اسپرو_  وحید قبادی دانا در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سابق و جدید بهزیستی استان گیلان در سالن اجتماعات بانک صادرات با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور  شجره طیبه‌ای است  که افراد بسیاری را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: کارمندان سازمان بهزیستی با کمترین دستمزد و حقوق، در هر شبانه‌روز در حال ارائه خدمت به عزیزترین بندگان خدا یعنی افراد دارای معلولیت هستند.

وی با اشاره به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که از سال ۹۷ ابلاغ شد، افزود: ما مشکل کمبود قانون و محدودیت قانون نداریم بلکه اجرایی شدن این قوانین در زندگی و جامعه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بودجه سازمان در سال ۹۷، چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان توسط دولت تصویب شد، گفت: بودجه سال گذشته با ۹۰ درصد کسری نوشته شد که تا پایان سال گذشته ۴۰۰ میلیارد آن محقق نشد.

قبادی دانا با اشاره بهروش‌های تهیه کسری بودجه سازمان بیان کرد: با کمک خیرین سازمان‌های مردم‌نهاد کسری بهزیستی تا حدودی برای جامعه هدف جبران شد.

وی با بیان اینکه بهزیستی باید تسهیل گر فعالیت باشد نه اینکه سنگ جلوی پای خیرین بیندازد، اذعان کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که مسیر کمک‌های خیرین برای نیازمندان تحت پوشش سازمان هموارشده و دسترسی فعالیت برای نیازمندان به حداقل برسد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۰۰ هزار خانوار در گیلان تحت پوشش و ۵۰ هزار فرد دارای معلولیت در گیلان شناسایی و تحت پوشش است، تصریح کرد: استان گیلان در زمینه سالمندان شاگرد اول در سطح کشور است که مهاجرپذیر بودن این استان نیز به تعداد سالمندان اضافه کرده است.

وی با اشاره به لزوم توجه به موضوع افزایش سالمندان و فرزند آوری خاطرنشان کرد: با توجه به تمایل خانواده‌ها برای تک‌فرزندی که البته این دیدگاه باید اصلاح شود استان گیلان در معرض سونامی سالمندی بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها است.

قبادی دانا با اشاره به وجود ۱۱۰۰ بیمار ضایعه نخاعی در گیلان گفت: بیشتر این نوع بیماران در رودبار و رودسر قرار دارند که یکی از دلائل آن زلزله و وجود تصادفات است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه وجود فرزندان معلول با توجه به پیشرفت علم زیبنده نیست، افزود: با توجه به توسعه علم و پیشرفت دانش پزشکی به‌ویژه حوزه ژنتیک و وجود مشاوران بهزیستی باید آگاهی‌های لازم را به زوجین قبل از تصمیم به فرزند آوری داده تا از متولد شدن فرزند معلول جلوگیری شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ مهدکودک فعال در استان گفت: اگر اهمیتی را که برای دانشگاه‌ها قائل هستیم برای مهدکودک‌ها قائل بودیم بسیاری از ناهنجاری‌ها نظیر اعتیاد و طلاق و غیره از همان دوران کودکی به آنان آموزش و پیشگیری می‌شد.

قبادی دانا با بیان اینکه استعدادیابی، خلاقیت و اعتمادبه‌نفس ازجمله مسائلی است که از بدو تولد باید موردتوجه قرار گیرد، اذعان کرد: تمام هم‌وغم سازمان توجه ویژه به افراد دارای معلولیت و آسیب‌دیده است تا کمبودی ازنظر عاطفی و روحی نداشته باشند و امید در زندگی آن‌ها جاری باشد.

در پایان این مراسم از زحمات محمدرضا پارسی تقدیر و با حکم رئیس سازمان بهزیستی کشور، حسین نحوی نژاد به‌عنوان مدیرکل بهزیستی گیلان منصوب شد./ديار ميرزا