آخرین اخبار

پرش وزرا از موانع کوتاه بهارستان

مجلس روز دوم را پرفشار و با دور تند آغاز کرد،دومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دوازدهم، روز گذشته و با شتاب بیشتری ادامه یافت.

اشتراک گذاری
26 مرداد 1396
28 بازدید
کد مطلب : 31222
 اسپرو-  مجلس روز دوم را پرفشار و با دور تند آغاز کرد. دومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دوازدهم، روز گذشته و با شتاب بیشتری ادامه یافت. وزرای «اطلاعات»، «امور خارجه»، «امور اقتصادی و دارایی»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تعاون، کار و تأمین اجتماعی» از وزرایی بودند که در صحن علنی بهارستان به دفاع از خود پرداختند. هر وزیر پیشنهادی، نیم‌ساعت فرصت داشت تا از برنامه‌های خود سخن بگوید و پاسخ‌گوی موافق و مخالف باشد. موافقان و مخالفان نیز هرکدام نیم‌ساعت پیش‌تر از سخنان وزیر، فرصت داشتند تا نقطه‌‌نظرات‌ خود را در صحن علنی مطرح کنند. مخالفت علی مطهری با وزیر اطلاعات، سخنان نماینده منتقد محمدجواد ظریف، تکه‌های گاه‌و‌بیگاه رئيس مجلس به نمایندگان بی‌انضباط حاشیه‌ها و نکته‌های درخور توجه جلسه روز گذشته بهارستان بود. گاهی هم نمایندگان در تذکرهای آیین‌نامه‌ای خود، به روال برگزاری جلسه یا نبود زنان و اهل سنت در میان وزرا اعتراض داشتند. چکیده سخنان وزرا و نظرات موافقان و مخالفان در ادامه می‌آید.


خوشحالی رهبری از تعامل ما با اطلاعات سپاه

حجت‌الاسلام علوی در دفاع از برنامه‌هایش گفت: از مقام معظم رهبری به دلیل موافقت با ادامه سربازی این‌جانب تشکر می‌کنم. به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود، تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیاراتمان از این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم. اگر رهبری تمام اختیارات ما را به نهاد دیگری واگذار کند، دست ادب به سینه می‌زنیم. در برابر اختیاراتی هم که مجلس به نهادهای دیگر واگذار می‌کند، دست ادب به سینه می‌زنیم. تعامل و همفکری با دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه در وضع خوبی است. رهبری از این تعامل خوب با اطلاعات سپاه ابراز خوشحالی کرده‌اند. ما هم خوشحالیم که با این همدلی رهبر عزیزمان را خوشحال کرده‌ایم. در چهار سال گذشته، اهتمام بر حفظ استقلال وزارت، نداشتن وابستگی حزبی و کار کارشناسی بر محورهای راهبردی در دستور کار بود. شورای‌عالی تعیین صلاحیت‌ها و رسیدگی به تعیین صلاحیت‌ها تشکیل شده تا هم از حقوق افراد دفاع شود و هم از حقوق عامه مردم در زمینه واگذاری مسئولیت‌ها که موظف به رعایت امانت هستیم. جلوی نفوذ با پوشش‌های مختلف دشمنان را گرفته و زیر ضربه برده‌ایم و گزارش آن را به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ارائه داده‌ایم که مورد لطف هر دو بزرگوار قرار گرفت. در عرصه اقتصادی، بر دو موضوع امنیت اقتصادی و سلامت اقتصادی متمرکز شده و همین هدف را ادامه خواهیم داد. سیاست‌های وزارت در برخورد با مفاسد اقتصادی همراه با تدبیری بوده که باعث خدشه به امنیت اقتصادی نشود. در این مدت، از اینکه مسائل صنفی، مالی، اجتماعی و سیاسی به کیس‌های امنیتی تبدیل شود، جلوگیری کرده و موارد امنیتی را هم به‌گونه‌ای هدایت کردیم که با راه‌های سیاسی، صنفی، مالی و اجتماعی حل‌شدنی باشد.

نظر موافقان و مخالفان
محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه، در موافقت وزیر اطلاعات گفت: «یادمان نرفته است دیروز وزارت اطلاعات از لحاظ نظرسنجی در پایین‌ترین سطح رضایت بود، اما درحال‌حاضر بیش از ٧٥ درصد مردم از عملکرد وزارت اطلاعات رضایت دارند». نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه نیز در موافقت با علوی گفت: «او نگاه فرهنگی به امنیت دارد. با روشی عقلانی مشکلات حاد امنیتی را به سیاسی و مشکلات سیاسی را به اجتماعی و اقتصادی تبدیل می‌کند». علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: «صیانت اطلاعاتی در ارگان‌های حساس نظام از طریق حراست‌ها انجام می‌شود و این مأموریت مهمی است که وزارت اطلاعات با موفقیت انجام داده است». عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شناسایی بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی را از جمله اقدامات مهم علوی عنوان کرد و گفت: «او در این دوران از امنیتی‌شدن پدیده‌های غیرامنیتی جلوگیری کرد و برای عادی‌سازی پدیده‌های امنیتی اهتمام ویژه‌ای داشت».

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که عبارت است از تداخل مسئولیت‌ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی مختلف که منجر به پاسخ‌گونبودن در برخی امور شده است. به همین دلیل، نیاز به وزیری داریم که زمینه رفع این نقص را فراهم کند. باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد. در چند سال اخیر، دایره کار وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران البته با انگیزه پاسداری از انقلاب اسلامی، وسیع‌تر شده و به موضوع رسانه‌ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه‌ها و دانشجویان و نشریات دانشجویی و مانند اینها گسترش پیدا کرده و طبعا به مجلس هم پاسخ‌گو نیستند، چون آنکه می‌تواند استیضاح شود، وزارت اطلاعات است. وزیر باید حیطه کاری خود را مشخص کند، نمی‌شود وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است». کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا هم در مخالفت با علوی گفت: «امروز، هم مسئولان و مردم در مظان اتهام در فضای مجازی هستند. چرا باید به مسئولانی که خدمتگزار هستند، توهین شود و هیچ احضاری هم صورت نگیرد». محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان نیز به‌عنوان مخالف گفت: «وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که شأن بسیاری از آنها وزارت است. انتظار این بود که وزیر خود یکی از معاونان این وزارتخانه را برای عهده‌داری مسئولیت در وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد».

ظریف.وزیر پیشنهادی وزارت خارجه/ جرعه جرعه برجام نشان‌ بی‌ا‌عتمادی ما به آمریکا بود
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشنهادی کابینه دوازدهم نیز در سخنان روز گذشته اش گفته «بهبود معیشت مردم، هدف اصلی وزارت خارجه، از موانع تهی و شرایط بین‌المللی دگرگون شد. مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه برای دفاع از منافع و حقوق مردم ایجاد کرد».
او همچنین تأکید دارد «توفیقات فراوانی اعم از عادی‌شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پرفساد و بازگشت درآمدهای حاصله، رفع موانع حمل‌ونقل، ورود ۱۱‌ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی، افزایش گردشگری، توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری از جمله هسته‌ای به دست آمده است».

ظریف همچنین افزود: «آنها که تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای برجام به کار بستند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را تشدید کنند. اما برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست.جرعه جرعه برجام، نشان‌دهنده بی‌ا‌عتمادی جدی ما به آمریکا بوده است. اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت انکارنشدنی دستیابی به این مهم است. اکنون نه‌تنها به‌عنوان یک عضو برجام نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند، بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آن خواهد شد و دست ایران برای اقدامات خود باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام دیده شده است».

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین تأکید کرده: «تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای، به‌ویژه در خلیج‌فارس و جبهه واحد منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم، مهم‌ترین دستور کار ماست. در حوزه دیپلماسی اقتصادی، راهبرد ملی ما تأمین پایدار منافع ملی در محیط ناامن منطقه و جهان است. دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی و جهت‌دادن فعالان اقتصادی است». به گفته او: «حمایت از ورود به بازارهای جهانی برای صادرات، تسهیل تأمین مالی و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت».

نگاهی به سخنان مخالف و موافق ظریف
اما موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی خارجه چه گفتند؟ محمدعلی پورمختار، مخالف ظریف است و گفته: «مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه، نیازمند تدبیر ویژه‌تری است. سفارتخانه‌ها باید فعالیت‌های اقتصادی ایران را در دیگر کشورها ساماندهی کنند؛ اما فعالان اقتصادی از عملکرد سفارتخانه‌ها گلایه دارند. سفرای ایران باید ارتباطات با جهان را ارتقا دهند و ذهنیت منفی مردم و مسئولان جهان را نسبت به کشورمان اصلاح کنند؛ اما دریغ از ذره‌ای اقدام». محمدرضا پورابراهیمی، مخالف بعدی ظریف است و می‌گوید: «امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است و کمیسیون اقتصادی در اختیار وزارت خارجه است و کمکشان می‌کنیم. اگر آقای ظریف در ساختار دیپلماسی اقتصادی، اصلاحات را اعمال کنند، من هم به او رأی موافق می‌دهم». محمدجواد ابطحی نیز در نقد سیاست‌های وزارت امور خارجه گفته: «سیاست خارجی کشور موضوعی نیست که فقط در وزارت خارجه درباره آن تصمیم بگیرند. آقای ظریف مجلس را با خود داشته باشید. برخلاف صحبت‌های آقای روحانی، برجام یک مکانیسم کنترل بر ایران است. وقتی برای آمریکا نقض برجام هزینه‌ای ندارد، چرا این کار را نکند. شما پشتوانه ملت را دارید، جرئت به خرج دهید. ظریف با خنده‌هایش کنار رودخانه کنار برود، یک نفر مانند ابطحی با خشونت خواهد آمد، البته بنده که عددی نیستم». موافق ظریف، حسین رضازاده است و تأکید دارد: «مهم‌ترین دفاع از عملکرد آقای دکتر ظریف، نگاه به تفاوت دیپلماسی در دوره ایشان با گذشته است. اگر انتظار ما موفقیت در عرصه دیپلماسی است، باید ادبیات خود را در داخل کشور اصلاح کنیم. اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف، بهترین دلیل برای رأی اعتماد مجدد به او است. نخستین سفیر زن در زمان او انتصاب شد».
زهرا ساعی نیز در موافقت با ظریف می‌گوید: «ظریف نامی آشنا نه‌تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان است. آقای ظریف نقش تبلیغی دارند و امیدواریم در دوره جدید نیز دیپلمات‌های پرتلاش ما نیز نقش تبلیغی داشته باشند. او فردی است که به استفاده از ظرفیت‌های وزارت خارجه بدون نگاه جنسیتی معتقد است». طیبه سیاوشی، موافق بعدی وزیر پیشنهادی امور خارجه، نیز گفت: «وزارت خارجه کشورمان با ریاست ظریف توانسته با اولویت قراردادن منافع ملی، نظام مقدس جمهوری اسلامی را از شرایط پیچیده و خطرناک عبور دهد. حقوق کارمندان وزارت خارجه در داخل نیز کمترین حقوق در میان کارمندان دولت است که امیدواریم مجلس به این موضوع عنایت ویژه داشته باشد».

دفاع وزیر پیشنهادی/ اقتصاد از برنامه‌هایش مبارزه با قاچاق و پول‌شویی

مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد، در دفاع از برنامه‌های خود گفته: «با تجربه‌ای که از سال‌های طولانی با حضور در اصلی‌ترین مجامع سیاست‌گذاری اقتصاد کشور داشتم و سه دهه حضور در عرصه‌های مدیریت اقتصادی، اینها را به برنامه عملیاتی با اهداف کمّی و اقدامات زمان‌بندی‌شده تبدیل خواهم کرد و تلاش خود را بر اجرائی‌کردن آن متمرکز می‌کنم. با توجه به عملکرد نامناسب این شاخص‌ها در گذشته، خوشبختانه در دولت یازدهم شاخص‌ها بهبود زیادی داشت، ولی باید به‌مراتب در چارچوب برنامه موفق‌تر عمل شود».کرباسیان بر مردمی‌سازی اقتصاد تأکید دارد: «نخستین محور مردمی‌سازی اقتصاد است که برای تحقق آن، بهبود محیط کسب‌وکار و توانمند‌سازی بخش خصوصی در اولویت قرار دارد. او تأکید کرد: کمک خواهم کرد شورای رقابت تقویت شود تا فعالیت‌های انحصاری را تنظیم کند و مانع تنگ‌کردن عرصه رقابت برای بنگاه‌های خصوصی و تعاونی از سوی آنها شود».کرباسیان وعده داد در صورت تصدی این وزارتخانه، از ظرفیت شورای گفت‌وگو به صورت فعال استفاده خواهد کرد. اصلاح و کارآمدسازی نظام تأمین مالی دولت و بنگاه‌های تولیدی، دیگر محوری بود که کرباسیان به آن اشاره کرد. او گفته: «در این زمینه مشارکت در اصلاح نظام بانکی، فوری‌ترین کاری است که در دستور کار خود قرار داده‌ام».وزیر پیشنهادی بردن اقتصاد به اتاق شیشه‌ای را چهارمین محور برنامه‌های خود ذکر کرد و گفت: «اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حوزه اقتصاد، انتشار صحیح اطلاعات اقتصادی، همکاری در اجرای فراگیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، افزایش شفافیت مالیاتی، حسابرسی عملیاتی برای شرکت‌های دولتی و عمومی و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در راستای تخصیص منابع متناسب با سطوح عملکردی و اجرای کامل قوانین مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به‌ویژه قاچاق از مواردی است که در دستور کار دارم».

موافقان و مخالفان چه گفتند
«سیدکمال‌الدین شهریاری» در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: «او نخستین کسی است که دروازه ورود دلارهای غیرنفتی را به کشور باز کرد. آنچه درباره کرباسیان عنوان می‌کنم حاصل ٢٥ سال شناخت از او در حوزه‌های عمل، تجربه و کار است». شهریاری با اشاره به ارائه گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس در زمینه تطبیق برنامه‌های پیشنهادی وزیران با اسناد بالادستی و وظایف قانونی وارتخانه‌ها، تصریح کرد: ١٨ صفحه از این گزارش به برنامه‌ها و استراتژی‌های کرباسیان در برنامه‌هایش اختصاص دارد که حاکی از کمترین انحراف است.

فریده اولادقباد هم در موافقت با کرباسیان گفت: «نقطه عطف تجربیات کرباسیان، اصلاحاتی است که در چهار سال گذشته در گمرک انجام داد که با راه‌اندازی گمرک نوین و سامانه جامع گمرکی، قاچاق کالا را در کشور از ٢٨‌ میلیارد به ١٢‌ میلیارد دلار کاهش داد». او افزود: «کرباسیان دارای مدرک دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی و صاحب ١٦ جلد ترجمه و تألیف کتاب است که نشان از آشنایی او با فضای حاکم بر کسب‌وکار و معادلات جهانی دارد؛ همچنین سوابق تدریس وی نشان می‌دهد از دانش به‌روز در زمینه تئوری‌های اقتصادی برخوردار بوده و با اقتصاددانان ارتباط کاری گسترده ای دارد».

«ولی ملکی» در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: «من هرچه گشتم در برنامه‌های ارائه‌شده آقای کرباسیان چیزی جز نظریه‌پردازی ندیدم، درحالی‌که باید اعداد و ارقام و اهداف کمی ارائه می‌شد تا مشخص شود امروز در چه وضعیتی قرار گرفته‌ایم و باید بعد از چهار سال به کجا برسیم». این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه باید وزیران سالانه به مجلس گزارش عملکرد ارائه کنند، خطاب به کرباسیان گفت: شما چهار سال مسئولیت گمرک را بر عهده داشتید، حداقل باید کارنامه‌ای از گمرک را به ما ارائه می‌کردید. هادی بهدری هم در مخالفت با کرباسیان گفت: «برنامه مسعود کرباسیان دارای مطالب خوبی است، ولی اهداف کمی ندارد و اگر برنامه به‌صورت نقشه راه چهارساله باشد، به‌راحتی می‌توان کنترل کرد. در برنامه از لحاظ رقم و عدد مشخص نشده که چه میزان قرار است قاچاق کاهش یابد».رسول خضری هم به‌عنوان مخالف با اشاره به آنکه در سال ٩٠ و ٩١ قبل از تشکیل دولت یازدهم شاهد اختلاس‌های سه‌هزار‌میلیارد دلاری در غرب و شمال غرب کشور بودیم که همچنان بلاتکلیف است، گفت: «انتظار داریم کرباسیان به‌صورت شفاف بیان کند چقدر می‌تواند پیگیر این موضوع‌ها باشد».

 

قاضی‌زاده‌هاشمی. وزیر پیشنهادی بهداشت/ در تولید داروهای کمیاب خودکفا شدیم
قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح برنامه‌های خود گفته «برنامه‌هایی مانند طرح تحول سلامت قابل ارائه به جامعه جهانی است. در دولت یازدهم گردوغبار کم‌توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد. دولت یازدهم ۵۶ درصد از هزینه‌های سلامت مردم را درحال‌حاضر پرداخت می‌کند، درصورتی‌که در دولت گذشته کشور ما در این حوزه جزء ۴۰ کشور آخر دنیا بود. در سه سال گذشته، ۲۴‌ هزار تخت بیمارستانی به بهداشت و خدمات کشور اضافه شده است».

قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، خطاب به نمایندگان افزود «شما یادتان می‌آید که در دولت قبلی، بسیاری از مردم به درِ همین مجلس می‌آمدند و تقاضای کمک‌های دارویی می‌کردند. اکنون ما در تولید داروهای کمیاب خودکفا شده‌ایم و این اقلام از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است. تولید دارو در داخل نسبت به بازار خارجی ۶۰ درصد است. این یعنی حمایت از تولید داخلی، صادرات ما نیز به دوبرابر زمینه دارو افزایش پیدا کرده است».قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به مشکلات در حوزه دارو گفت: متأسفانه حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده و در دوره‌های گذشته نیز همیشه چندین مسئول در حوزه دارو تغییر می‌کرد و شاهد تحقیق و تفحص‌های زیادی بودیم، اما در این دولت در حوزه دارو موفقیت‌های زیادی داشتیم. در ضمن شخص خود من نیز نسبت به فساد بسیار حساس هستم؛ بنابراین اگر کسی موردی دارد باید به دستگاه قضائی مراجعه کند. همچنین شرکت‌هایی که نامبرده شد در دولت گذشته تأسیس شده‌اند. او در توضیح درباره موضوع لنز داخل چشمی گفت: «این مطلب به من برمی‌گردد، خوشبختانه حقوقی که در این دولت از دانشگاه گرفتم سه‌میلیون‌و ۷۰‌ هزار تومان است؛ یعنی همان حقوق‌های نجومی که شما می‌گفتید و همه‌جا درباره آن صحبت کردید. خدا را شاکرم که به هیچ کار اقتصادی جز کار خود نپرداخته‌ام. نه در زمین و نه در ساخت‌وساز. از طرفی فرزندان و خواهر و برادرهایم هیچ‌کدام راه وزارت بهداشت را نمی‌دانند. فقط یکی از برادرانم به‌عنوان نماینده اسبق مجلس برای رسیدگی به کار مردم در وزارتخانه حضور پیدا می‌کند».

موافقان و مخالفان
غلامرضا تاجگردون اما در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: «یک‌بار دیگر بیایید مراکز درمانی و بیمارستانی را مرور کنید که چه مشکلاتی داشته و اکنون در چه شرایطی است. برنامه‌های آقای هاشمی را مطالعه کنید، حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد. بنده افتخار می‌کنم که اعلام کنم در آخرین گزارشی که از دیوان محاسبات در تفریغ بودجه سال ۹۴ در صحن مجلس ارائه شد، تقریبا خطا از حیث عملکرد در این حجم سنگین منابع در بهداشت و درمان نداشتیم».

 

احمد بیگدلی هم در موافقت گفت: «با تلاش‌های شبانه‌روزی آقای قاضی‌زاده‌هاشمی، وزارت بهداشت در بین ۲۱۰ وزارتخانه کشورهای مختلف نوزدهم شد، کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسید، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی تأسیس شد، تعداد تخت‌های اورژانس افزایش یافت، زیرمیزی از بین رفت و تنها ۳۰ درصد از بیماران به بیرون از بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند». مرتضی خاتمی هم در موافقت گفت: «همچنین یک‌چهارم کل تخت‌های موجود به تخت‌های بیمارستانی اختصاص یافته و ایشان بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری به ۶۰۰ شهر و روستا داشته است». علیرضا بیگی اما در مخالفت با انتقاد از اجرائی‌نشدن نظام ارجاع و بیمه تکمیلی گفت: اگر این موارد قبل از طرح تحول سلامت اجرائی می‌شد، شاهد هزینه‌های کمرشکن و بدهی بالغ بر ۱۲‌هزار‌میلیاردتومانی دولت نبودیم. علیرضا بیگی گفت: «سؤال ما این است که چرا قول خود را مبنی‌بر پیگیری اقدامات معاون غذا و داروی خود عملیاتی نکردید. آیا این معاونت شرکت وارد‌کننده یا تولید‌کننده است، براساس مستندات ما، شرکت روناج برای او و بستگانش است و شما هنوز پیگیری نکرده‌اید. چه کسانی پشتیبان چنین اقداماتی هستند؟ همچنین سؤال دیگر این است که نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشم آلکان برای چه کسی است؟» ولی ملکی هم در مخالفت با بیان اینکه ٨٩ درصد از متخصصان، کارکرد هاشمی را فاقد عملکرد می‌دانند، خطاب به او گفت: «آقای هاشمی شما تحمل مخالف را ندارید و بلافاصله در برابر مخالفان واکنش از خود نشان می‌دهید».ملکی با بیان اینکه پرداخت‌های پزشکان در مناطق محروم با تأخیری یک‌ساله انجام می‌شود، گفت: «شاید درآمد این پزشکان برای کسانی که درآمدهای آن‌چنانی دارند مهم نباشد، اما یادمان نرود که این پزشکان درآمدی جز این ندارند».سیدهادی بهادری هم در ادامه صحبت‌های مخالفان گفت: «تفاوت میان حقوق پزشکان با پرستاران و حتی تفاوت حقوق پزشکان با تخصص‌های مختلف وجود دارد. ما برای تأمین منابع بیمه سلامت نگران هستیم و در برنامه پیشنهادی آقای هاشمی درخصوص اینکه چگونه منابع اجرای بیمه سلامت بعد از این تأمین می‌شود، ندیدیم».محمدقسیم عثمانی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفته: «در بخش بهداشت از دکتر هاشمی گله داریم، چراکه تفاوت و برتری در بخش درمان را شاهد بودیم؛ تحولی که در بخش درمان بود، اما در بخش بهداشت وجود نداشت». عثمانی گفت: «باید نگاه‌ها به پرداخت حقوق و مزایای بدنه بهداشت اصلاح و تعدیل شود تا در نهایت این امر منجر به رضایتمندی مضاعف مردم شود».

روزنه‌چندان سخت وزير کار در بهارستان / برنامه ملي فقرزدایی و حمايت از محرومان
علي ربيعي، وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در تشريح برنامه‌هاي خود گفت: «توانمندسازي، مهارت‌سازي، توسعه مهارت انساني و صيانت از منابع مادي و حفظ کارگاه‌هاي اجتماعي و توسعه تعاون، فرهنگ و تأمين اجتماعي چندلايه، جزء برنامه‌هاي ما بود که با تمام اينها، قصد امحاي فقر مطلق را داشته‌ام که اين موضوع مورد تأکيد رهبري نيز بود. نظام تأمين اجتماعي چندلايه، بيمه، صندوق‌هاي بازنشستگي و حتي برنامه اشتغال که بعدا راجع به آن صحبت مي‌کنم، مؤثرترين کارهاي ماست که مي‌توانيم با برنامه‌ريزي و کمي سرمايه‌گذاري، آنها را انجام دهيم و فقر مطلق را امحا کنيم». او افزود: «برنامه ملي فقرزدايي و برنامه جامع حمايت از محرومان، با تکيه بر آسيب‌هاي اجتماعي و برنامه حمايت از مناطق محروم با تکيه بر منطقه‌گرايي، ازجمله برنامه‌هاي ماست». ربيعي در ادامه گفت: «من در همين‌جا از آقاي لاريجاني تقاضا مي‌کنم با توجه به اينکه ما آمادگي انجام اين کارها را داريم، کارگروه مشترکي براي مسئله فقر تشکيل شود که سرافرازانه بگوييم نتيجه آن ازبين‌بردن مسئله فقر شده است». ربيعي يادآور شد: «مهم‌ترين برنامه من در حوزه فقر، کاهش انواع فقر است. با همه توان طرح سلامت را اجرا مي‌کنم و نمي‌گذارم هيچ‌گاه زمين بماند.

 

اين اشکالات مربوط به کمبود امکانات است. هيچ ساختاري بدون اشکال نيست. شايد ما به دليل تشنگي که در اين زمينه‌ها داشتيم، سريع عمل کرديم». وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به بحران صندوق‌ها، تصريح کرد: من دراين‌باره زياد نمي‌خواهم حرف بزنم. من از آقاي لاريجاني مي‌خواهم جلسه‌اي را دراين‌باره بگذاريم و مسائلي را ارائه کنم. البته در مجلس دراين‌باره توضيحاتي را داده‌ام». وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه سياست‌هاي حمايتي بايد جايگاه حمايتي داشته باشند، ابراز كرد: با صندوق‌هاي بيمه‌اي نمي‌توان جايگاه جماعتي را ديد و فراهم کرد. ما مطالعات عميقي کرديم و از سازمان‌های بين‌المللي مانند آي‌ال‌او و افراد تحصيل‌کرده، کمک گرفته‌ايم». ربيعي با اشاره به رايزني‌هاي خود با وزراي کار چند کشور، اظهار كرد: «من با وزير کار چند کشور صحبت کردم. آنها گفتند ما اول مهارت را افزايش داديم. ما در اين زمينه مشکل داريم. در کشور ما فقط ١/٤ يا چهار دهم درصد را در حوزه فني و حرفه‌اي خرج مي‌کنيم. بايد با کمک شما، طرح هر ايراني يک مهارت و هر روستايي يک مهارت را دنبال کنيم. ما با ستاد کل براي سربازخانه صحبت کرديم و دنبال آن رفتيم تا مهارت را به دستگاه‌ها ببريم».

مخالفان و موافقان وزير کار
روز گذشته، فرصت آن نبود تا محمود حجتي‌نجف‌آبادي، وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي، پشت تريبون بيايد و در نيم‌ساعت برنامه‌هايش را ارائه کند. با‌اين‌حال، برخي موافقان و مخالفان او نکاتي را در صحن مطرح کردند. فرج‌الله رجبي در مخالفت با ربيعي گفته: «جناب آقاي ربيعي پيامک‌هاي زيادي از جبهه کارگري آمده که خواستند در جهت موافق شما صحبت کنم که شرمنده‌ آنها هستم. در وزارتخانه شما با چند چالش اساسي روبه‌رو هستيم که بخشي فراجناحي است و بايد از مجموع هيئت دولت ورود پيدا کنند. بحث اول، بي‌کاري است. بحث بي‌کاري را نمي‌شود از وزارت کار خواست، به ‌دليل اينکه پارامترهاي کنترل‌کننده آن، فراتر از وزارتخانه شما است. برنامه صريح شما براي اينکه مطالبات تأمين اجتماعي را از دولت بگيرید، چيست؟».امير خجسته، مخالف بعدي است: «مخالفت من، با برنامه‌هاي وزير پيشنهادي است. بازنشستگان ما وضعيت بدي دارند و بايد آنان را از اين شرايط خارج کنيم. آيا حقوق بازنشستگي آنان متناسب با تورم است؟ در خارج، وقتي بازنشسته مي‌شوند، تفريح مردم آغاز مي‌شود. در اينجا، وقتي فردي بازنشسته مي‌شود، عزا مي‌گيرد که باید چه کار بکند؟».محمدصادق حسني‌جورياني، موافق ربيعي است و مي‌گويد: «اگر ربيعي وقت بيشتري صرف نمايش کارهايش مي‌کرد، درصد کمتري مردد به رأي‌دادن به او بودند؛ چراکه او کارهاي زيادي کرده است». فريد موسوي نيز در همين زمينه تأکيد دارد: «٧٠ درصد سرمايه شرکت‌هاي تابعه صندوق‌هاي بازنشستگي در بورس، در دسترس است. فعال‌سازي بسياري از بنگاه‌هاي تعطيل و نيمه‌تعطيل در دوره چهارساله وزارت ربيعي شکل گرفته است. بازدهي سرمايه‌گذاري در صندوق بازنشستگي نسبت به چهار سال گذشته ٣٠٠ درصد افزايش يافته. سود خالص تلفيقي مجموعه شستا حدود ٩٠ درصد افزايش داشته است».محمودي‌شاه‌نشين نيز در موافقت با ربيعي گفته: «من و ربيعي نوجواني خود را در محله جواديه گذرانده‌ايم. ربيعي در آن دوران در کوره‌هاي آجرپزي کار کرده است. از ربيعي پرسيدم مهم‌ترين کاري که در دوره وزارت انجام داديد، چه بود؟ پاسخ داد: صدور شناسنامه اقتصادي الکترونيکي براي ٢٣ ميليون خانوار. در اين شناسنامه، اطلاعات لازم براي تصميم‌گيري حمايتي مشخص شده است. در چهار سال گذشته، ربيعي ٥٠٠ ميليون تومان حقوق و حق جلسه خود را به حساب تأمين اجتماعي واريز کرده است».

مخالفان وزير جهاد کشاورزي
صديف بدري، نماينده مردم اردبيل، در مخالفت با محمود حجتي، وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي، با بيان اينکه واردات محصولات تراريخته بدون ضابطه در حال انجام است، گفته: «مصرف بي‌رويه کود و سموم شيميايي، موجب به‌خطرافتادن سلامت مردم و بي‌رغبتي کشورهاي همسايه براي خريد توليدات کشاورزي ايران شده است. براي توليد سيب‌زميني که سالانه ٥,٢ ميليون تُن است، نه براي بازار داخلي و نه براي بازار خارجي، هيچ برنامه‌اي وجود ندارد. آقاي حجتي آيا خبر داريد قيمت سيب‌زميني کيلويي ٥٠ تومان هم از کشاورزان خريداري نمي‌شود؟ آيا مي‌دانيد مواد اوليه پنبه کارخانه سبلان پارچه، از کدام کشور آسيايي وارد مي‌شود؟ آيا خبر داريد هندوانه توليدي کشاورزان اردبيلي به دليل نبود مشتري، دور ريخته مي‌شود؟» مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود هم حجتي را در حوزه کشاورزي موفق ندانست و گفت: «وزرا بايد نحوه اجراي قانون برنامه را جزء برنامه‌هاي کاري‌شان به مجلس اعلام مي‌کردند. آقاي حجتي طبق گفته خودتان در برخي کشورها، ۵۰ درصد ارزش بخش کشاورزي به‌عنوان يارانه پرداخت مي‌شود. آيا شما پنج هزار ميليارد تومان طلب کشاورزان را پرداخت کرده‌ايد؟ آيا پول چاي‌کاران که دست‌هايشان پينه بسته را پرداخت کرده‌ايد؟ با آنها دست بدهيد، آيا پول سرمازدگان برف در استان گيلان را پرداخت کرده‌ايد؟ پاسخ منفي است. به جاي آن خيلي راحت از ترکيه و مصر پرتقال وارد کرديد. او اضافه کرد: براي من جاي سؤال است، حجتي مهندس راه و ساختمان است و قير و بتون را مي‌شناسد، آيا کشاورزي کشور را هم مي‌تواند اداره کند؟ آيا قحط‌الرجال است؟ حجتي در تعهد نمره بسيار بالايي دارد اما در تخصص نه».

موافقان وزير جهاد کشاورزي
فريدون احمدي در موافقت با محمود حجتي گفت: «حجتي با وجود خط و خطوط سياسي، سياسي‌کار نيست. از شما خواهش مي‌کنيم تعداد مديران بازنشسته خود را کاهش دهيد، خيلي از اين افراد نمي‌توانند يک بنگاه پنج‌نفره هم اداره کنند اما در بدنه دولت مي‌مانند. در پاسخ کساني که مدرک تحصيلي حجتي را زير سؤال مي‌برند بايد بگويم که موضوع آب زيرمجموعه رشته عمران است و از اين موضوع سردرمي‌آورد». حسن‌پور بيگلري هم در موافقت با حجتي گفت: «حجتي از وزراي خوب کابينه دولت روحاني است که من نگران ازدست‌دادن او هستم. او به دنبال جنجال‌سازي نيست و قصد ندارد ذهن مردم را مشوش کند. خدمات آقاي حجتي را بايد از کشاورزان پرسيد، آيا کسي هست که در دورترين روستاي کشور حجتي را نشناسد؟ امروز بانک کشاورزي به عنوان پيشروترين بانک در صنعت کشاورزي کار مي‌کند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *