آخرین اخبار

«از حمام های خزینه ای تا تلگرام»

وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی می گوید به مدیر اپلیکیشن تلگرام هشدار داده در صورتی که این اپلیکیشن به خواست مردم احترام نگذارد و کانال تروریستی را حذف نکند فعالیت آن در جمهوری اسلامی متوقف خواهد شد.

اشتراک گذاری
19 دی 1396
74 بازدید
کد مطلب : 39005
اسپرو-  از یک سو 40 میلیون کاربر تلگرام درایران بیش از 10 روز است که با اسلحه فیلتر شکن به جنگ و آزادسازی شبکه اجتماعی پر مخاطب دنیا رفته اند و از سوی دیگر صدها مقام روحانی و غیر روحانی که خود از مزایای و مواهب تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی تا چند روز پیش بهره­مند بوده در فضایپسا درگیری” ماه جاری که تاکنون مسئولین اطلاعاتی و امنیتی منشاء و بانیان آن را همانند خیلی از مسائل دیگر به طور شفاف رونمایی نکرده اند ولی در تریبون های مختلف در مذمت آن خیلی ها نوحه سرایی کرده اند.

 

گرچه سابقه تکنولوژی های ساده و پیچیده در یکصد سال اخیر در ابتدا مورد مذمت  متدینین قرار گرفته ولی پس از گذر زمان و آب از آسیاب افتادن و یاظهور تکنولوژی برتر به فراموشی شده است. ماجرای خزینه و دوش حمام، غسل ترتیبی و ارتماسی تا پدیده نوظهور تلگراف، تلفن، رادیو، گرامافون، تلویزیون، ویدئو و ماهواره که دارندگان آن بعضاً متهم به خروج از دین نیز می شدند. تا اخیراً که موضوع تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و چه بسا بعدها تکنولوژی برتر آینده که معلوم نیست دارندگان آن چه عقوبت و مکافاتی را باید تحمل کنند. تلگرام این شبکه محبوب ایرانیها که سبب رونق کسب و کار صدها هزار ایرانی و هزاران بنگاه کسب و کار در فضای مجازی و تسهیل گر امور جاری در حوزه های مختلف تحقیق، پژوهش، آموزش و تبلیغ ادیان و مذاهب و کارکردهای صحیح زندگی گردیده به علت عدم درست استفاده کردن برخی از کاربران همانند سایر جرایم و ابزارآلات مورد هجمه بی محابا و غیر کارشناسی عده ای قلیل قرار گرفته است.

 

امروزه به علت برخی از بدآموزی ها که ممکن است هر یک از ابزار تولیدی بشر از آن برخوردار باشد بخشی از اندیشه های اقلیت کوچک را مقابل افکار اکثریت قاطع قرار داده است. در حالی که همین ابزار در 4 گوشه دنیا با کمترین آثار سوء مورد استفاده صحیح کاربران، مقامات و مسئولین کشورها قرار گرفته. سوال اساسی این است آیا اصل شبکه های اجتماعی باعث راهپیمایی اعتراضی مردم ایران قرار گرفته؟ و یا عملکرد و کارکرد سوء مسئولین و تحریک بلندگوها سبب عکس العمل جوانان و فرزندان این کشور شده است و یا تحریک افکار و اندیشه ها و جلسات مخالفین رئیس جمهور این قیصریه را به آتش کشیده است؟ اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی در جغرافیای این جهان پهناور زودتر از ایران حضور پیدا کرده اند چرا که این شبکه های اجتماعی در ژاپن، چین و سنگاپور موجب شورش های اجتماعی نمی شوند؟ آیا کارکرد این شبکه های اجتماعی در ایران استثنا است؟ یا عملکرد و کارکرد نهادهای حکومتی در ایران دارای نقص و عیب است؟

عتاب و خطاب قریب 50 هزار نفر شرکت کنندگان در دهها شهر به فرضی که دست نشانده آمریکا، عربستان و از تخم و ترکه صدام بوده نیازمند تنبیه 40 میلیون ایرانی است؟ آنانی که شبانه روز در بلندگوهای خود جوانان و مردم کشورمان را دشمن یا عناصر دشمن خطاب می کنند. چرا باید عملکرد و کارکرد خود را در ترازوی عدل الهی قرار ندهند؟ که چطور دشمن شما در آن طرف لنگه دنیا و جوانان شمارا از دست شما ربوده و شما در این 40 سال و با داشتن بیش از 100 هزار مسجد، حسینیه، امام­زاده، رسانه مطبوعات، صدا وسیما، دانشگاه، مدرسه و حوزه­های علمیه از پس این لشکر بی دین برنیامده اید؟

رهبر معظم انقلاب خطاب به شما که خود را نماینده شان می دانید در تاریخ 20/7/1391 می فرمایند: «رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید یاد بگیرید، می توانید یک حرف درست خود را به هزار مستمعی که شما آنها را نمی­شناسید برسانید. این فرصت فوق العاده است مبادا این فرصت ضایع شود.اگر ضایع شد خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد» سیاست زدگی فصلی و سطحی نگری آنانی که چند دهه گذشته با کارکرد ناصحیح خویش باعث شده اند فاصله جوانان با مبانی و تئوری های اولیه جمهوری اسلامی و اندیشه های حکمرانی خوب و حکومت مداری متعالی عمیق نمایند و به جای زخم زبان و تحقیر دائمی مردم خویش و با انگ مستمر فتنه و فتنه گر باید به پیامدهای حال و آینده کلامی خویش اندیشه نمایند. رشد فزاینده فرهنگ خود محوری نابرابری های جنسی، دینی، مذهبی و تصویب قوانین تبعیض آمیز در مجلس شورای اسلامی به کیفیت روابط بین حکومت و شهروندی لطمه فراوان زده است. جامعه مدنی در هنر تئوری های “نوگرایی” و “فرانوگرایی” از بازیگران اصلی حکومتگری به حساب می آیند. پس زدن نهادهای دانشگاهی و پژوهشی، رسانه های خرد گرا ، سازمان های مدنی ، احزاب سیاسی و عدم شراکت واقعی جوانان و نسل جوان در حکومت­گری، سرمایه اجتماعی فرهنگی جامعه را که همانا احساس و روح اعتماد جامعه را با چالش بزرگ، روبرو کرده است. نبود اعتماد، تخریب گروه های مرجع ، سیاستمداران محبوب، سبب ایجاد موانع بر سر راه شراکت بازیگران اصلی حکومت با عامه مردم گردیده است. تادیر نشده و برای استقرار حکومت رانی خوب همه تلاش کنیم. منتقدین و مخالفین و دگر اندیشان را با توهین، اهانت و به برچسب های ناچسب حواله نکنیم. و برای تعالی پایدار جامعه مطلوب « دکترین مهدویت » را که همانا تعالی جویی (اخلاق گرایی) عدالت گرایی ، حق گرایی، پاسخگویی ، دانش گرایی، نظارت پذیری (انتقاد پذیری)، فساد ستیزی، حق مداری و  کمال جویی را جایگزین خودکامگی، خشونت گرایی زبانی، فقر گرایی و قانون گریزی کنیم.

رسانه مستقل چشم بیدار و وجدان جامعه است. تلفن همراه اینترنت ابزار تعالی بخشی برای مطالبه گری جامعه است. محدود سازی دسترسی گردش آزاد اطلاعات هیچگاه موجب کاهش فشار و یا تضمین کننده امنیت جامعه نخواهد بود بلکه جری ساختن حوانان و نخبگان کشور خواهد شد.

صاحبان واقعی جامعه مردم هستند و مسئولان وکیل جامعه هستند و وکیل در همه تصمیمات باید بر رای و نظر موکل خویش عمل نماید. ملت و نظام باید حساب اندک قلیل را که با آتش زدن پرچم ملی،مساجد، حسینه ها و سرمایه های مردم با اعتراض مدنی سازگاری ندارد و چه بسا موجب انسداد سیاسی و امنیتی شدن جامعه می شود را با منتقدین که رفتار مدنی از خود نشان می دهند جدا کنند. امنیتی کردن جامعه از انقلاب مشروطه تا کنون هیچگاه به نفع هیچ جریان سیاسی نبوده و نخواهد بود. روان لرزه های سیاسی را باید با سازه های مدنی و با اجرای بدون تنازل قانون اساسی استحکام بخشد .

فیلتر کردن تلگرام نهادهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کسب و کار مردم را دچار مشکل کرده و جز نارضایتی هیچ عاید دیگری را نصیب کشور نمی کند. امروزه که اعتماد کالایی نایاب است در صورت تداوم فیلتر تلگرام، مردم به ناچار به سمت فیلتر شکنهایی که دسترسی آن سهل و آسان است روی خواهند آورد و به دلیل نبود« آپ های ایرانی » به « آپ های بیگانه » تکیه خواهند کرد. کاشکی در برخی از مقاطع برخی از بزرگان یا کمتر حرف بزنند و یا اصلا سکوت کنند تا ببینند و شاهد باشند که حرف نزدن های آنان چقدر آرامش در جامعه ایجاد می کند و به قول کارگردان و فیلمساز انتخاباتی جناب قالیباف. کاشکی به جای فیلترکردن تلگرام صدا و سیما را فیلتر می کردند تا آرامش جایگزین تنش در جامعه می شد.

عالم جلیل القدری در سطح بین المللی می فرمایند: اینترنت “لجن زار” است.محترمی در سطح ملی می­فرمایندنگذاریم این شیاطین برگردند ». عزیزی در سطح شهرستان می فرمایند:« فضاهای مجازی را باید خفه کنیم ». این سه جمله و کلمات قصار را که قابل احترام هستند و هر یک از این عالمان تا همین چند روز پیش در آن حال و هوا و فضای مجازی که خود طی طریق می نموده اند باید چگونه تحلیل و تفسیر نموده ؟ و این همان ماجرای دوش حمام های عمومی و خزینه عهد قجری و پهلوی اول نیست؟ باید بزرگان دینی یکبار دیگر نگاه مقام معظم رهبری را در خصوص فضای مجازی بازخوانی نمایند. شبکه های اطلاع رسانی و خبری با شبکه های اجتماعی از دو جنس متفاوت هستند و هنر حوزه های علمیه و دانشگاه ها در آن است که با همت متخصصان معایب این «آب های بیگانه» را مرتفع نمایند.

رضا کاظمی تکلیمی

مدیر مسئول هفته نامه شکوفه های زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *