آخرین اخبار

از عدالت و امانت داری تا آرزو برای شــکوفایی بیشتر قدیمی ترین نشریه رودبار

17 مرداد که فرا می رسد، یاد مظلومیت خبرنگاران می افتیم. یاد شهید والامقام محمود صارمی، یاد شهدای نویسنده، کارگردان، عکاسان خبری و همه قلم به دستان…

اشتراک گذاری
18 مرداد 1396
215 بازدید
کد مطلب : 30722
 اسپرو-  17 مرداد هر سال یاد آور روزهای تلخ و شیرین زندگی خبرنگاران است. خبرنگارانی که صبح و شب نمی شناسند و برای روزی حلال، از جان و خانواده خود گذشته اند. درود بر خبرنگاران حقیقت نگار، واقعیت گرا و شرافتمندان قلم به دست.

در ادامه نظر برخی از فعالین فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در خصوص جایگاه خبرنگار و هفته نامه شکوفه های زیتون را با هم مرور می کنیم.

 

* محمدمهرآیین نویسنده هفته نامه شکوفه های زیتون

فرارسیدن روز 17 مرداد روز خبرنگار را به تمام خبرنگاران عزیز شادباش گفته و آرزوی پیروزی و تندرستی برای همه این گرامیان را دارم.

در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار ایران ، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد

و از آنجایی که نشریه وزین شکوفه های زیتون به چهاردهمین سال آگاهی رسانی خود رسیده و حتی با ایجاد سایتی به همین نام ؛ جهت  دسترسی علاقمندانش در تمام جهان دست یازیده است ؛ بنا براین برای  یکایک عزیزانش از مدیر مسئول گرامی و مدیرمحترم نشریه وخبرنگاران ارجمند  وهمهء عزیزانی که دراین نشریه و سایت کمر همت برای نشر آگاهی بسته اند فرارسیدن روز خبرنگاررا شادباش گفته و چون خبرنگاران چشم و گوش رسانه ها وچشم وگوش مردم هستند  بار دیگر برای خبرنگاران این نشریه و سایت و همچنین خبرنگاران سایر رسانه ها آرزوی تندرستی و شادکامی و پیروزی دارم.


* محمد رضا تقوی نژاد نویسنده هفته نامه شکوفه های زیتون

هفدهم مرداد درایران بعنوان روزخبرنگار که مصادف است با روز شهادت محمود صارمی خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) حین گزارش خبر، بهمراه جمعی از کارکنان سفارت ایران درافغانستان پس ازتصرف و سقوط شهر مزارشریف توسط مهاجمان جنایتکار و تروریست طالبان در سال 1377 ، و یاد و خاطرشان گرامی باد. حرفه خبرنگاری از دسته مشاغلی است که به لحاظ سختی و مشقت وخطرات بیشماردرمحدوده آن ، عشق اولین عنصر دوام و قوام آن و موفقیت درآن مستلزم برخورداربودن از شعورعلمی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و روابط عمومی قوی و شکیبائی میباشد . اهمیت وعمق ارزش روزنامه نگاری تا بدانجاست که در اکثر کشورهای مدرن و آزاد جهان این حرفه در نهایت ، سراز پارلمان و وزارتخانه و حتی کاخ ریاست جمهوری و دیگر مشاغل رده بالای حکومتی و نیز در بضی از کشورها سراز زندان در می آورد . چالشهای خبری با صاحبان قدرت از سوی خبرنگاران متعهد ، شجاع و با وجدان گرچه میتواند موجب فراز و فرودهای متعددی برای آنان را فراهم آورد لذا به جایگاه مردمی شان در دل توده های جامعه اعتبارو احترام والائی خواهد بخشید . بزرگترین موانع کاربرای اصحاب قلم از جمله نویسندگان ، روزنامه نگاران وخبرنگاران درموشکافی عملکرد و انعکاس اخبارو گزارش از کجرویها و خیانتها در بعضی از کشورها از سوی دولتمردان خودکامه و حکومتهای دیکتاتورو صاخبان قدرت بصورت اعمال سانسورخبر میباشد . چراکه در سایه جهل و بی خبری ملت از وقایع پشت پرده ، اهداف شوم و خیانتهای آنان محقق میگردد و بطور معمول بزرگترین عامل روشنگری در جوامع امروزبشری ، نقش خبرنگاران و روزنامه نگاران متعهد جامعه میباشد . گرچه در توصیف و جایگاه خبرنگاری از بدو شکل گیری آن که با کشف قلم در نزد بشر آغاز گردیده تا بحال مطالب بیشمارقابل بیان میباشد لذا در این مجال بدین مقدار کفایت کرده ضمن عرض تبریک بمناسبت روز خبرنگار به محضرمدیریت و همکاران و دست اندرکاران محترم بویژه خبرنگاران زحمتکش نشریه شکوفه های زیتون در شهرستان رودبارو استان گیلان که با بضاعت محدود و تلاش نامحدودشان در راستای اطلاع رسانی و روشنگری مردم بزرگوار شهرستان زحمات فراوان ونقش ارزشمندی را ایفا نموده اند آرزوی توفیق و سلامتی و صلابت روزنامه  نگاری در تمام عرصه ها بنمایم . دوام و موفقیت و پیروزی شما آرزوی ماست .


 

* حجت الاسلام سلیمان صمدی 

میخواهم برای او که براي مردم مي نويسد اما كسي براي او نمي نويسد چیزی بنویسم.

هفدهم مرداد روز پاسداشت تلاش بی‌وقفه انسان‌های آگاهی است که با سلاح قلم در سرزمین آگاهی قدم می‌زنند. خبرنگارانی که به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه اند و وجدان بیدار جامعه و تصویرگر زمان خویشند.

بدون شک خبرنگاران، تصویرگران زمان خویش‌ و پرچم‌دار تعهد و وظیفه‌اند که با هدف روایت حقیقت، بیرق بزرگ “آگاهی بخشی” را بر دوش کشیده و با انتشار اخبار ‎ در صف مقدم مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی قرار گرفته و وظیفه پاسداری ‏و حراست از اندیشه ها را بر عهده گرفته اند. ‏‎‏

روز هفدهم سالروز  شهادت شهید محمود صارمی را نباید تنها یک واقعه تاریخی در ذهن به یاد آورد بلکه شهادت این ‏خبرنگار والا نشان از رسالت خطیر خبرنگاران و اثرگذاران عرصه ‏اطلاع رسانی صحیح و دغدغه مندانه در جنگ نرمی است که دشمن علیه ما به راه انداخته و در این بین خبرنگاران نقش حساسی در  آشکار کردن حق و حقیقت و ایجاد وحدت، همدلی و غرور ملی ‏دارند. ‏‎‏خطی که همچنان با شهادت آن عزیزان در عرصه دفاع از دین و حریم ولایت ادامه دارد.

خبرنگاران عزیز شهرستان رودبار خصوصا شکوفه های زیتون

ضمن سپاس و دستمریزاد

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در حديثي به شما فرموده است: «حق را بگویید و در راه خدا از ملامت هيچ ملامت گري نهراسید». ويژگي حق محوري، حق طلبي و حق گويي، از مهم ترين ويژگي هاي يك خبرنگار موفق و خداترس است.

آنچه به عنوان آسیب شناسی فضای رسانه ای و خبرنگار محل اعتنا و تذکر است ، ایجاد فضای تخاصم و درگیری اقشار و نهادهای مختلف در برابر هم توسط بعضی قلم به دستان به نظر می رسد . نباید برای جذابیت بیشتر یک خبر و پرمخاطب کردن نشریه ، همشهریان و هموطنان را به جان هم بیاندازیم . ورود به حواشی بی مقدار جامعه و زندگی خصوصی مردمان به منظور پرده دری و سیاه نمایی، در حرفه ی خبرنگاری بسیار نکوهیده است.

 


* دکتر ضرغام مهرگانفر روانشناس و مدرس دانشگاه

زمانی که در 176 سال قبل  اولین روزنامه ایران به نام کاغذ اخبار متولد شد در همان زمان گروهی به عنوان خبرنگار پا به عرصه وجود گذاشتند و تاریخ پر فراز و نشیب مطبوعات در ایران هم شروع شد به همین مبنا اصحاب رسانه در طول تاریخ ایران همیشه در بیداری و آگاهی مردم نقش مهمی را بر عهده داشته اند و این نقش از زمانی مثل انقلاب مشروطیت آن چنان پر رنگ شد که رکن چهارم مشروطه لقب گرفت و در دوران حکومت پهلوی و آغاز انقلاب اسلامی این روزنامه ها بودند که همیشه همراه و همگام با مردم در شور و هیجان های انقلابی مشارکت داشتند.

بررسی تاریخ 179 ساله انتشار روزنامه در ایران نوید این نکته است که روزنامه ها و حرفه خبرنگاری از تاریخ ارزشمند خدمت به مردم برخوردارند و خبرنگاران معتهد هیچ گاه از خواسته های مردم و نیاز های جامعه فاصله نگرفته اند و چشم بینا و گوش شنوای مردم بود امروزه مطبوعات بخش مهمی از وظیفه مدیریت و مهندسی افکار عمومی را بر عهده دارند زیرا برای نهادینه کردن هر موضوعی در بطن جامعه ابتدا باید از مطبوعات و رسانه های جمعی شروع کرد بر همین اساس در دنیای امروز مطبوعات در جهت دهی به افکار عمومی و هدایت وکنترل جریانهای مختلف جامعه نقش مهمی بر عهده دارند و به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان باید ایفاگر رسالت خطیری باشند.

مگر نمی گویم دانستن حق مردم است، این بحث چگونه تحقق پیدا می کند مسلماً زمانی که مطبوعات آزاد رشد کنند و خبرنگاران بدون نگرانی سیل اخبار را به روی جامعه و مردم باز کنند آن وقت دانستن ها انباشته می شود و فضای آگاهی تحقق پیدا می کند.

با ظهور اولین نشریه شهرستان، شکوفه های زیتون، فرهنگ دوستان دیار زیتون با دنیایی از امید به نظاره شکل گیری فضای فرهنگی جدید نشستند شاید خیلی ها به دیده تردید به این موضوع می نگریستند اما اولین نشریه شهرستان، روز به روز پایه های خود را محکم تر کرد و در نشریات شهرستانی سرآمد شد موضوع دیگر که نباید از آن غافل شد تربیت نسل جدیدی از خبرنگاران بود که با سن کم اما پشتکار ستودنی پله های ترقی را پیمودند و در سطح استان اعتباری برای دیار زیتون کسب کردند شاید اگر نبود نشریه ای به نام شکوفه های زیتون این چهر های جویای نام کمتر دیده می شدند و استعدادهای نهفته آنها به فراموشی سپرده می شد.

نگاهی هم به تاثیر شکوفه های زیتون در فضای خبری ، فرهنگی شهرستان بیندازیم به این مسئله مهم واقف خواهیم شد که در سازماندهی و خبر رسانی درست توانسته تاثیر خودش را بگذارد و کما اینکه همه ما در روز سه شنبه منتظر هستیم که این نشریه روی باجه های مطبوعاتی قرار بگیرد تا ما خبرهای هفته گذشته شهرستان را رصد کنیم و به حقایق امور و مسائل پی ببریم تا خط بطلان به روی شایعات و یک کلاغ  چهل کلاغ کردن مسائل شهرستان بکشیم. عمرش دراز باد.


* بهمن گودرزوند چگینی فعال سیاسی و اجتماعی

هفدهم مرداد ماه، سالروز عروج خبرنگار شهید محمود صارمی و پاسداشت مقام انسان های وظیفه شناس و آزاده ای است که برای دستیابی به حقیقت و تولید و انتشار اطلاعات از هیچ کوششی فروگذار نیستند و با تلاشهای صادقانه شان یاریگر مسئولین در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت و تعالی جامعه هستند.

درهمین راستا درزمانی که هنوز فضای مجازی به اینگونه رایج نشده بود تا دسترسی به اخبار واطلاعات برای همگان آسان باشد هفته نامه شکوفه های زیتون در راستای فرهنگ سازی و ایجاد اتحاد و همدلی و رساندن صدای مردم به گوش  مسئولین و رفع مشکلات تا دورترین نقطه روستایی شهرستان سهم بسزایی داشت بطوریکه امروز مردم دیار صلح و دوستی، هفته نامه وزین شکوفه های زیتون را از خود و برای خود میدانند. بی تردید همت گرداننده گان هفته نامه در مسیر والای خود از یاد مردم هرگز فراموش نخواهد شد بلکه دعای پدران و مادران، جوانان، دانشگاهیان  این خطه علی الخصوص پدران و مادران شهیدان بدرقه راهشان خواهد بود.


* دکترعلی نظری علی آبادی استاد حوزه ، دانشگاه و نویسنده شکوفه های زیتون

در میان کلیه هنرمندان، هیچ دسته ای به اندازه یک نویسنده و خبرنگار به صفات نیک و پسندیده و فضایل اخلاقی و نام آوری نیازمند نیست. نویسنده و خبرنگار در جای بردباری بردبار، و در هنگام قضاوت، فهیم و دانا و در موضع اقدام، مبارز و دلاور است. او پاکدامنی و انصاف را بر می گزیند، هنگام طرح رازها، رازدار و در سختی ها و شداید وفادار است.

خبرنگار و نویسنده شایسته، ناگواریهای اجتماعی و سیاسی را که ممکن است پیش آید پیش بینی می کند. کارها را به جای خود انجام می دهد و حوادث را در جایگاه خود در می یابد. از علوم و دانش ها باید باندازه ای که او را کفایت کند از خرمن دانش ها خوشه چینی کند. او باید با تجربه خود هر امری را پیش از روی دادن و فرجام هر کاری را پیش از انجام دادن بشناسد.

خبرنگار و نویسنده باید هنر خویش را از آلودگی ها و فرو مایگی ها منزه سازد و خود را از سخن چینی و نمامی و صفات زشت جاهلان حفظ کند.

از تکبر و نخوت و سبک سری سخت بپرهیزد، چه با این خوی، دشمنی را بی سبب خشمگین و کینه ای را به خود جلب می کند.

اگر روزگار نسبت به یکی از خبرنگاران بی مهری نشان داد، شما نسبت به او دلسوزی و مهربانی کنید و او را یاری دهید تا پریشان حالی او بهبود یابد.

اگر سالخوردگی، پیری یکی از شما را گوشه نشین کند و از پیشه و دیدار یاران و دوستانش محروم سازد بر شماست که به دیدار او بروید و او را گرامی شمارید و با وی در امور مشورت کنید و از تجارب فراوان و سوابق معرفت او یاری جویید.

در پایان خودم و شما نویسندگان و خبرنگاران را به پاکدامنی و پاکدستی در نگارش و میانه روی و اقتصاد در امور سفارش می کنم و از تلف کاری های اسراف و بدفرجامی تجمل خواهی و ناز پروردگی پرهیز می دهم چه این دو، فقر و بینوائی ببار می آورند و بندگان را خوار می سازند.


*  فرامرز مرجانی بخشدار مرکزی شهرستان رودبار

اینجانب با افتخار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید و ایثارگر،۱۷مرداد روز خبرنگار را به سربازان سرافراز عرصه فرهنگ و اطلاع رسانی وطنم تبریک گفته و توفیق همه خبرنگاران پرتلاش شهرستان را از خداوند منان خواستارم. از تلاش های خالصانه مدیر، پرسنل و خبرنگاران هفته نامه وزین شکوفه های زیتون که بادقت، عدالت و امانتداری در انعکاس مطالبات مردم، خدمات نظام و توسعه فرهنگی شهرستان رودبار در تلاش هستند، قدردانی می کنم.


* دکتر ابراهیم معظمی گودرزی کارشناس ارشد فرهنگی و اجتماعی

خبرنگاری یک ذوق باطنی است که در وجود برخی انسان ها یافت می شود. ذوق به این معنا که نیاز به حواسی و ادراکی دارد فراتر از ادراک و حواس های معمولی. دلی دردمند و اندیشه ای و اندیشه ای فراحسی و دوراندیش باید در وجود فردی باشد تا از او کسی بسازد که بتواند با شکار لحظات و انتخاب سوژه های بکر و ناب، نگاه ها را و نگرش های مخاطبان را به سمتی که هدف گذاری کرده است هدایت و به معنایی امروزین ریل گذاری نماید. بسیارند جسور خبرنگارانی که با تهیه یک عکس یا ثبت لحظه ای از ادامه یک جنگ خانمانسوز و یا اختلافی ریشه دار جلوگیری و یا حقی را به ذیحق اش رسانده اند.از سوی دیگر معنویت خبرنگار به ارزش های والای انسانی نباید لحظه ای خدشه دار  و یا فراموش شود چرا که مطامع دنیوی و تزریق زر و زور و تزویر می تواند رسالت انسانی یک خبرنگار را مورد تهدید و قابل خرید و فروش کند. تاریخ رسانه ها شاهد خدمات و خیانت خبرنگارانی است که تاریخ بشریت را واقعگرایانه ثبت و یا تحریف کرده اند. براستی خبرنگاران ایرانی امروزه چگونه می تواند با بازنمایی واقعیت های تلخ اجتماعی، از تکرار رخدادهای تلخ بیتا،آتنا و… در جامعه جلوگیری کنند. در جامعه امروز خبرنگاری مسئولیت سنگین آگاه سازی را در شرایط آنومیک جامعه برعهده دارند. هفته نامه شکوفه های زیتون که رسالت آگاهی بخشی و همدلی را دارد در این زمینه  با تکیه بر تجربیات موفق قبلی، یقینا گام های بلندی را فرا روی خود دارد. مهمترین ویژگی یک رسانه محلی مانند هفته نامه شکوفه ها در نمایندگی دردها و آلام جامعه و زیست جهان محلی بوده و نیز در شکل دهی جامعه مدنی و ارتقای حقوق مدنی مخاطبان خود است. مسیر دوطرفه رسانه و مردم باید همواره تقویت شود. یک طرف این مسیر خبرنگاران هفته نامه هستند که باید مدام در جامعه و لایه های اجتماعی از رخدادها و اتفاقات واقعی روزمره ناب ترین و نزدیک ترین اخبار را تهیه کنند و از کپی برداری های خبرگزاری ها برحذر باشند و مسیر برگشت مراجعه و دادخواهی و مطالبه گری مردم است که فضای هفته نامه را مانند خانه ملت برای بیان دردمندی ها و مشکلات و پیشنهادات خود محلی امن و شنوا صحبت هایشان بدانند. میزان مراجعه و تماس عموم مردم به یک رسانه در ارایه مسایل و مشکلات جامعه محلی از شاخص های نفوذ رسانه و انتخاب ذهنی مخاطبان است و فکر می کنم هفته نامه تا حدودی در این شاخص نمره قابل قبولی کسب کرده است.


*حمیدرضا والی زاده رییس اتاق اصناف شهرستان رودبار

خبرنگار یعنی از خود گذشتگی، یعنی فردی برای تمام فصول؛ خبرنگار می رود تا اثری از خود بر جای بگذارد و می رود تا شاید همچون شهید محمود صارمی، حقایقی تلخ را بازگو نماید. ضمن گرامی داشت یاد و خاطره همه خبرنگاران، این حواسان جامعه، امید است که قلم به دستان ما در شهرستان رودبار، با حس مودت و دوستی بیشتر، سعی در ارتباطی سالم بین مردم و مسئولین و پیگیری مطالبات بحق ایشان داشته باشند.

شکوفه های زیتون، این جریده با سابقه شهرستان نیز، تداعی روزهای سختی است که به تنهایی در شهرستان و حتی استان به فعالیت مستمر و صادقانه می پرداخت و می رود که به لطف ایزد متعال، پربار تر از همیشه و در سطوحی بالاتر رخ نماید. از همه عزیزان زحمتکش در این نشریه منجمله مدیر مسئول فهیم و دوست خوبم جناب دکتر کاظمی، سردبیر جوان و پرتلاش جناب مهندس صیادپور، خبرنگاران، تحریریه و نویسندگان عزیز آن تشکر نموده و از ایزد یگانه برای همه ایشان طول عمر با عزت و سلامتی خواهانم.

 


*بهرام احمدپور جیرنده عضو شورای اسلامی شهر جیرنده

خبرنگاران، انسانهای شجاع صبور و با احساس مسئولیت فراوان. مهمترین خصیصه آنها داشتن مسئولیت اجتماعی بالا است که می تواند معضلات حیاطی جامعه و دنیا اعم از مردم، سازمانها و فرهنگ ها، خشونت، جنگ، محیط زیست، حقوق زنان وکودکان، اقلیت ها، معلولان و دفاع از حقوق بشر، برابری استخدام و هزاران موارد نابرابر را به تصویر بکشند. مسائلی علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه بخاطر ضعف عملکرد گاهی جرم محسوب می شود و افراد زیادی به این عنوان محبوس در بند بخاطر عقاید آزاد اندیش و ترویج آن شرایط بسیار بدی را میگذرانند.

افرادی که ارزش ها اخلاقی را ریشه در اخلاق خود شناخته و تمام توانشان را برای افزایش انتظارات اجتماعی و کسب و انتشار واقعیت به خطر میاندازند. البته بسیار وجود دارند افراد این حرفه که به مصالح تامین آینده شغلی و رفاهی خود به ناحق و به دور از عدالت به سانسور حقیقت می پردازند اما اکثریت جامعه خوب را از بد تشخیص می دهند. به عبارتی نسبیت گرایی اخلاق باعث می شود آنچه در یک جامعه عملی درست نامیده شود در فرهنگ و جامعه دیگر نادرست تلقی شود و میزان ابهام و بعضا تعارض در ارزش ها افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود رسالت خبرنگاران به عنوان افراد بی مرز مسئولیت مهم و خطیری در کشف واقعیت و مهمتر نشر آن مورد قضاوت قرار گیرد. امیدواریم توجه مردم در قضاوت و نگاه مسئولین در تضمین و تامین شغل شرافتمندانه آنها مورد توجه قرار گیرد.

در عصر اطلاعات و جهانی سازی برای دستیابی به موفقیت باید به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی واکنش مناسب نشان داد تا دستیابی به اهداف بالاتر و والاتر امکان پذیر باشد و اما اهمیت حرفه خبرنگاران از سه منظر:1 رفتاری است داوطلبانه با احساس مسولیت و شناخت رفتار درونی همراه وظیفه شناسی نوع دوستی جوانمردی.2- رفتاری است سازمان یافته در چهارچوب که مهمترین آن حفظ اخلاق و توجه به حریم شخصی هر فرد دارد که از وصایا حضرت رسول(ص) حفظ آبروی مسلمان است.3-رفتاری است چند وجهی که شامل حوزه های اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی اجتماعی و خانوادگی …می باشد که هر موارد آن نگاه حرفه ای و تخصصی است.

در پایان جا دارد قدردانی شود از نشریه شکوفه های زیتون با درایت مدیر مسئول محترم دکتر کاظمی و تمامی دست اندرکاران زحمت کش به دلیل گستردگی و محرومیت شهرستان و اینکه شاهد ایرانی کوچک با تعدد اقوام و قومیت ها مطالبی را درج و چاپ می نمایند که هیچ نگرانی را در اذهان بوجود نیاورده و توانسته اند گزارشات واقع بینانه را به چاپ رسانده و آیین و رسوم تاریخی این مردم فهیم را به تصویر بکشند و تحلیل های سیاسی کلان را با استفاده از صاحب نظران و شناخت چهر ه های دلسوز و تاثیر گذار منطقه ای تفسیر و معرف خوبی در این زمینه با این سرمایه های اجتماعی باشند. در پایان برای تمامی اصحاب رسانه و قلم بخصوص مجموعه پرتلاش نشریه شکوفه های زیتون و سردبیر و تمامی همکاراش عزیزشان آرزوی سلامتی بهروزی دارم.


*محمود صفری رییس اتحادیه فروشندگان زیتون شهرستان رودبار

صحبت از 17 مرداد شد، روزی پر از خاطره در اذهان همه مردم عزیز ایران اسلامی؛ از شهادت خبرنگاران، تا جانفشانی های ایشان در دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و در جنگ های نابرابر منطقه ای؛ با این حال به یاد داشتن این روز خود همدردی با خانواده محترم شهدای عرصه قلم و اطلاع رسانی است. جا دارد یادی کنیم از همه خبرنگارانی که در بین ما نیستند و آرزو کنیم که فعالان این عرصه خطیر با در نظر گرفتن حق، عدالت و حقایق قلم فرسایی کنند.

همچنین جا دارد از زحمتکشان با سابقه هفته نامه شکوفه های زیتون، برادر عزیز حاج رضا کاظمی تکلیمی مدیر مسئول محترم، سردبیر گرانقدر و همه فعالین این حوزه در نشریه با بنیه شهرستان تجلیل بعمل آورده و آرزو نمایم که شکوفه های زیتون هر روز شکوفاتر و قد کشیده تر شود.


*سعید اکبرنیا رییس شورای مشورتی اصلاح طلبان شهرستان رودبار

هفته خبرنگار را خدمت تمامی خبرنگاران عزیز مخصوصا خبرنگاران هفته نامه وزین شکوفه‌های زیتون تبریک عرض می نمایم. بی شک یکی از مشاغل بسیار سخت شغل خبرنگاری است؛ زیرا خبرنگاران برای تهیه گزارش و اطلاع رسانی آن به مردم از هیچ کوششی دریغ ننموده و در بعضی اوقات در شرایط سخت خود را ملزم به تهیه گزارش می کنند. چه بسا در این راه سخت ممکن است با خطرات جبران ناپذیر نیز روبرو شوند. یاد همه عزیزان را گرامی می دارم و برای تمامی فرهیختگان واقعی آرزوی موفقیت های روز افزون دارم.

هفته نامه وزین شکوفه‌های زیتون نیز در انجام رسالتش بسیار کوشا بوده؛ بنده به نوبه خودم از همه عوامل سابقه ترین نشریه شهرستان که در شناساندن کمبودها و کاستی های شهرستان و همچنین معرفی توانمندی آن تلاش می کنند تقدیر و تشکر نموده و روز خبرنگار را به تمامی عوامل زحمتکش این هفته نامه که آبروی شهرستان است تبریک عرض می نمایم. آرزوی توفیقات روزافزون این عزیزان را از خداوند منان خواستارم.


*محمدحسین صیادپور سردبیر هفته نامه شکوفه های زیتون

ناگفته پیداست؛ دردهای این حواسان جامعه؛ ضمن تشکر از زحمات خبرنگاران  و همکاران عزیز در شهرستان  و استان؛ برای همه ایشان از یگانه عالم، سلامت و عزت را خواهانم.

امیدوارم روزی فرا رسد که بتوانم زیر بیرق حق، عدالت، شرافت، انسانیت و مردانگی قلم فرسایی نمایم. مانا باشید؛ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

 


*شاهين آبزن

عکاس خبرنگار
دنياي مجازي، سرعت انتقال، دنياي پر سرو صدايي كه همه در آن سخت مشغول هستند، اين طرف تر در يك گوشه دنج و آرام دنيايي است كه نه مجازي است نه غير واقعي، اسمش را مي گذارم دنياي آدم هاي خوب، دنيايي كه عاري از حسادت، كينه، نامردي و ناجوانمردي است. من در اين دنيا سير مي كنم هرچند كه در عرصه خبر آرامش شبيه معجزه اي است كه مي خواهد رخ دهد اما معلوم نيست كي و چه وقت اتفاق مي افتد. اين روزها زخم و زبان زياد شده، عده اي مدعي فهم و شعور و ادب هستند، و تنها سهمشان از اين اتفاق پاسخي است كه مردم به آنها داده اند. يك سال ديگر از تولدم در عرصه خبر گذشت و يك سال ديگر عده اي  بر زخم ما نمك پاشيدند، اما وقتي در عرصه خبر ماندگار مي شوي زخم هايت كم كم رو به بهبودي مي رود، كلام آخر، چگونه رشد كردن هنر نيست، هنر آن است صدايت، قلمت و افكارت در بين مردم ماندگار باشد چون پاسخ همه درد ها و زخم هايت با آرامشي كه مردم خواهند داد خوب خواهد شد، ديگر نگران نيستم كه بر زخم هايم نمك مي پاشند چون

گرنگهدار من آن است كه خود مي داند

شيشه را در بغل سنگ نگه مي دارد.

روز خبرنگار بر همه هم سنگران بي ادعايم مبارك

 


*حمیدشفایی خبرنگار شکوفه های زیتون

خبرنگار، با داشتن دردهای فراوان زبان درد کسانی هست که توان فریاد ندارند و سنگ صبور دلهای پردردی که توان گفتن نداشته و قلمشان از نوشتن عاجز است. به مانند شمعی که با وجود درد، خود میسوزد و روشنی میبخشد، در جایی خود را فدا می کند تا واقعیت وحقیقت ماندگار شود، دستان پرتوانش واژه ها را آنچنان به تحریر در می آورد تا حق از ناحق، راست از دروغ، صفا از ریا، جلا داده شود.

اما حکایت خبرنگار حکایت کوزه گر و کوزه شکسته است، حکایت زخم کهنه ای است که مرهم می شود تا دردها را تسکین دهد. لحظه ها را ثبت می کند و به یادگار می گذارد، ناله ها را فریاد می زند هر چند در درون خود هزاران ناله و درد دارد، اما در هر حال زدودن رنج و غم دیگران، درمان و التیام دردهای وجود اوست. ای که فکر و روح خود را برای سلامت، سعادت، راستی و حقیقت فدا می کنی روزت مبارک باد.


*جوادکاظمی تکلیمی صفحه آرا و خبرنگار نشریه شکوفه های زیتون

با نزدیک شدن به ایامی که از آن به عنوان روز خبرنگار یاد می شود مجالی به ما خبرنگاران دست می دهد تا کمی به خودمان بیاندیشیم، به این شغل و اینکه چه شد که قدم در این عرصه نهادیم. به اینکه با وجود تمام سختی ها و کم و کاستی ها چه شد که ثابت قدم در راهی که برگزیده ایم گام بر می داریم. به عقیده من مردمی بودن و به عبارتی در کنار مردم بودن یکی از این دلایل است. مردمی که با وجود تمام سختی ها و کاستی ها خبرنگاران را امین خود و آنها را تریبونی برای فریادهای فرو خورده خود می دانند. از خبرنگاری نمی توان به عنوان یک شغل یاد کرد، چرا که اگر کسی فقط برای امرار معاش وارد این حرفه شود دیری نخواهد پایید که قدم هایش سست شده و از گردونه خارج می شود. خبرنگاری یک عشق است، باید عاشق باشی تا بتوانی دشواری های این حرفه را به جان بخری. شاید چیزی عایدت نشود جز دل های مردمی که همیشه همگام و همراه تو بوده اند. مردمی که سخاوتمندانه باید پای حرف هایشان بنشینی تا شاید بتوانی از درونشان با خبر شوی. اما چه کسی از دل های ما خبرنگارها مطلع است؟ کیست که پای حرف های ما بنشیند؟ مطمئنا هرگز چنین شخصی پیدا نمی شود. چرا که  مطمئنا برای سینه ای که مخزن اصرار ملتی است را گوش هایی برای شنیدن نخواهد بود. جا دارد در اینجا یادی کنم از عزیزانی که در این عرصه زندگی خود را فدا کردند از حاج مصطفوی ها و حکیمی هایی که در این راه برای اعتلای فرهنگ این شهرستان از هیچ کوششی دریغ نکردند. فی الواقع که جای خالی این دو عزیز همیشه در کنارمان احساس می شود.


*پویان دلیری خبرنگار هفته نامه شکوفه های زیتون

شاید هرگز فکر اینکه روزی خبرنگار شوم را هم نمیکردم. نداشتن علاقه به این کار هم مزید بر علتی شده بود که اصلا به این مسیر نیایم ولی  ناگفته نماند در ابتدای راه ترس زیادی داشتم که با مرور زمان با راهنمایی های اساتید این ترس در من از بین رفت و به امیدی برای آینده تبدیل شد. منی که روزی از خبرنگاری میترسیدم و اصلا علاقه ای به این کار نداشتم، امروز با انرژی،امید و البته دقت بیشتری به راهم ادامه خواهم داد.

اکنون میخواهم از زحمات سردبیر محترم آقای صیادپور و  آقای حمید شفایی تشکر کنم که با راهنمایی های خود نقش بسیاری در این راه طولانی برای من داشته و دارند. در پایان دست پدر و مادرم را به میبوسم و از زحمات بی پایان شان تشکری ویژه کنم که در تمامی مراحل زندگی من نقش اساسی داشتند. اگر از نظر بقیه پویان دلیری امروز موفق است بدون شک این موفقیت حاصل زحمات بی پایان این دو عزیز می باشد.


*کاوش ولی زاده خبرنگار هفته نامه شکوفه های زیتون

خبرنگاران گوش و چشم مردم هستند و آنان را از آنچه که در جامعه شان می گذرد مطلع و به کشف حقیقت پرداخته و در کم ترین زمان به مخاطبان خود اطلاع رسانی می کنند.

یکی از مهم ترین ویژگی های خبرنگاری که پیامبر اکرم (ص) به آن اشاره می کنند: « حق را بگو ودر راه خدا از ملامت هیچ ملامتگری نهراس » ویژگی حق محوری حق طلبی و حق گویی است خبرنگاران باید بکوشند رویداد ها را همانطور که رخ داده منتشر کنند نه آن طور که خود میخواهند و یا… امروز که من پا بر عرصه خبرنگاری گذاشتم امیدوارم که این وظیفه بزرگ که آگاه سازی مردم بر آنچه که در جامعه رخ می دهد را به درستی انجام دهم. در آخر از اساتید عزیزم آقای صیادپور و آقای شفایی که زحمات زیادی برای من کشیده اند تا بتوانم در این عرصه فعالیت کنم و همچنین  پدر و مادر عزیزم که در تمام لحظات زندگیم مرا یاری کردند تشکر می کنم.


*محمدرضا امانی خبرنگارشکوفه های زیتون:

سلام و درود خداوند منان بر تمامی حقیقت نگاران و سنگرسازان بی سنگر که قلم تنها سلاحشان در برابر ظلم و بی عدالتی است. درود بر خبرنگاران سرزمین پارس علی الخصوص دیار رودبار زیتون. خبرنگاران شغل پر خطری را قبول کرده اند که در آن زمان و مکان و فصل ها هیچ معنا و مفهومی ندارد. درود بر سربازان گمنام قلم و رسانه که هرچقدر علم و آگاهی آنان بیشتر شود به همان مراتب نسبت به این مرز و بوم و ملت مسئولتر هستند. مسئول در قبال ملت و سرزمین درقبال منافع ملی مسئول در قبال ملت و سرزمین مسئول در قبال کج اندیشی و کج رفتاری های برخی، داشتن این مسولیت نه تنهاد نباید ایجاد محدودیت کند بلکه در راه رسیدن به کمال در این حرفه مقدس باید راه را برای خبرنگاران هموارتر سازد و خبرنگار را به جایی رساند که جز رضایت حضرت دوست رضایت دیگری را نبیند. روز پاسداشت قلم به همه صاحب قلمان، خبرنگاران، نویسندگان و روزنامه نگاران و صاحبان اندیشه تبریک می گویم. اکنون در سنگر مقدسی به نام هفته نامه شکوفه های زیتون در کنار اساتید با تجربه و صاحبان قلم و اندیشه درس پس میدهم و به نوعی با اصحاب رسانه شهر شکوفه های زیتون تجربیاتی تلخ و شیرین را پشت سر میگذارم و در این مدت جز بردباری حقیقت طلبی و مقاومت در برابر بی عدالتی و از همه مهمتر آبادسازی شهر رودبار چیزی در اندیشه شان ندیده ام. چرا که این عزیزان هفته نامه خود جزء سینه سوختگان و درد کشیدگان این دیار هستند. انسانهایی که در سنگر هفته نامه شکوفه ای زیتون برای اطلاع رسانی از آخرین تحولات منطقه به گوش و چشم مردم چه در سوز زمستانی و چه در عرق ریزان گرمای تابستان هیچ گاه و در هیچ شرایطی قلم خود را بر زمین نگذاشته اند زیرا همکارانم در هفته نامه خنده رضایت یک خانواده را را با هیچ چیز عوض نمی کنند.

روزت مبارک خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *