آخرین اخبار

اعضای منتخب شورا‌، شهردار منتخب تهران را برگزیدند

جلسه‌اي که از آن دو انصراف بيرون آمد و درنهايت محمدعلي نجفي را به عنوان انتخاب نهايي اعلام کردند.

اشتراک گذاری
21 مرداد 1396
22 بازدید
کد مطلب : 30753
 
 اسپرو/معصومه اصغري: شوراي شهر تهران در روندي که خيلي زود و با دست رو شروع کرد، گزينه نهايي منتخب خود را براي شهرداري تهران به شهروندان معرفي کرد. محمدعلي نجفي  پس از دو روز جلسات فشرده ارائه برنامه و در نهايت با اتفاق از قبل پيش‌بيني‌شده انصراف ساير کانديداها، به عنوان گزينه نهايي شهرداري تهران معرفي شد و طبق آخرين تصميمات اعلام‌شده در جلسه اول شروع به کار شوراها که اول شهريور اعلام شده است، در صورت رأي مجدد و رسمي اعضاي شوراي پنجم به عنوان شهردار تهران انتخاب مي‌شود.

منتخبان شوراي پنجم شهر تهران  به روال دوره‌هاي قبلي شوراي شهر تهران، باز هم جلسه نهايي تصميم‌گيري براي انتخاب گزينه نهايي و رأي‌گيري خود را غيرعلني و پشت درهاي بسته برگزار کردند. جلسه‌اي که از آن دو انصراف بيرون آمد و درنهايت محمدعلي نجفي را به عنوان انتخاب نهايي اعلام کردند. مرتضي الويري، رئيس سني جلسات منتخبان شوراي پنجم شهر تهران پس از پايان جلسه انتخاب گزينه نهايي شهرداري تهران، گفت: تلقي من اين است که در روز نخست پنجمين دوره شوراي شهر تهران، ري و تجريش، آقاي نجفي همين تعداد رأي را کسب کنند، اما تا آن زمان ايشان کانديداي نهايي تصدي اين پست هستند. ممکن است در اين مدت نظرات يا چهره‌هاي ديگري وجود داشته باشد اما به نظر چنين چيزي بعيد مي‌آيد.

در اين فاصله برخي ديگر از منتخبان شوراي پنجم اعلام کرده بودند که ممکن است گزينه‌هاي ديگري هم غير از گزينه‌هاي اعلام‌شده مطرح شود اما اين احتمال بسيار کم خواهد بود. روز پنجشنبه هم بسياري از منتخبان شوراي پنجم درباره انتخاب گزينه نهايي و رأي‌گيري در باره آن ابهام داشتند و به همين دليل احتمال عدم تصميم‌گيري نهايي وجود داشت. برخي از منتخبان شوراي پنجم که نظرشان درباره محمدعلي نجفي مثبت بود، به خبرنگار «شرق» گفتند که براي جلوگيري از اشتقاق و لابي‌هايي که وجود دارد، ترجيح بر تصميم‌گيري و رأي‌گيري است تا تکليف روشن شود. اين موضوع از آن جهت حائز اهميت بود که رأي گزينه نهايي باقي‌مانده به عنوان رقيب براي نجفي يعني مهرعليزاده، از آنچه پيش‌بيني مي‌شد، بيشتر شد.

چند سؤال مهم پس از اعلام انصراف نامزدهاي شهرداري تهران مطرح بود؛ اينکه آيا از ابتدا شهردار انتخاب شده بود و اين روند نوعي نمايش براي طي‌کردن روند انتخاب شهردار بوده است ؟ نامزدهاي نهايي‌شده براي ارائه برنامه بر ماندن تا پايان اين روند تأکيد داشتند و حتي تا ساعات پاياني ارائه برنامه‌هايشان بسيار جدي وارد عرصه شده بودند، چرا در جلسه‌اي که غيرعلني شد به نتيجه انصراف رسيدند؟ آيا درباره انصراف توافق يا توصيه‌اي صورت گرفته است؟

علي اعطا و احمد مسجدجامعي در پاسخ به اين سؤال تأکيد داشتند که فشار يا توصيه‌اي روي نامزدها وجود نداشته است. اعطا گفت: رسيدن به نتيجه انصراف، نتيجه‌اي جمعي حاصل برآورد نظر همه اعضا بود. مسجدجامعي هم تأکيد کرد که افراد حاضر به عنوان نامزدهاي شهرداري در باره حضورشان جدي بودند و نتيجه انصراف، نتيجه‌گيري خودشان بوده است. البته صراحت ما درباره انتخاب آقاي نجفي هم تأثيرگذار بوده است.

حسن رسولي هم در کانال تلگرام خود نوشت: «قرار بود نامزد شهرداري با رأي ٢١نفره انتخاب شود. آقايان مرعشي، دکتر مهرعليزاده و سرکار خانم دکتر کولايي که کاملا تجهيزشده و مسئوليت‌پذير وارد عرصه شده بودند، به عنوان اعضاي مؤثر جامعه اصلاح‌طلب پايتخت همدلانه با انصراف از رقابت و پس از مستحضرشدن از گرايش غالب شورا ما را در تحقق اين وعده به بهترين وجه ممکن ياري دادند».

مرتضي الويري هم در توضيحي به رسانه‌ها با اشاره به مراحل انتخاب گزينه‌هاي نهايي براي اعلام برنامه شهرداري تهران، گفت: آقاي مهرعليزاده نيز همانند آقاي افشاني بعد از جلسه ارائه برنامه، استعفا دادند. مهرعلیزاده هم براي هم‌افزايي و اجماع با شوراي شهر اين کار را کرد تا منتخبان بتواند به اجماع کامل برسد. همچنين خانم کولايي نيز با توجه به نظرات ايشان در نامزد برتري که شورا پيگيري مي‌کند، از حضور در ميان کانديداها انصراف داد و درنهايت آقاي محمدعلي نجفي با ۲۱ رأي به عنوان شهردار شوراي پنجم انتخاب شدند.

زهرا نژادبهرام هم در حساب توييتري خود با عکسي از نجفي و خطاب به او نوشت «انتخاب شما ثمره اعتماد مردم به ليست اميد و اقبال هميشگي‌شان به جريان اصلاحات است. چشم اميد شهروندان تهران, ري و تجريش به ماست».
حجت نظري، ديگر منتخب شوراي پنجم، هم يک گام جلوتر از جلسات رسمي برگزارنشده شورا، به نجفي به عنوان شهردار آينده تهران تبريک گفت و در توييتر خود نوشت: «پس از انصراف هر چهار رقيب مرحله پاياني، #محمدعلي_نجفي شهردار آينده تهران شد».

محمدجواد حق‌شناس هم با فعلي قطعي در توييتر خود نوشت: «با رأى اجماعى و قاطع #شوراى_ پنجم به #دكتر نجفي، شهردارى توانمند و لايق به بهشت راه يافت».

محمدعلي نجفي پس از اعلام تصميم نهايي منتخبان شوراي پنجم در گفت‌وگو با برنامه‌اي زنده در رسانه ملي اولين قول‌هاي خود را به عنوان منتخب شوراي پنجم داد و گفت: «تلاش مي‌کنم مقابل شهروندان تهراني روسفيد باشم». او در صحبت‌هاي خود خطاب به شهروندان گفت: «در همين اولين لحظات مسئوليتم به شهروندان تهراني تعهد مي‌دهم که تمام تلاش و قدرتم را براي ايجاد شرايطي مطلوب‌تر جهت زيست شهري آنها به کار گيرم تا زندگي شهروندي آنها در چهار سال آينده به مراتب بهتر از امروز باشد».

او به شهروندان تعهد داد که «تمام تلاش و قدرتم را براي ايجاد يک شرايط مطلوب‌تر براي زيست شهري آنها به کار خواهم گرفت و ان‌شاءالله سعي مي‌کنم که از همه امکانات در شهرداري و بيرون از شهرداري استفاده کنم تا دو خواسته اصلي شهروندان محقق شود؛ يکي ايجاد آرامش که جنبه‌هاي روحي، معنوي و رواني شهروندان را در زندگي شهري مدنظر دارد و دوم ايجاد آسايش که جنبه‌هاي فيزيکي و مادي زندگي آنها را دربر خواهد گرفت».

جلسه انتخاب گزينه نهايي براي شهرداري تهران حواشي هم داشت. منتخبان شوراي پنجم ترجيح دادند رسانه‌ها (که البته بخش زيادي از آنها منسوبان رسانه‌اي اعضاي شورا و نامزدهاي شهرداري بودند) در بخش ارائه برنامه نامزدها حضور داشته باشند؛ اما درباره بخش اصلي تصميم‌گيري و رايزني‌ها و رأي‌گيري و اتفاقاتي که منجر به انصراف دو نامزد شد، رسانه‌ها حضور نداشتند و اخبار از طريق ارتباط اعضا با رسانه‌ها و منسوبان رسانه‌اي آنها از پشت درهاي بسته منتقل مي‌شد؛ روندي که همواره رسانه‌هاي رسمي از آن امتناع مي‌کنند؛ اما براي جانماندن از خبرهاي مهم مجبور به همراهي با اين روند مي‌شوند. در ادامه اين روند بايد منتظر ماند و ديد ادعاي شفافيت رسانه‌اي منتخبان پنجم در اولين جلسه رسمي و  در جريان انتخاب رئيس شورا و هيئت‌رئيسه و رؤساي کميسيون‌ها و در نهايت رأي‌گيري براي انتخاب شهردار تهران چگونه خواهد بود.

شائبه جدي‌نبودن اعضا درباره انتخاب از ميان نامزدهاي اعلام‌شده و انتخاب شهردار از قبل زماني جدي‌تر شد که مکالمه‌اي بين يکي از منتخبان پنجم و حسين مرعشي، يکي از نامزدهاي شهرداري تهران رخ داد. حسين مرعشي برنامه‌هاي خود را براي اداره شهر تهران ارائه داد. او تأکيد کرد که شهردار تهران اگرچه منتخب اصلاح‌طلبان است؛ اما بايد شهردارِ همه مردم شهر تهران باشد. او گفت: در ١٢ سال اخير جريان اصولگرايي رقيب کاملا خطي، غيرمنصفانه و تنگ‌نظرانه با جناح اصلاح‌طلب برخورد کرد؛ اما من معتقد به حذف اصولگرايان نيستم؛ چراکه اين طيف در تهران ٢٥ درصد رأي آورده و بايد به همين تناسب به سهم آنها در مديريت توجه شود. او به روند کسب درآمد شهرداري تهران اشاره کرد و گفت: من هيئتي هستم؛ اما نمي‌توانم قبول کنم چطور شهرداري که به پيمانکار بدهکار است، براي کارهاي مستحبي و کمک به هيئت‌ها و خيريه‌ها پيش‌قدم است؛ چون اين کار عملکرد خيريه‌ها را از بين مي‌برد. در ادامه فرصت به سؤال و جواب اعضا رسيد و از ميان سؤال‌ها محمد عليخاني با سؤالي کنايه‌دار رو به مرعشي گفت: مشخص نيست شما جدي وارد اين صحنه شده‌ايد يا ما سرکاريم؟ مرعشي در پاسخ گفت: شما ما را سرکار گذاشته‌‌ايد، ما را آورديد که برنامه بدهيم، آن‌وقت مي‌خواهيد به فرد ديگري رأي بدهيد. اين گفت‌وگو منجر به توضيح برخي از اعضا شد تا توضيح دهند که گزينه شهرداري تهران هنوز مشخص نيست. در نهايت هم مرعشي با اين جمله که «در تمام مدت فعاليتم به‌عنوان يک چهره سياسي هرجا که براي يک پست، داوطلب ديگري وجود داشت، کانديدا نمي‌شدم» به شکلي تلويحي انصراف خود را از ادامه اين روند اعلام کرد.

بر اساس اين شوراي شهر تهران دوره پنجم خود را اول شهريور آغاز مي‌کند و طبق قانون بايد در اولين جلسه اعضاي شورا پس از انتخاب رئيس و هيئت‌رئيسه به سراغ اولين دستور جلسه خود که انتخاب شهردار براي شهر تهران است، بروند. البته شورا براي اين انتخاب خود ١٠ روز مهلت قانوني دارد که به نظر مي‌رسد اگر همين روند طي شود و نجفي همچنان گزينه نهايي باقي بماند، تهران خيلي زود دوره جديدي را با سيزدهمين شهردار خود آغاز خواهد کرد.


انصراف بدون فشار و توصیه
الهه کولایی، نامزد انتخاب پست شهرداری تهران که در ساعات پایانی انتخاب نامزد نهایی با ارسال نامه‌ای انصراف خود را برای انسجام انتخاب اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد، در گفت‌وگو با «شرق» تأکید کرد که درباره این انصراف هیچ فشار و توصیه‌ای وجود نداشته است و گفت: علت انصرافم به علت ورودم به این عرصه برمی‌گردد. رقابت ما از جنس رقابت یک جریان و یک خانواده و برای پیشبرد اهداف جریان اصلاحات بود و نامزدها روی برخی موضوعات تفاوت سلیقه‌ای داشتند. او با اشاره به محورهای مورد تأکید خود، گفت: به‌عنوان یک مدیر زن تلاش کردم تا در جریان رقابتی سالم و اخلاقی قرار بگیرم و برای تغییر نگرش جامعه به زنان و اهمیت نگاه انسانی به آنها فارغ از جنسیت گام بردارم.

او با اشاره به نگاه غالب منتخبان شورای پنجم به محمدعلی نجفی، گفت: متوجه شدم که اکثریت قاطع منتخبان شورا پس از بررسی و نظر انتخاب‌شان آقای نجفی است و من صلاح ندیدم که در این عرصه ادامه دهم. ضمن اینکه دیدگاه‌های من و آقای نجفی در بسیاری از موارد پس از گفت‌وگو با خودشان بسیار نزدیک به هم بود و این برای من امیدوار‌کننده بود. او تصریح کرد که در آینده در کنار اعضای شورای شهر تهران و شهردار منتخب خواهد بود؛ اما درباره همکاری با شهردار آینده باید بررسی و صحبت بیشتری صورت گیرد تا ابعاد کار مشخص شود. کولایی تأکید کرد که موضوعات مربوط به شفافیت مالی و مبارزه با فساد در شهر و شهرداری تهران در قالب اصلاح فرایندها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *