آخرین اخبار

ایرانی‌ها زبان فارسی را مدیون کدام سرزمین هستند؟

رییس کمیته ملی موزه ها (ایکوم) درباره قدمت و سوابق زبان فارسی نکات جالب و مهمی را تشریح کرد.

اشتراک گذاری
25 خرداد 1396
16 بازدید
کد مطلب : 28665

 

اسپرو- سید احمد محیط طباطبایی، از موافقت شورای عالی موزه های جهان با تشکیل زیر مجموعه گروه کشورهای موزه ای نوروز در اجلاس کشورهای آسیا و اقیانوسیه که آبان ماه در ایران برگزار می شود، خبر داد.

وی با بیان اینکه ما امروز زبان فارسی دری خود را وامدار مردم بلخ هستیم، گفت: این زبان، زبان گویش پهلوی منطقه بلخ بوده و بعدها حکومت سامانیان باعث شد زبان رسمی و عمومی بسیاری از مردمان و دولت ها و حتی دین مذهب شود.

محیط طباطبایی با اشاره به شعار امسال ایکوم” گفتن ناگفتنی ها در فضایی جدید” گفت: اشیا موزه ای حقیقت را نشان می دهند و به همین دلیل بزرگترین دشمن این اشیا جباران تاریخ هستند. آنها آثار و حقایق تاریخی را از بین می برند تا بتوانند توجیهی برای خود بیاورند.

وی در ادامه به تخریب موزه ها، اشیا و مجسمه های تاریخی توسط داعش و طالبان اشاره کرد و افزود: نه فقط بخش کالبدی بلکه میراث ناملموس هم از هجوم این گروه ها در امان نیست.

محیط طباطبایی یکی از مهمترین میراث های غیرملموس را نوروز عنوان کرد و افزود: این میراث مشترک با حفظ تنوع فرهنگی پیوند دهنده همه ماست تنوع فرهنگی که جزیی از ذات و ویژگی های فرهنگ ایران است.

وی نوروز را روایت گر یک حقیقت تاریخی عنوان کرد و گفت: نوروز مانند ریسمانی است که ما را به گذشته و حقیقت خودمان پیوند می دهد و ارمغان آن صلح و همزیستی  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *