آخرین اخبار

طغیان مگس زیتون باغات قدیمی بر کمیت این محصول بی تاثیر است

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باغات قدیمی زیتون گیلان در کمیت و کیفیت این محصول استان تاثیر چندانی ندارند.

اشتراک گذاری
10 آبان 1397
61 بازدید
کد مطلب : 44506

 

اسپرو- لیلا بذرکار با اشاره به اینکه زیتون‌کاران گیلانی هم اکنون در باغات زیتونشان در حال برداشت این محصول هستند، گفت: امسال سال آور زیتون است و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 21هزار تن زیتون در گیلان تولید شود.

وی افزود: 55درصد زیتون امسال از نوع کنسروی و مابقی از نوع رقم روغنی است.

بذرکار ادامه داد: سطح زیر کشت باغات زیتون گیلان که بخش عمده آنها در شهرستان رودبار است، به مساحت 8هزار و 220هکتار است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: وضعیت کمی و کیفی تولید زیتون در استان خوب است و تهدید این محصول به دلیل آفت مگس زیتون در باغات قدیمی که از سوی برخی رسانه‌ها اعلام شده بود،کاملا تکذیب می شود.

وی خاطرنشان کرد:محصول باغات قدیمی زیتون که مساحت شان 2هزار هکتار است و به طغیان مگس زیتون دچارند، تاثیر چندانی در کمیت و کیفیت زیتون استان ندارد.

بذرکار تصریح کرد: باغداران زیتون، باغات قدیمی که اغلب کشاورزان مسن هستند، هیچ تمایلی به جایگزینی ارقام و هرس باغاتشان ندارند و به شدت مقاومت نشان می‌دهند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در سالهای گذشته نیز اصول صحیح باغداری در باغات قدیمی زیتون رعایت نشد در نتیجه این باغات از بازدهی بسیار کمی برخوردار بودند.

وی افزود: عملکرد پایین باغات قدیمی موجب شده که برخی از مالکین آنها را رها کنند و عدم دسترسی جهاد کشاورزی به مالکین و همچنین مقاومت صاحبان باغات قدیمی که اغلب سن بالایی دارند،موجب شده که نتوانیم سمپاشی های لازم در مبارزه با آفت مگس زیتون این مناطق صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *