آخرین اخبار

مأموريت مردان روحاني

رئيس‌جمهوري در جلسه بررسي صلاحيت كابينه در مجلس تشريح كرد

اشتراک گذاری
25 مرداد 1396
15 بازدید
کد مطلب : 31153
اسپرو- رئيس‌جمهوري در جلسه بررسي اصول و خط مشي دولت دوازدهم و روند رأي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي در مجلس به معرفي اعضاي کابينه خود پرداخت.

حجت‌الاسلام حسن روحاني گفت: «من براي تشکيل کابينه دولت دوازدهم، پس از مشورت فراوان و ارزيابي عملکردها و درنظرداشتن ملاک‌هاي کارآمدي و هماهنگي در مسير اعتدال، ١٧ نفر از مديران ارشد کشور را با توجه به جميع شرايط، ظرفيت‌ها و محدوديت‌ها انتخاب و براي تصدي مسئوليت وزارت به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌کنم». او افزود: «من به همه ايشان اعتماد دارم و مطمئن هستم تمام توانمندي‌هاي خود را براي توسعه کشور، خدمت به مردم، تحقق آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران و تأمين منافع ملي به‌کار خواهند گرفت. وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم متعاقبا معرفي خواهد شد». نظر رئيس‌جمهوري درباره وزراي پيشنهادي و اقدامات مورد انتظار او از آنها در ادامه مي‌آيد.



محمد بطحايي، وزارت آموزش‌و‌پرورش:
ايشان سابقه سال‌هاي طولاني خدمت در سمت‌هاي مختلف در آموزش‌وپرورش را دارند. رشد سازماني ايشان در آموزش‌وپرورش از رده دبير و مربي آغاز شده و به همين دليل بر زير و بم اين وزارتخانه آگاه هستند و مشکلات و ظرفيت‌هاي آن ‌را مي‌شناسند. ايشان در تدوين سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش، طراحي نظام مديريت مدرسه‌محور و نظام‌هاي ارزشيابي عملکرد در وزارت آموزش‌وپرورش مشارکت داشته‌اند. در سمت معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش با مشکلات معيشتي فرهنگيان کشور دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و به‌عنوان رئيس مركز ملي نظارت راهبردي سازمان برنامه و بودجه خدمت کرده‌اند و با مسائل کلان توسعه کشور درگير بوده‌اند.

اقدامات مورد انتظار:
‌ تربيت انسان‌هايي خلاق‌تر و سازگارتر با نيازمندي‌هاي کشور
‌ اولويت توانمندسازي دانش‌آموزان به لحاظ ذهني و جسمي
‌ ارتقاي منزلت اجتماعي و جايگاه حرفه‌اي سرمايه انساني و  اولويت‌بخشيدن به رفع مشکلات معيشتي معلمان
‌ متناسب‌سازي نيروي انساني آموزش‌وپرورش با نيازمندي‌هاي کشور به لحاظ کمّي و کيفي



آذري‌جهرمي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
خرسندم که توانستيم در اين وزارتخانه جوان‌گرايي را تجربه کنيم و آقاي جهرمي با ۳۶ سال سن براي اين سمت معرفي شده‌اند که در صورت کسب رأي اعتماد مجلس محترم، نخستين وزير از نسل پس از انقلاب خواهند بود. ايشان علي‌رغم جواني سابقه فعاليت در مديريت ارشد وزارت ارتباطات را دارد. سمت‌هاي معاونت زيرساخت، مشارکت در مقررات‌گذاري در اين حوزه و ارتباطات بين‌المللي از سوابق فعاليت‌هاي ايشان است.
برنامه‌هاي ايشان براي توسعه شبکه ملي اطلاعات، ارائه خدمات تلفن‌هاي همراه، توسعه فضاي مجازي و پيوندزدن ميان ظرفيت‌هاي کشور در اين عرصه و توليد ثروت و ايجاد اشتغال در حوزه فناوري اطلاعات، ازاولويت‌هاي دولت دوازدهم است.

اقدامات مورد انتظار:
‌ توسعه فرهنگ استفاده قانونمند و ظرفيت‌ساز از فناوري، ‌استفاده از ظرفيت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات براي توليد اشتغال و خلق ثروت
‌افزايش کيفيت ارائه و دسترسي مردم به خدمات شبکه‌هاي ملي و جهاني اطلاعات و ارتقاي جايگاه ايران در بين کشورهاي منطقه
‌گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات براي خدمت به ساير بخش‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي کشور
‌رعايت حقوق شهروندي در زمينه استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات
‌ افزايش قابليت‌هاي کشور در زمينه ايمن‌سازي فضاي مجازي و ممانعت از سوءاستفاده‌ها و اقدامات مخرب


محمود علوي، وزارت اطلاعات
ايشان شخصيتي اعتدالي هستند، بهترين روابط را با گروه‌هاي اجتماعي داشته‌اند و نسبت به شهروندان مهربان و رئوف و نسبت به دشمنان و برهم‌زنندگان امنيت مستحکم و سخت‌گير بوده‌اند. هستند کساني که هنوز مايل‌اند رويه‌هاي امنيتي‌سازي گذشته را دنبال کنند، اما زيرمجموعه ايشان انصافا به دنبال تقويت فضاي اعتدالي و تحقق حقوق شهروندي بوده است. عملکرد ايشان و وزارت اطلاعات در مقابله با تروريسم و خشونت، آن‌هم در منطقه پرتلاطم غرب آسيا، مناسب بوده است.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌رعايت حقوق شهروندي و مرّ قانون و شرع در همه وظايف وزارت اطلاعات
‌جديت در برخورد با گروه‌هاي تروريستي
‌ نقش‌آفريني جدي در ايجاد امنيت اقتصادي در کشور و مقابله با فساد، ‌تضمين حقوق همه گروه‌هاي قومي، مذهبي، ديني و اجتماعي در ايران
‌تأمين ملزومات امنيتي توسعه گردشگري در عين جلوگيري از اقداماتي تخريب‌کننده چهره کشور
‌نقش‌آفريني مثبت براي تقويت مشارکت سياسي و سامان‌مندي سياسي کشور و دوري‌کردن از برخوردهاي نامناسب با فعالان سياسي و مدني.



مسعود کرباسيان، وزارت امور اقتصادي و دارايي:
ايشان بيش از سه دهه در وزارتخانه‌هاي صنايع، نفت، بازرگاني، شهرداري تهران، گمرک و ساير بخش‌هاي اقتصادي کشور فعاليت کرده‌اند و آگاهي کامل و کاربردي در‌خصوص اقتصاد کلان کشور و نسبت آن با عرصه‌هاي مختلف دارند درعين‌حال نوآوري و ايجاد تحول سازماني از نقاط مثبت در کارنامه مديريتي ايشان است. يکي از مواردي که ايشان در گمرک اثبات کردند، توانايي‌شان براي اعتمادکردن به جوانان و ميدان‌دادن به ايشان براي ايجاد تحولات مثبت است.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌اجراي قاطع قانون مبارزه با پول‌شويي و فسادهاي سازمان‌يافته
‌مشارکت در ايجاد تحول و اصلاحات بنيادين نظام بانکي کشور براي توليد و اشتغال
‌نظم‌بخشي و تقويت انضباط مالي در اقتصاد ايران
‌سالم‌سازي مسير خصوصي‌سازي
‌مشارکت فعال در جلب سرمايه‌گذاري خارجي و بازارگشايي صادراتي

 



محمدجواد ظريف، وزارت امور خارجه:
پيگيري اجراي برجام، سامان‌دادن به روابط جمهوري اسلامي ايران در منطقه و قراردادن ديپلماسي و سياست خارجي در خدمت رشد و توسعه اقتصادي کشور، مأموريت‌هاي سنگيني است که آقاي ظريف بر دوش گرفت و در اين دوره نيز همين مسير را ادامه خواهد داد. ضمن اينکه بهسازي ظرفيت‌هاي تخصصي، بينش راهبردي، نيروي کارشناسي و ارتقاي جايگاه وزارت امور خارجه در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران نيز از مأموريت‌هاي مهم ايشان در اين دوره خواهد بود.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌ تداوم اجراي قطع‌نامه برجام و الزام همه طرف‌هاي توافق براي رعايت حقوق ايران
‌استفاده از ظرفيت سياست خارجي براي ديپلماسي اقتصادي و ديپلماسي محيط‌زيستي
‌هماهنگي و پيشبرد ديپلماسي براي کاهش تنش در روابط منطقه‌اي و بهبود روابط با همسايگان
‌بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي برجام در راستای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتي و مصون‌سازي کشور از تکانه‌هاي اقتصادي
‌ تأکيد بر ادامه مذاکرات سياسي در چارچوب پيشرفت‌هاي ديپلماتيک براي خاتمه بحران در منطقه



حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي
موفقيت‌هاي چهار سال گذشته هم هرگز ما را از ضرورت‌هاي اصلاحاتي که بايد در وزارت بهداشت براي پايدارسازي منابع مالي، کنترل هزينه‌ها، هدفمندکردن ارائه خدمات در چارچوب نظام حمايتي عادلانه، ارتقاي کيفيت خدمات و توزيع عادلانه خدمات انجام شود، غافل نخواهد کرد.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌سطح‌بندي همه خدمات تشخيصي و درماني بر اساس نظام
‌تدوين و تصويب آيين‌نامه‌هاي خريد راهبردي خدمات سلامت در شوراي عالي بيمه
‌حذف هم‌پوشاني‌هاي بيمه‌اي سازمان بيمه سلامت و ساير سازمان‌هاي بيمه‌گر
‌زمينه‌سازي براي توسعه توريسم سلامت

 


علي ربيعي، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي:
يکي از مشکلات جدي کشور، نداشتن يک گفتمان و نظام رفاهي منسجم است تا بتواند حمايت اجتماعي هدفمند از گروه‌هاي آسيب‌پذير را انجام دهد و به‌دقت با فقر، آسيب‌هاي اجتماعي و مشکلات گروه‌هايي که نيازمند حمايت هستند، مقابله کند. ايشان ارتباط بسيار خوبي با گروه‌هاي اجتماعي هدف وزارتخانه برقرار کرده‌اند و در جلب رضايت ايشان نيز موفق بوده‌اند. او و همکارانشان در معاونت اشتغال اين وزارتخانه، فعالانه درباره سياست‌هاي اشتغال کشور کار کردند و نگاه جديدی را به اشتغال در کشور صورت‌بندي کردند که بيش از نگاه گذشته که اشتغال را صرفا در ايجاد رشد اقتصادي مي‌ديد، با مقتضيات امروز کشور سازگار است.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌اجراي برنامه‌هاي توسعه اشتغال
‌اصلاحات اساسي در صندوق‌هاي بازنشستگي و پايدارسازي آنها، ‌کمک به اجراي اصلاحات در بخش بهداشت و درمان از مسير شوراي عالي بيمه و سازمان‌هاي بيمه‌گر

 



عليرضا آوايي، وزارت دادگستري:
ايشان کوله‌باري از تجارب قضائي دارند و به ‌واسطه خدمت‌کردن در استان‌هاي متعدد در سطوح مختلف قضائي، شناختي عميق از پيچيدگي‌هاي اجتماعي و سياسي کشور دارند که علاوه بر خدمت در جايگاه وزير دادگستري، اين تجارب در کابينه هم به‌کار دولت مي‌آيند. ساليان گذشته را نيز ايشان در بازرسي ويژه رياست‌جمهوري خدمت کرده‌اند و بر مسائل مهمي که در حوزه دولت وجود دارد، اشراف پيدا کرده‌اند.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌تنظيم ارتباط مؤثر و سازنده با قوه قضائيه و تلاش براي يافتن راهکارهاي مؤثر به منظور همکاري‌هاي هرچه بيشتر دو قوه مجريه و قضائيه
‌تلاش براي ارتقاي سطح رعايت حقوق بشر و اهتمام ويژه نسبت به فراهم‌‌کردن شرايط تحقق رعايت حقوق شهروندي در کشور
‌تدوين لوايح مختلف در مبارزه با فساد، تضمين حقوق کودکان و مالکيت فکري در کشور و فعال‌تر‌کردن نقش و ظرفيت‌ سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين زمينه
‌تلاش براي رفع مشکلات حقوقي و قضائي ايرانيان خارج از کشور با همکاري قوه قضائيه و وزارت امور خارجه



امير حاتمي، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح:
ايشان تسلط بالايي بر امور تخصصي صنعت دفاعي داشته و تعامل و عملكرد مطلوبي با تمام حوزه‌هاي نيروهاي مسلح در كارنامه داشته و مورد وثوق و اعتماد خانواده بزرگ نيروهاي مسلح هستند. ان‌شاءالله خواهند توانست با نگاه تخصصي، هوشمندانه و روحيه مناسب، در هم‌افزايي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي گسترده نيروهاي مسلح و دولت و تقويت برنامه‌هاي مهم دفاعي همچون توان موشكي و صنايع نوين دفاعي، توسعه ديپلماسي دفاعي و بهبود وضعيت معيشت كاركنان نيروهاي مسلح، گام‌هاي مهمي را بردارند.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌تدوين ديپلماسي دفاعي مبتني بر همکاري‌هاي امنيتي و نظامي منطقه‌اي و پايين‌آوردن سطح تهديدها بر اساس راهبردهاي ديپلماتيک و غيرنظامي
‌شفاف‌سازي فضاي اقتصادي شرکت‌هاي توليدکننده تجهيزات دفاعي و نظامي
‌تدوين نقشه راه براي مشارکت جامع علمي کشور در طراحي و توليد نيازهاي دفاعي و امنيتي
‌اقتصادي‌کردن توليد تجهيزات دفاعي و نظامي در قياس با بازارهاي بين‌المللي


عباس آخوندي، وزارت راه و شهرسازي

ايشان تحصيلات مرتبط با حوزه تخصصي اين وزارتخانه را دارند و تحصيلات عالي ايشان در اقتصاد سياسي نيز مقوّم فعاليتشان در اين وزارتخانه و کليت دولت است. در دوران تحريم‌ها و کمبود منابع مالي، مديريت ايشان سبب شد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و استفاده از تسهيلات خارجي صورت بگيرد. پروژه مسکن مهر نيز در دوران ايشان تکميل شده و تا پايان امسال پرونده آن بسته مي‌شود.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌کاهش حاشيه‌نشيني و ساماندهي حاشيه‌ها مبتني بر رويکردي اجتماعي و توانمندساز
‌تسريع بازسازي ناوگان هوايي کشور
‌فراهم‌کردن شرايط مشارکت بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري‌هاي حوزه راه
‌اصلاح رويه‌هاي شهرسازي کشور


محمد  شريعتمداري، وزارت صنعت، معدن و تجارت:

ايشان دو دوره در وزارت بازرگاني سابقه دارند و در سمت‌هاي مديريتي ارشد در حوزه‌هاي اقتصادي، صنعتي و بازرگاني حضور داشته‌اند. شناخت ايشان از مسائل و سابقه مديريتي‌شان، کمک خواهد کرد تا در چهار سال پيش‌رو که دغدغه اشتغال و رونق اقتصادي اولويت کاري دولت است، به‌صورت کارآمد در کابينه فعاليت کند.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌کمک به بهبود فضاي کسب‌وکار و شاخص محيط‌ کسب‌وکار ايران
‌مبارزه جدي با فساد و مقابله با رانت‌هاي مختلف در صدور مجوزها، اعتبارات و ساير مزايا
‌تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مشارکتي با کمک بخش خصوصي و تقويت بخش خصوصي در همه عرصه‌ها


عباس صالحي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:

ايشان که چهار سال معاونت اين وزارتخانه پرچالش را بر عهده داشته‌، برآمده از حوزه و دانشگاه است و اين يکي از ظرفيت‌هاي مهم ايشان است. او بر دغدغه‌هاي حوزه‌هاي ديني، فرهنگي و هنري اين وزارت به‌خوبي اشراف دارد.

برخي اقدامات مورد انتظار
‌افزايش مشارکت بخش خصوصي و مردمي و تشکل‌هاي صنفي در سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي فرهنگي، ‌رفع موانع قانوني، اجرائي و سليقه‌اي در توليد آثار و محصولات فرهنگي
‌افزايش سهم زنان و جوانان در سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري
‌حمايت از حقوق حرفه‪اي و امنيت شغلي اصحاب فرهنگ و هنر



محمود حجتي، وزارت کشاورزي:
ايشان وقتي در سال ۱۳۹۲ سکان هدايت اين وزارتخانه را در دست گرفت، وضعيت ناخوشايندي وجود داشت. امروز بحمدالله تحول مثبتي رخ داده و آمارها حکايت از تأمين نيازها در سطح مناسب دارد. نکته اساسي درخصوص اين وزارتخانه، سازگارکردن بخش کشاورزي با محدوديت‌هاي محيط ‌زيستي کشور، به‌روزشدن کشاورزي، ساماندهي اقتصاد کشاورزي و جبران عقب‌ماندگي‌هاي دانش و فناوري در اين عرصه است.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌ساماندهي اقتصاد کشاورزي با ملاحظه توجيه اقتصادي سرمايه‌گذاري پايدار در اين بخش
‌توسعه آبخيزداري و کمک به مديريت بهتر منابع آب کشور و ايجاد تعادل در آبخوان‌ها
‌توسعه محصولاتي با ارزش اقتصادي بيشتر و آب‌بري کمتر
‌امکان‌سنجي و توسعه کشت فراسرزميني


عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزارت کشور:

ايشان در دولت يازدهم، وزير هماهنگ‌ساز و پرتحرک وزارت کشور بوده‌اند. او با رويکرد اقتصادي در توسعه متوازن منطقه‌اي و راهبري طرح‌هاي عمراني استاني، مديريت امنيتي و سياسي استان‌ها، ارتقای امنيت مرزها و ايجاد هماهنگي‌ها بين دستگاه‌ها در استان‌ها  نقش مؤثري ايفا کرد و با گسترش فعاليت احزاب و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و تهيه لايحه قانون احزاب و قانون جامع انتخابات، به توسعه سياسي جامعه کمک کرد.

 برخي اقدامات مورد انتظار:
‌حراست و حمايت جدي از حقوق شهروندي همه آحاد مردم
‌تقويت نقش اقوام و مذاهب در مديريت‌هاي محلي در سطوح مديريت ارشد
‌افزايش نقش‌آفريني زنان در مديريت ارشد استان‌ها
‌همکاري جدي در مقابله با قاچاق کالا


بيژن زنگنه، وزارت نفت:

ايشان واقعا در دولت يازدهم با بهره‌گيري از فرصت برجام يکي از بزرگ‌ترين دستاوردها را با کمک همکارانشان در مجموعه صنعت نفت محقق کردند و سطح توليد و صادرات نفت کشور را به سطح قبل از تحريم‌ها رساندند. آخرين دستاورد ايشان نيز محقق‌کردن سرمايه‌گذاري خارجي شرکت توتال در ايران بود. مشغوليت‌هاي ايشان علاوه بر مديريت صنعت نفت، مديريت‌کردن رسيدگي به پرونده فسادهاي کلان در وزارت نفت، از گم‌شدن دکل تا به‌يغمارفتن سرمايه‌هاي کشور نيز بوده است. در عرصه بين‌المللي هم موفقيت ايشان در تثبيت سهميه نفت ايران در اوپک، بسيار درخشان بود.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌ عقد قراردادهاي جديد نفتي براي توسعه ميدان‌هاي جديد، ‌حفظ سهم بازار نفت ايران در جهان
‌اتمام توسعه ميدان گازي پارس جنوبي
‌توسعه صنعت ال‌ان‌جي و کسب سهمي براي صادرات اين محصول در جهان



حبيب‌الله بيطرف، وزارت نيرو:

ايشان از چهره‌هاي سرشناس حوزه مديريت منابع آب و برق کشور است. او توانمندي و ظرفيت آن‌ را دارد که متناسب با شرايط جديد و اولويت‌يافتن ملاحظات اجتماعي نسبت به بحران‌هاي آب و محيط‌ زيست، در اين بخش اقدام کند.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌تدوين «گزارش ملي آب» با هدف مشخص‌کردن روندهاي اشتباه گذشته که منجر به بروز بحران آب شده
‌توسعه بستر قانوني، اصلاح مقررات و نهايي‌کردن تدوين قانون جامع آب كشور
‌لحاظ حوضه‌هاي آبريز و نه استان‌ها به منزله واحد اصلي مديريت يکپارچه منابع آب
‌اجراي طرح تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني
‌تقويت ديپلماسي آب



مسعود سلطاني‌فر، وزارت ورزش و جوانان:

من با شناخت از ايشان و قابليت‌ها و ظرفيت‌هايشان، تصور مي‌کنم قادر است دوران موفقي را در اين وزارتخانه سپري کند. با توجه به علاقه‌مندي مردم به ورزش و جايگاه ورزش در سلامت عمومي، سلامت اجتماعي و ارتقاي کيفيت زندگي مردم، دولت دوازدهم نيز نگاهي فراتر از صرفا ورزش قهرماني به اين عرصه دارد و به‌واقع ورزش را امري راهبردي براي افزايش کيفيت زندگي مردم و کاهش هزينه‌هاي بخش بهداشت و درمان تلقي مي‌کند.

برخي اقدامات مورد انتظار:
‌افزايش سرانه ‪ فضاهاي ورزشي در کشور
‌افزايش عدالت در برخورداري از امکانات و خدمات ورزش کشور
‌تسهيل ايفاي نقش بخش خصوصي در مديريت ورزش کشور و کاهش تصدي‌گري دولت
‌آماده‪سازي کشور براي ميزباني رويدادهاي بين‌المللي ورزشي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *