آخرین اخبار

چرا معاونت سیاسی استانداری گیلان باید تغییر کند؟

همه قراین و شواهد نشان از وضعیت نامطلوب و نامساعدی در زمینه مسایل سیاسی اجتماعی در استان گیلان دارد

اشتراک گذاری
01 آبان 1396
23 بازدید
کد مطلب : 35220

اسپرو- با تغییر در مدیریت أرشد استانداری گیلان، انتظار همگان این است که تغییر و تحولات اساسی و مثبتی برای بهبود و ارتقای فضای سیاسی اجتماعی استان گیلان رخ دهد، زیرا مردم بر اساس آرای قاطع و چشمگیر خود به دولت اعتدال در انتخابات اردیبهشت ۹۶، توقع دارند که تغییر و بهبود را در استان خود نیز مشاهده کنند و به بسیاری از مشکلات و نابسامانی ها پایان داده شود. بر این اساس تغییر در تیم مدیریتی استانداری نیز از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود؛ زیرا در واقع هر یک از معاونین و مدیران استانداری عامل و نماینده ی دولت تدبیر و امید محسوب می شوند.

پیش از این بارها در یادداشت های مکرر به نقد و تحلیل عملکرد معاونت سیاسی اجتماعی استانداری گیلان پرداختیم و دلایل عدیده ای را برای اثبات عملکرد ضعیف و ناموفق این معاونت در گیلان برشمردیم. انتظار مردم گیلان از این معاونت همان انتظاری است که از دولت تدبیر و امید و وزارت کشور این دولت دارند. اما متأسفانه نه تغییری در روند امور را شاهد بوده ایم و تغییری را در این جایگاه! اینک لازم است یک بار دیگر

دلایل ضرورت تغییر معاونت سیاسی استانداری گیلان را به عرض مسئولین دولتی و بویژه استاندار محترم استان گیلان برسانیم:

۱- این معاونت در طول مدت تصدی این جایگاه، هیچگاه خود را ملزم به ارائه گزارش عملکرد و پاسخگویی نسبت به مردم و رسانه ها نمی داند و درباره بسیاری از مسایل مهم کشور و استان موضع و تحلیلی ارائه نمی کند! متأسفانه تا کنون مسئولین و مبادی نظارتی و نیز رسانه ها این بحث را به جد مطرح نکرده اند که آیا معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری گیلان بر اساس شرح وظایف این معاونت و واقعیت های ملموس و مستند در استان در چهار سال گذشته، عملکرد موفق و قابل قبولی داشته است یا خیر؟ در طول این مدت هیچ گزارش شفاف و مستندی از عملکرد معاونت سیاسی استان منتشر نشده است! مصاحبه یا سخنرانی قابل توجهی از این معاون محترم شنیده نشده و نمی دانیم سرانجام چه زمان به پرسشها، انتقادات و مطالبات مردم پاسخ خواهند گفت؟!

۲٫ در طول مدت استقرار دولت یازدهم و دوازدهم، انتظار همگان این بود که در مدیریت سیاسی اجتماعی استان(در سطح فرمانداری ها و بخشداری ها) شاهد حضور مدیرانی باشیم که همگام با مردم به برنامه ها و سیاست های دولت تدبیر و امید باور و التزام داشته باشند؛ اما متأسفانه غیر از چند جابجایی بیهوده و بی تأثیر اتفاق فرخنده ای در این زمینه رخ نداد و بسیاری از مدیران سابق که نقشی خنثی یا نامناسب در گذشته داشتند، با تغییر رویکرد ظاهری، همچنان در پست های خود باقی ماندند و با همان شیوه های گذشته مانع از تحقق مطالبات مردم شدند.

۳٫ بسیاری از نخبگان، فعالان سیاسی و مدنی و رسانه های استان که امیدوار بودند در فضای جدید در کمک به اهداف دولت اعتدال نقس آفرینی کنند، در اثر غفلت و بی توجهی معاونت سیاسی استان همچنان در انزوا و حاشیه ماندند و این خود سبب رکود و انفعالی آسیب زا در سطح استان شده است. وضعیت کنونی و درد دل ها و انتقادات این طیف اجتماعی خود گواه این واقعیت تأسف انگیز است!

۴٫ در جریان فعالیتهای انتخاباتی طرفداران جریان اعتدال و اصلاحات در اردیبهشت ۹۶، و یا پیش و بعد از آن شاهد برخوردهای نامناسب از سوی تندروها نسبت به مجامع و فعالیت های قانونی بودیم که در کمال تعجب هیچگونه واکنشی اعتراضی یا بازدارنده از سوی معاونت سیاسی و برخی مدیران سیاسی شهرهای استان نسبت به این اقدامات غیرقانونی صورت نگرفت.

۵٫ تاکنون هیچ برنامه ای از سوی معاونت سیاسی اجتماعی استانداری گیلان برای ارتقای فضای سیاسی استان و جذب و مشارکت همه ی نخبگان و فعالان سیاسی، تدوین و اعلام نشده است!
چرا این معاونت تا کنون نتوانسته دیدگاهها، برنامه ها و سیاستهای دولت اعتدالگرای دکتر روحانی در ابعاد مختلف را در مقابل ابهامات، پرسشها و انتقادات، تبیین و تحلیل و تشریح نماید؟

۶٫ چرا این معاونت تا کنون نتوانسته است اقدامات مؤثری را جهت زمینه سازی برای فعالیت مطلوب احزاب و تشکل های سیاسی استان و نظارت بر فعالیت آنها انجام دهد؟

۷٫ چرا معاونت سیاسی استان نتوانسته است در زمینه تحقق سیاست های عمومی و برنامه های دولت، مجموعه ی فرمانداری های استان و مبادی ذی ربط را، در رویدادهای سیاسی و برنامه های اجتماعی در سطح استان هماهنگ و هدایت نماید؟!

۸٫ چرا این معاونت تاکنون برای رشد و ارتقای فضای سیاسی استان و جذب مشارکت حداکثری نخبگان و فعالان سیاسی و رسانه ها، و بهره گیری از ظرفیت ها و نظرات راهبردی آنان برنامه هایی را تدوین و عملیاتی نکرده است؟

 

۹٫ آیا اصولاً اقدامات و تلاشی توسط این معاونت، برای اصلاح ساختار مدیریت سیاسی استان در سطح فرمانداری ها، بخشداری ها و غیره) بویژه در مورد آن دسته از مدیران که اعتقاد و نسبتی با جریان اعتدال و اصلاحات نداشتند، صورت گرفته است؟ یا همه چیز به قرار و قاعده سابق است؟

۱۰٫ چرا تاکنون اقدامات مثبت و تأثیرگذاری در زمینه ی اصلاح یا پیشگیری از ظهور پدیده های نامطلوب اجتماعی( مانند: فقر، اعتیاد، بیکاری، مهاجرت، افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، افزایش جرایم و بزه ها، افزایش میزان افسردگی، خودکشی ها، وضعیت نابسامان ساخت و سازها و تخریب منابع طبیعی، مهجوریت و انزوای نخبگان و شخصیت های ذی نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان و دهها پدیده و مشکل آسیب زای دیگر) صورت نگرفته است؟ و اگر اقداماتی شده، چرا تاکنون گزارشی از آن به مردم ارائه نشده است؟

لازم به ذکر است که برخی از گزارشها یا آمار و ارقامی که توسطی برخی مراجع غیررسمی منتشر شده است، منطبق با واقعیت های سیاسی اجتماعی استان نیست و توسط هیچیک از مراجع رسمی و نهادهای مردمی تأیید نشده است!

همه قراین و شواهد نشان از وضعیت نامطلوب و نامساعدی در زمینه مسایل سیاسی اجتماعی در استان گیلان دارد و نشان می دهد که متأسفانه اهداف و برنامه های سیاسی اجتماعی دولت اعتدال در استان گیلان تحقق نیافته و معاونت سیاسی استان در این زمینه عملکرد ضعیف و ناکارآمدی را از خود نشان داده است! در طول دوره ی مدیریت سیاسی کنونی، هیچ نشانی از مدیریتی قدرتمند و مجرب و کاملاً معتقد و پایبند به اهداف و رویکردهای دولت اعتدال یافت نشده است! این فرصت سوزی ها و در جا زدن ها عواقب سوئی را برای استان در پی خواهد داشت و سبب جاماندگی و خسارت های زیادی برای استان گیلان خواهد شد. این در شرایطی است که باید مردم و فضای استان گیلان را برای برداشتن گام های مهم و بلندی در مسیر رشد و توسعه آماده کرد و به استقبال روزهای دشوار و سرنوشت ساز آینده رفت.

با توجه به سابقه و عملکرد معاونت سیاسی استانداری گیلان و میزان توانمندی ایشان و تداوم وضعیت کنونی نمی توان انتظارات و مطالبات مردم و اهداف نظام را در گیلان تحقق بخشید! این رکود و نابسامانی در وضعیت سیاسی و اجتماعی استان تنها با یک تغییر مدبرانه و آگاهانه در مدیریت سیاسی استان مرتفع خواهد شد و نشاط و پویایی و بهبود فضای سیاسی و اجتماعی را به استان باز خواهد گرداند. هر گونه اهمال و قصور در اصلاح این بخش مهم از مدیریت استان از دید مردم و ناظران سیاسی و رسانه های جمعی، پنهان نخواهد ماند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *