آخرین اخبار

و زيران در ترازوي بهارستان

محمدرضا صباغيان، نماينده يزد، به‌عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم پشت تريبون رفته و مي‌گويد «معتقديم برنامه ارائه‌شده از سوي دولت کيفي و آرماني است و قابل سنجش نيست و متأسفانه سنخيت چنداني هم با برنامه ششم ندارد.

اشتراک گذاری
25 مرداد 1396
189 بازدید
کد مطلب : 31149

مخالفان چه گفتند؟

برنامه دولت آرماني و غيرقابل سنجش است.
محمدرضا صباغيان، نماينده يزد، به‌عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم پشت تريبون رفته و مي‌گويد «معتقديم برنامه ارائه‌شده از سوي دولت کيفي و آرماني است و قابل سنجش نيست و متأسفانه سنخيت چنداني هم با برنامه ششم ندارد. همان‌طور‌که با تدبير دولت ميزان توليد نفت از کمتر از يک ميليون بشکه به نزديک چهار ميليون بشکه رسيد، ما مي‌خواهيم بدانيم وضعيت اعتياد، فساد اقتصادي، بانکداري اسلامي، بدهي دولت، وضعيت بانک‌ها و صندوق‌هاي بيمه‌اي و کارگران و اصناف در چهار سال گذشته چطور بوده، اکنون چطور است و در چهار سال بعد چطور خواهد بود».

 

فکري براي تحزب، بانک‌ها و جلوگيري از  رانت نشده

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز به‌عنوان مخالف کليات برنامه هيئت دولت پيشنهادي، مي‌گويد: «بنده با اکثريت وزراي پيشنهادي موافق هستم، اما بحثم بر سر اصل تفکيک قوا و توافق مجلس و دولت براي اجراي تعهدات مشترک و برنامه کلان است. اکنون در بانک‌ها دو دسته فراريان بزرگ بانکي و ورشکستگان کوچک وجود دارند. ١٠٤ هزار ميليارد تومان طلب وصول نشده از بانک‌هاست که در اين شرايط فراريان بزرگ بانکي کار خود را انجام مي‌دهند و اين تنها ورشکستگان کوچک هستند که براي گرفتن دو ميليون تومان وام يا وام ازدواج يا کشاورزي علاف‌اند».

 

براي بستن کابينه به رئيس‌جمهور فشار آوردند
محمدجواد ابطحي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون نمايندگان ولايي نيز مخالف است: «قرار بود يارانه ثروتمندان حذف شود که سؤال ما اين است چه‌مقدار از اين يارانه‌ها حذف شده است؟ از طرف ديگر رئيس‌جمهور از جوان‌گرايي در کابينه صحبت مي‌کنند و مصداق آن را معرفي آقاي جهرمي عنوان می‌کنند، اما بحث ما فقط جوان‌گرايي نيست، بلکه سخن از شکستن انحصار مديريتي، فاميل‌بازي و خويشاوندسالاري است». به گفته او «ايران رتبه نخست در فرسايش خاک و برداشت را در دنيا دارد؛ آن‌هم در شرايطي که شاهد هجوم ريزگردها و خشک‌شدن تالاب‌ها هستيم. سؤال ما اين است که دولت دوازدهم براي مقابله با اين معضلات چه تدابيري انديشيده است؟».

 

رئيس‌جمهور  از  مدعيان حوادث ٨٨ مشورت مي‌گيرد
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت‌رئيسه مجلس نيز در مخالفت با کليات کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم از مشورت گرفتن رئيس‌جمهوري از مدعيان حوادث ٨٨ گله دارد و  گفته «کابينه دوازدهم تفاوت چنداني با کابينه قبل ندارد. کابينه قبلي در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالي و اعتباري موفق نبود و با روش‌هاي تنگ‌نظرانه سياسي عمل شد». نماينده مردم تبريز در مجلس به‌خدمت‌نگرفتن زنان در کابينه را از ديگر ايرادهای کابينه دوازدهم برشمرد. او همچنين بر توجه به زبان، ادبيات و فرهنگ اقوام تأکيد کرد.

سند ملي کار شايسته روي زمين است
حسن کامران، نماينده مردم اصفهان که اين روزها بر صندلي مينو خالقي نشسته، به معوقات سازمان تأمين اجتماعي اشاره می‌کند و اينکه «معوقات تأمين اجتماعي پرداخت نشده و ۲۰ميلياردو ۸۰۰ ميليون تومان تعهد سالانه براي اين سازمان تعريف شد».

هيچ اشاره‌اي به سبک زندگي اسلامي ايراني نشده 
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدجواد حسيني‌کيا، عضو مجمع نمايندگان روحاني نيز به‌عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم سخن مي‌گويد «درحال‌حاضر شاهد افزايش سود بانکي، کاهش توليد، تغيير نحوه مديريت بانک‌ها و تغيير کارکرد نظام بيمه در کنار عوض‌شدن جهت‌گيري توليد هستيم که اينها همه شرايط کشور را به بحران نزديک کرده است. در کنار همه اين مشکلات افزايش سن کابينه مزيد بر علت شده که شرايط را مبهم نشان مي‌دهد. در برنامه پيشنهادي دولت هيچ اشاره‌اي به سبک زندگي اسلامي ايراني نشده است».

دفاع از  ناهيان ‌از منکر در  برنامه نيست
محسن کوهکن نيز مخالف دولت است و مي‌گويد «برنامه ارائه‌شده خط‌مشي دولت است که در آن اشاره‌اي به اسلام انقلابي نشده است. حقوق شهروندي سيطره گسترده‌اي دارد و شامل اصول ٢٨، ٢٩ و ٨ قانون اساسي ناظر بر تأمين حق مسکن و تأمين اجتماعي و حق بيان انتقادات و امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر مي‌شود. سؤال اين است که در کجاي اين برنامه به موضوع دفاع از حقوق امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر و منتقدان اشاره شده است؟».

به اقتصاد مقاومتي کمتر توجه شده است
حميدرضا فولادگر، نماينده مردم اصفهان، در جلسه علني صبح روز گذشته مجلس در مخالفت با کليات کابينه دوازدهم، سخن گفت. به گفته او «چالش‌هايي در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکي، صندوق‌هاي بازنشستگي، بودجه دولت و محيط زيست پيشِ‌روي دولت و کابينه جديد است. سؤال اينکه آيا وزرا و همکاران دولت توانايي حل اين ابرچالش‌ها را دارند؟ ما بايد تغيير گفتمان و سياست‌زدايي از اقتصاد را از خود دولت شروع کنيم و با منتقدان مهربان‌تر باشيم. در ايام انتخابات ايجاد اشتغال يک ميليون در سال به شعار پوپوليستي تعبير شد، البته ما اميدواريم اين برنامه دولت اجرائي شود».

 

موافقان چه گفتند

وزيران پيشنهادي از نقاط قوت کابينه هستند
بهروز نعمتي نيز مي‌گويد «وزرايي که از طرف دولت به مجلس معرفي شده‌اند از تجربيات خوبي برخوردار هستند و اين تجربيات حتما براي شعارها و مطالبي که آقاي روحاني در ايام انتخابات مطرح کرد، بسيار مفيد است. انتخاب کابينه با توجه به شناختي که از اين افراد داريم که همگي از چهره‌هاي خدمتگزار هستند، از نقاط قوت به شمار مي‌رود و اکثر وزراي پيشنهادي افرادي هستند که از نقاط قوت خوبي برخوردارند».

توجه به آسيب‌هاي اجتماعي 
زهرا ساعي، نماينده مردم تبريز در مجلس هم موافق کابينه حسن روحاني بوده و مي‌گويد «مسئله آسيب‌هاي اجتماعي از برنامه‌هايي است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است. اميدواريم که حرکت در مسير توسعه پايدار و تحقق آرمان‌هاي کشور با آنچه که در کابينه يازدهم شاهد بوديم، در کابينه دوازدهم هم تداوم داشته باشد».

شاهد توسعه صنعت موشکي بوديم
نبي هزارجريبي هم موافق کابينه است. به گفته او «مردم در انتخابات رياست‌جمهوري اخير مشارکت بالايي داشتند و رأي اکثريت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقاي روحاني بود. اميدواريم مراودات خوبي که در دولت قبل وجود داشته در دولت دوازدهم ادامه پيدا کند. ما در دولت گذشته تلاش‌هاي خوبي در عرصه دفاعي داشتيم و شاهد توسعه صنعت موشکي بوديم. همچنين از نيروهاي امنيتي و سربازان گمنام هم قدرداني مي‌کنيم».

دولت براي حل چالش‌هاي مهم تدبير کند
مهرداد لاهوتي از موافقان کابينه نيز مي‌گويد: «مشکلات و چالش‌هايي در حوزه مصرف انرژي، مبارزه با فساد و جمعيت شهري وجود دارد که دولت بايد براي حل آنها تدبير کند. البته دولت خط‌مشي کلي خود را به مجلس ارائه داده و بايد بر اساس آن مطالبات خود را از دولت پيش ببريم. خلاصه اقتصاد مقاومتي هم همين است که نگاه ما کاهش واردات و افزايش صادرات باشد؛ اگرچه متأسفانه در چهار‌ماهه اول امسال شاهد افزايش واردات بوده‌ايم. قصد من تبيين وضعيت است و معتقدم آقاي روحاني براي اين اوضاع راهکاري در نظر گرفته‌اند».

جوسازي‌هاي ناجوانمردانه 
احمد همتي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي و اجرائي‌کردن آنها، دسترسي آزاد به اطلاعات، تأثيرگذاري احزاب، مبارزه با فساد، احياي سازمان برنامه‌و‌بودجه، شفاف‌سازي و بهبود رتبه ساختار اداري را از جمله اقدامات دولت يازدهم برشمرد. سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدي اين طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.

آيا رهبري حکم يک سکولار  را تنفيذ کردند؟
مصطفي کواکبيان موافق دولت است. صدايش در صحن بالاتر از ديگران است و نطقش شبيه داد‌و‌بيداد. مي‌گويد «اينکه گفته مي‌شود برنامه‌هاي دولت، سکولار است، يا نمي‌دانيم معناي سکولار چيست يا نمي‌فهميم که رهبري در رأس اين نظام است. رهبري حکم رئيس‌جمهور را چند روز قبل تنفيذ کردند، يعني ايشان حکم يک سکولار را تنفيذ کردند؟ برنامه‌هاي ٣٤ماده‌اي دولت را ۱۴۴ ماده کرديم ولي دولت باز تمام برنامه‌هايش را بر اساس مصوبه مجلس تنظيم کرد. آيا برنامه ششم سکولار است؟». به گفته او در کابينه به احزاب سهم ندادند اما اينکه زنان در کابينه نيستند، آيا فشار از ناحيه احزاب بود؟ استفاده از زنان در سطح معاونان بايد تحقق يابد. خودمان مشکلاتي داريم، ۳۰۰ نفر در طول ۳۰، ۴۰ سال گذشته گردش نخبگان داشتيم؛ در‌حالي‌که بايد بازتر عمل مي‌کرديم تا مديران بيشتري پرورش مي‌يافتند». او همچنين افزوده: «۲۴۰ نماينده براي مقابله با آمريکا رأي دادند اما در برخي روزنامه‌ها تيتر زدند «رأي مجلس به چرخ پنچر» و به همه ما توهين کردند. دکتر ظريف پابه‌پاي سردار سليماني در عرصه ديپلماسي خارجي در تلاش هستند».

 

همگام با دولت براي رسيدن به خواسته‌هاي قانوني
يوناتن بت کليا، نماينده آشوريان در مجلس به‌عنوان موافق کابينه دولت پشت تريبون قرار گرفته و به نمايندگي از طرف اديان الهي و ابراهيمي شناخته‌شده در قانون اساسي، به‌ويژه زرتشتيان، کليميان و آشوريان حمايت خود را از دکتر روحاني اعلام مي‌کند: «همراه با دولت جهت رسيدن به خواسته‌هاي قانوني قدم برمي‌داريم. دولت توجه به زنان و کودکان طلاق، قربانيان انحرافات جنسي و حاشيه‌نشيني را در دستورکار قرار داده است. دولت در مسائل اجتماعي تلاش‌هايي را براي توانمندسازي زنان و دختران قائل شده است». او همچنين تأکيد کرده: «تداوم درون‌گرايي ديگر ممکن نيست و راهي جز برون‌گرايي و حضور در رقابت‌هاي جهاني نداريم. اين برنامه تک‌بعدي نيست و در اين حوزه اصلاح سياست‌هاي کار، کاهش فقر و اصلاح سهام عدالت مطرح مي‌شود. اين مجموعه، مجموعه جامعي است که جوانب مختلف در آن ديده شده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *