادی سال است و افراد باید میزان کالری خود را در طول روز مدیریت کنند، به نحوی که اگر در طول روز ریزه خواری داشته اند، در وعده ناهار و شام تلاش کنند کالری کمتری وارد بدن شود.

وی نیاز بدن به مغزها را حداکثر۴۰ گرم در روز دانست و گفت: میزان کالری مورد نیاز افراد متفاوت است و رعایت تعادل و تنوع باید لحاظ شود ولی به صورت میانگین ۲ هزار و ۵۰۰ کالری برای افراد بزرگسال، ۲ هزار و ۳۰۰ کالری برای نوجوانان و هزار و ۸۰۰ کالری برای کودکان نیاز است و هر فردی باید نسبت به فعالیت روزانه خود، این میزان کالری را کنترل کند.

حاجی فرجی بر فعالیت جسمی در نوروز تاکید کرد و افزود: افراد می توانند مسیرهای دیدوبازدید را پیاده روی کرده و تلاش کنند سفرهای نوروزی و میهمانی های مکرر موجب فراموشی فعالیت بدنی و ورزش در این ایام نشود.

رییس انجمن تغذیه ایران جایگزینی میوه زیاد را به عنوان غذا اشتباه رایج افراد دانست و افزود: یکی از اشتباهاتی که در سطح جامعه وجود دارد، مصرف میوه برای رفع گرسنگی است؛ در حالی که باید بدانیم میوه هم کالری دارد و نمی توانیم زیاد مصرف کنیم. با توجه به اینکه هر میوه ۱۵ گرم قند دارد که مصرف آن حدود ۶۰ کالری وارد بدن می کند، اگر تعداد میوه های مصرفی زیاد باشد، موجب چاقی و اضافه وزن می شود.

وی بر کنترل مصرف میوه در افراد دیابتی نیز تاکید کرد و گفت: افراد مبتلا به دیابت باید مراقب مصرف میوه در ایام نوروز باشند البته نباید آن را حذف کنند. همچنین افراد دیابتی که قند خود را با دارو کنترل می کنند، می توانند ۲ یا ۳ واحد میوه به تناوب در طول روز مصرف کنند.

حاجی فرجی نوشیدنی های بدون گاز و قند را برای مهمانان نوروزی توصیه کرد و افزود: آب طبیعی میوه ها و همچنین آب سبزیجات مانند هویج، کرفس و عرقیجات که با شکر آمیخته نیست، می تواند جایگزین نوشیدنی های کارخانه ای شود و همچنین چای سبز، چای سیاه و قهوه تلخ می تواند به جای شکلات های داغ و نوشیدنی های کاکائویی مورد استفاده قرار گیرد.

وی استفاده از نوشیدنی های بدون قند را برای سلامت مضر دانست و افزود: جایگزینی نوشابه های بدون قند راه مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف نیست؛ چراکه هدف از ترک نوشیدنی های قندی و گازدار، تغییر و اصلاح نگرش در تامین سبدغذایی است اما استفاده از قندهای مصنوعی در درازمدت می تواند موجب سرطان شود.

مضرات مصرف بیش از اندازه آجیل در ایام عید

آجیل‌های خوشمزه‌ای که معمولا در ایام عید، میهمان خانه‌ها می‌شوند، فواید زیادی دارند، اما وقتی بیش از اندازه خورده شوند، ممکن است همین آجیل ها اثرات معکوسی به جا بگذارند.

آجیل‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای که معمولا در ایام عید، میهمان خانه‌ها می‌شوند، فواید زیادی دارند و مانع بروز برخی بیماری‌ها می‌شوند، اما وقتی به ‌طور اصولی مصرف نشوند یا حتی بیش از اندازه خورده شوند، ممکن است اثرات معکوسی به جا بگذارند و به ضرر سلامتی تمام شوند.

اغلب دانه‌های خوراکی برای سلامت قلب و عروق، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و حتی کاهش وزن مفیدند، اما در نقطه مقابل، مصرف بیش از حد آنها دقیقا می‌تواند اثرات متضادی به جا بگذارد. محققان به‌طور کلی توصیه می‌کنند که افراد روزانه حدود ۲۴ عدد بادام، ۱۸ عدد پسته و ۱۴ عدد نصف گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهند و از فواید آن بهره‌مند شوند.

اضافه‌وزن و چاقی

بسیاری از مطالعات صورت‌گرفته حاکی از آن است که خوردن آجیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، از این‌رو محققان به افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند توصیه می‌کنند که این دانه‌های خوراکی مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اما این نتیجه زمانی حاصل می‌شود که در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنند، به‌طوری که مصرف بیش از اندازه و حجم بالایی از آجیل در طول روز سبب اضافه وزن در افراد می‌شود.

دانه‌های خوراکی به دلیل چربی بالایی که دارند، کالری زیادی را در خود جای داده‌اند به این معنا که مقدار انرژی دریافتی از آنها نسبت به برخی دیگر از موادغذایی بالاتر است. به‌عنوان مثال، ۲۸گرم بادام حدود ۱۶۳ کالری انرژی دارد، درحالی که همین مقدار پاستای پخته تنها ۳۷ کالری انرژی دارد. محققان برای جلوگیری از افزایش وزن ناشی از خوردن آجیل توصیه می‌کنند، روزانه ‌تنها ۲۸ گرم ترکیبی از انواع آجیل را مصرف کنید که به اندازه یک کف دست می‌شود. متخصصان تغذیه عنوان کردند که یک وعده آجیل در روز معادل یک‌سوم فنجان است.

مشکلات گوارشی

اگر بعد از خوردن آجیل احساس نفخ در معده خود می‌کنید، بدانید شما تنها فردی نیستید که با این مشکل مواجه می‌شوید، بلکه بسیاری از افراد بعد از خوردن این دانه‌های خوراکی چنین مشکلی را تجربه می‌کنند. در واقع، مشکلات گوارشی مانند نفخ معده و ایجاد گاز در دستگاه گوارش از شایع‌ترین عوارض خوردن آجیل است.

آجیل سرشار از فیبر است که یکی از فواید آن به شمار می‌رود. سیستم گوارشی انسان برای هضم غذا به مقداری فیبر نیاز دارد، اما زمانی که حجم آن در معده بالا می‌رود، ایجاد نفخ، گاز معده و اسهال می‌کند. افراد بالغ در طول روز باید بین ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنند. وجود ترکیباتی چون فیتات‌ها و تانن در این دانه‌های خوراکی، هضم آن را دشوار می‌کند. از سوی دیگر، حتی اگر دچار نفخ و گاز معده نشوید، چربی بالایی که در دانه‌های خوراکی وجود دارد، ممکن است باعث بروز اسهال شود.

مشکلات پوست و مو

یکی از مشکلاتی که به دنبال خوردن مقادیر بیش از حد آجیل و دانه‌های خوراکی رخ می‌دهد، ریزش موها، شکنندگی ناخن‌ها، بوی نامطبوع دهان و درد ماهیچه‌ها و دردهای مفصلی است. تمام علائمی که بیان شد، به دلیل مسمویت ناشی از مصرف بیش از حد سلینیوم است که در مواقع نادر، ایجاد مشکل می‌کند. به همین دلیل محققان تنها مصرف روزانه ۵۵ میکروگرم از این ماده را توصیه می‌کنند. تجمع سلینیوم در ماهیچه‌ها و مفاصل همچنین می‌تواند دردهای عضلانی و مفصلی را به دنبال داشته باشد.

آجیل خام بخوریم یا بوداده؟

دانه‌های خوراکی معمولا به صورت بوداده یا تفت داده در روغن انبار می‌شوند. آجیل حاوی مقادیر پایینی سدیم است، اما تولیدکنندگان تجاری این محصول معمولا پیش از عرضه، نمک را نیز به آنها اضافه می‌کنند. اگر مراقب سدیم دریافتی روزانه خود هستید، آجیل بدون نمک بهترین گزینه انتخابی است.

آجیل‌های بوداده روغنی کالری بیشتری نسبت به آجیل‌های خام دارند. به‌طوری که به‌عنوان مثال، هر ۱۰۰ گرم پسته بوداده شده در روغن، حاوی ۵۸۰ کالری انرژی است و این در حالی است که پسته خام تنها ۵۵۳ کالری انرژی دارد.

حساسیت‌های آجیلی

دانه‌های خوراکی در کنار خواصی که دارند، گاهی ممکن است حساسیت‌هایی در بدن برخی افراد ایجاد کنند. یکی از حساسیت‌زاترین دانه‌های خوراکی بادام‌زمینی است که در مواردی حتی می‌تواند کشنده باشد و ایجاد شوک‌های آنافیلاکتیک کند. محققان معتقدند که مصرف روزانه آجیل در دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد را به علائم آسم تا ۵۰ درصد بالا می‌برد./ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست